Katana och GSX 1100-tråden

Jaha då var det dax att börja skruva igen då... GSX 1100E -83
Sitter standard tändning i rovan!


Låter som tändproblem/glapp. Kolla spolar/tändkablar/hattar. Inspektera även kabalage/kontakt från tändplattan till tändningen. Givetvis allt övrigt kablage i tändkretsen.
Laddar den som den ska? Nyligen tvättat?

/U
 
Körde hem från stan och då gick den grymmt orent
Någon som har något förslag?

Själv tycker jag att det lutar åt tändningen någon som känner igen problemet innan jag byter ut "allt" i desperation
Sitter standard tändning i rovan!

Är det även standard tändspolar??
Ett känt problem när man byter spolar (i mitt fall till Dyna) är att man får överslag mellan anslutningarna och ramen. Ett litet:cdevil att hitta.
Det botas dock enkelt med silikon mellan anslutningarna och ramen.

En kompis till mig tvättade alltid hojjen med högtryck utan att backa bort en bit från hojjen så han tröck in vatten i sina tändkabelanslutningar i Accelspolarna. Den hojjen gick skitlattjo efter en sommar :D
 
Är det även standard tändspolar??
Ett känt problem när man byter spolar (i mitt fall till Dyna) är att man får överslag mellan anslutningarna och ramen. Ett litet:cdevil att hitta.
Det botas dock enkelt med silikon mellan anslutningarna och ramen.

En kompis till mig tvättade alltid hojjen med högtryck utan att backa bort en bit från hojjen så han tröck in vatten i sina tändkabelanslutningar i Accelspolarna. Den hojjen gick skitlattjo efter en sommar :D


Tack för alla goda råd!
Kollade laddningen idag gav bara 12,8V vid 5000Varv ska vara över 14V. Mätte generatorn den gav 80V mao OK. Bytte likriktaren ingen skillnad?!
Hittade en mysko grej när jag varvade upp mot 5000Varv tappade voltmätaren ned till 8V några gånger som om det var glappt kan det vara batteriet som är slut? (Biltema men det laddar fint och har ström så att man kan köra startmotorn länge...)

Noterade att motorn fuktar i packboxen in till tändplattan inget kul men det borde inte spela någon roll läcker ut genom ett dräneringshål.

Det är standard spolar men för att vara på säkra sidan var sätter du silikonet?

Skall låna ett batteri i kväll och ta en repa för att se om det är bättre...
 
Tack för alla goda råd!
Kollade laddningen idag gav bara 12,8V vid 5000Varv ska vara över 14V. Mätte generatorn den gav 80V mao OK. Bytte likriktaren ingen skillnad?!
Hittade en mysko grej när jag varvade upp mot 5000Varv tappade voltmätaren ned till 8V några gånger som om det var glappt kan det vara batteriet som är slut? (Biltema men det laddar fint och har ström så att man kan köra startmotorn länge...)

Noterade att motorn fuktar i packboxen in till tändplattan inget kul men det borde inte spela någon roll läcker ut genom ett dräneringshål.

Det är standard spolar men för att vara på säkra sidan var sätter du silikonet?

Skall låna ett batteri i kväll och ta en repa för att se om det är bättre...

Det är inte den här som spökar????????????
Sitter på batterilådan.
Utbytes i så fall mot ett Dyna S tändsystem.:)
 

Bifogat

  • 45.gif
    45.gif
    49.4 KB · Visningar: 109
Det är inte den här som spökar????????????
Sitter på batterilådan.
Utbytes i så fall mot ett Dyna S tändsystem.:)

Bytte batteri å se nu laddade den 14,5Volt
Provkörde - samma skit!

Mätte spolarna, givarna men vågade mig inte på elektonik boxen då suzuki bara hänvisar i manualen till sitt testinstrument. Hittade inget fel men eftersom den stått still 7år (förre ägaren) så kollade jag kontakterna och dom såg tråkiga ut! Sprayade CR123 över givarna och i kontakten till givarna och stack ut på en liten prov tur i shorts - gick som en dröm!

Var tvungen att sätta på full mundering å dra ta en rejäl repa körde ett par timmar på krokiga vägar och kom hem mitt i natten! Herre gud vad gott en GSX 1100 med trim går, å V&H mullrar skönt över nejden....
 
Bytte batteri å se nu laddade den 14,5Volt
Provkörde - samma skit!

Mätte spolarna, givarna men vågade mig inte på elektonik boxen då suzuki bara hänvisar i manualen till sitt testinstrument. Hittade inget fel men eftersom den stått still 7år (förre ägaren) så kollade jag kontakterna och dom såg tråkiga ut! Sprayade CR123 över givarna och i kontakten till givarna och stack ut på en liten prov tur i shorts - gick som en dröm!

Var tvungen att sätta på full mundering å dra ta en rejäl repa körde ett par timmar på krokiga vägar och kom hem mitt i natten! Herre gud vad gott en GSX 1100 med trim går, å V&H mullrar skönt över nejden....

Då var det spolarna i alla fall. Där ser man! Grattis till den enkla lösningen. Billigt och bra.:)

TheHenrik
 
Hej gott folk. Har ett litet problem, rller rätt stort beroende på hur man ser det.

Köpte i Maj månad en GSX1100EF från -84 i hyffsat skick, inga synpunkter på den för vad jag gav (14500kr). Men ett problem finns: Hojen går kanon med full tank, men börjar det närma sig att slå över till reserven då börjar den gå som en kratta. Hostar och spottar, tappar cylindrar om vart annat, osv. Byter jag över till reserv fortsätter samma sak. Åker jag då iväg till macken och tankar fullt så är problemet helt plötsligt borta.

Frågat hos Suzuki handlaren i stan (som varit igång länge) och han tyckte ju att det lät som något med soppakranen, avluftning eller vakuum. Sagt och gjort, jag köpte en repsats till bensinkranen. Kranen funkar bättre (går inte lika trögt + ett nytt fräscht membran) men samma problem kvarstår. Avluftning tycks det inte vara eftersom den funkar fint, vilket lämnar oss med ett vakuumproblem. Kan det vara så att vakuumet inte "suger" nog mycket, så när nivån i tanken sjunker blir inte trycket i tanken nog stort?

Har någon av er haft liknande problem med era GSX:ar? Vad gjorde ni isåfall? Har fått förslag att köpa en Pingle-kran istället för kranen som sitter men dels dom kostar ju så förbannat mycket och dels är jag osäker på om det kanske blir "för mycket".

Några förslag? :(
 
Hej gott folk. Har ett litet problem, rller rätt stort beroende på hur man ser det.

Några förslag? :(

Hejsan. Fågel, Fisk eller Mittemellan? Jag har en liten ide om vad problemet kan vara, nämligen Fågel, alltså tanklocket. Om luftningshålet i detta är tilltäppt borde dina symptom uppstå. Kolla genom att glänta på locket när problemen uppstår så bör det bli skillnad. Rensa vid behov.:tummenupp

Good Luck!
 
Hej gott folk. Har ett litet problem, rller rätt stort beroende på hur man ser det.

Köpte i Maj månad en GSX1100EF från -84 i hyffsat skick, inga synpunkter på den för vad jag gav (14500kr). Men ett problem finns: Hojen går kanon med full tank, men börjar det närma sig att slå över till reserven då börjar den gå som en kratta. Hostar och spottar, tappar cylindrar om vart annat, osv. Byter jag över till reserv fortsätter samma sak. Åker jag då iväg till macken och tankar fullt så är problemet helt plötsligt borta.

Frågat hos Suzuki handlaren i stan (som varit igång länge) och han tyckte ju att det lät som något med soppakranen, avluftning eller vakuum. Sagt och gjort, jag köpte en repsats till bensinkranen. Kranen funkar bättre (går inte lika trögt + ett nytt fräscht membran) men samma problem kvarstår. Avluftning tycks det inte vara eftersom den funkar fint, vilket lämnar oss med ett vakuumproblem. Kan det vara så att vakuumet inte "suger" nog mycket, så när nivån i tanken sjunker blir inte trycket i tanken nog stort?

Har någon av er haft liknande problem med era GSX:ar? Vad gjorde ni isåfall? Har fått förslag att köpa en Pingle-kran istället för kranen som sitter men dels dom kostar ju så förbannat mycket och dels är jag osäker på om det kanske blir "för mycket".

Några förslag? :(

Gör som jag kör utan vakumstyrning sätt den på PRI å låt det rinna när du kör! Dra den till reserv för natten om du har problem med otäta förgasare.

Då var det spolarna i alla fall. Där ser man! Grattis till den enkla lösningen. Billigt och bra.:)

TheHenrik

Nop
Inget fel på spolarna glapp i kontakten från tändingsläges givarna eller så är det ärg på kabeln in i givaren. Justerade båda samtidigt så jag är inte säker på vem det var. Lustigt fel var det i alla fall... lät lite som ett varvtals stopp i depån men med variabel avstängnings tid..
 
Last edited:
Hejsan. Fågel, Fisk eller Mittemellan? Jag har en liten ide om vad problemet kan vara, nämligen Fågel, alltså tanklocket. Om luftningshålet i detta är tilltäppt borde dina symptom uppstå. Kolla genom att glänta på locket när problemen uppstår så bör det bli skillnad. Rensa vid behov.:tummenupp

Good Luck!

Det där är ju väldigt tänkbart. Ska ta och kika på det direkt. Ska även prova lätta på locket när den börjar strula igen.

Gör som jag kör utan vakumstyrning sätt den på PRI å låt det rinna när du kör! Dra den till reserv för natten om du har problem med otäta förgasare.

Det kan ju vara ett vettigt alternativ om jag inte får till det på annat sätt. Tackar och bockar. :)
 
Då var det spolarna i alla fall. Där ser man! Grattis till den enkla lösningen. Billigt och bra.:)

TheHenrik

Snarare kontakterna till CDI laddning och tändplatta, lr:va

/U

Hejsan. Fågel, Fisk eller Mittemellan? Jag har en liten ide om vad problemet kan vara, nämligen Fågel, alltså tanklocket. Om luftningshålet i detta är tilltäppt borde dina symptom uppstå. Kolla genom att glänta på locket när problemen uppstår så bör det bli skillnad. Rensa vid behov.:tummenupp

Good Luck!

Borde han inte ha problem oavsett mängd i tanken då? Men att den lilla kulan till backventil kan kärva är ju ett känt probelm, bra att kolla och utesluta iaf!

Hur går det med din hoj då btw?

/U
 
Last edited:
Borde han inte ha problem oavsett mängd i tanken då? Men att den lilla kulan till backventil kan kärva är ju ett känt probelm, bra att kolla och utesluta iaf!

Hur går det med din hoj då btw?

/U[/QUOTE]

Howdy! Nja, luftmängden i tanken är ju väldigt liten i början och vartefter soppamängden minskar ökar oviljan (undertryck byggs upp) att släppa ifrån sig såsen, en kamp mellan undertryck i fuggarna och tank som tanken till slut vinner!

Min hoj?? Kom och sparka mig i :arsele så kanske nåt börjar hända:Bugar
 
Borde han inte ha problem oavsett mängd i tanken då? Men att den lilla kulan till backventil kan kärva är ju ett känt probelm, bra att kolla och utesluta iaf!

Hur går det med din hoj då btw?

/U

Howdy! Nja, luftmängden i tanken är ju väldigt liten i början och vartefter soppamängden minskar ökar oviljan (undertryck byggs upp) att släppa ifrån sig såsen, en kamp mellan undertryck i fuggarna och tank som tanken till slut vinner!

Min hoj?? Kom och sparka mig i :arsele så kanske nåt börjar hända:Bugar[/QUOTE]

Just det, så är det ju naturligtvis!

Lär behövas en hästspark då antar jag:D

/U
 
Inget Barkarby över huvud taget, inställt, finito och kaputt...
Jag är å andra sidan där var och varannan dag för att öva med sambon, så vill du köra konbana är du välkommen :D
 
Ska någon upp hit under helgen så syns vi säkert. :)

Kommer nog att stryka runt bland gammelhojarna för att få lite inspiration till mitt egna bygge.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top