Katana och GSX 1100-tråden

Äntligen!

Nu är det äntligen dax för provstart. Det visade sej att det var tåget som kom i tunneln. Var tvungen att byta motorblock och cylinder, så nu är det gammla motorn med en ny topp....
 

Bifogat

  • PICT1837b.jpg
    PICT1837b.jpg
    129.8 KB · Visningar: 212
Katana delar

Hallo!
Har kjøpt Majkel sin 82/83 Katana mix... Står i min garage nu.
Leter etter ett instrument i god stand og bakstuss i original blå i god stand...
Det som var med ved kjøp var i dårlig stand.

Er det ellers noen som vet hva som er gjort med motoren bortsett fra portad topp?

Har også ett nytt V&H CO til salgs. Kan byttes i vanlig V&H eller instrument i god stand.
 
Tjena,Har en gsx 750ef -84
Hittar ingen tråd med 750,hoppas att jag kan ställa frågan här istället.
Ni verkar veta vad ni snackar om här:)

Ni som har satt på ett 4-1 system på era hojar.
behöver man ta ut nån "packningsring" i toppen eller nåt för att få det
att passa? systemet som jag har ska tydligen heta alfa,alpha eller nåt sånt.

Och är det nån som vet vad det ska vara för munstycken som bör bytas och storlek?
 
Tjena,Har en gsx 750ef -84
Hittar ingen tråd med 750,hoppas att jag kan ställa frågan här istället.
Ni verkar veta vad ni snackar om här:)

Ni som har satt på ett 4-1 system på era hojar.
behöver man ta ut nån "packningsring" i toppen eller nåt för att få det
att passa? systemet som jag har ska tydligen heta alfa,alpha eller nåt sånt.

Och är det nån som vet vad det ska vara för munstycken som bör bytas och storlek?

Hej hopp
Har bara kört 1100 ...
Men ring till Motospeed å fråga Ove Larsson vad han inte vet är inte värt att veta.. dessutom säljer han munstyckena du behöver. Troligen 2 nummer större huvudmynstycken i mässing - inget plast skit!
 
kanon!
får nog göra det.
4-1 systemet behöver in i utloppet ca 4 cm,org,ca 1,5cm.
kanske passar 1100:confused:
 
Hej Mina Vänner

Någon som kommer att hänga på låset på lördag?
http://www.warstamarknaden.se/

Har missat marknaden varje år men i år ska jag dit. Förr var det mest bil/MC/Moppe prylar nu finns allt.... Vore kul att se (och höra) ett gäng GSX järn!!

Ska bli kanonväder säkert mycket folk!!

Kvällen är vikt åt fest på MCE (mce.se) tema Westen! :fyllisar
Måste det väl bli lyckat bara snitsa till ett sämskskinn till höftskynke å köra med lite kroppsmålning skjuta en skata å fixa en skrud... pratar naturligtvis om bruden! :tuttar
Själv lånar jag grabbens knallpulverpicka å sheriff bricka.. :machinegu
Nån som inte kan komma???
Finns plats för tält :trött - inga problem!!
 
kanon!
får nog göra det.
4-1 systemet behöver in i utloppet ca 4 cm,org,ca 1,5cm.
kanske passar 1100:confused:

Det är väl bara söka artikelnummer på något 4-1 system från någon leverantör säkert samma till 1100 som 750.
På den tiden var det inte så noga med att optimera systemet, det fanns några undantag t.ex. Kerkers race variant.

på GSX 1100 83 som jag har måste man ta bort locket till luftrenaren om man kör med orginal burk! Vet inte om det är fixat på din årgång.

Hmm undrar om inte en 1100 motor passar rakt av.... enklaste sättet att trimma ;-)
 
Det är väl bara söka artikelnummer på något 4-1 system från någon leverantör säkert samma till 1100 som 750.
På den tiden var det inte så noga med att optimera systemet, det fanns några undantag t.ex. Kerkers race variant.

på GSX 1100 83 som jag har måste man ta bort locket till luftrenaren om man kör med orginal burk! Vet inte om det är fixat på din årgång.

Hmm undrar om inte en 1100 motor passar rakt av.... enklaste sättet att trimma ;-)

Du har rätt,kollade på motospeeds hemsida och 4-1 passar både
750-1100.
Mitt är exakt kopia på ett vance and hines som dom säljer,och här ser man hur långa grenrörsändarna är,kanske ska vara en distans emellan.
Jo,ev en 1100 motor i vinter.
just nu håller jag på att göra den naken,ska bli ett runt lyse och andra blinkers först.
men först måste jag ta bort mina 4 bultar som gick av i toppen:mad:
 
Hoppas man kan kasta in en snabb fråga :)

Har ev en gsx 1100 -80 på gång, säljaren påstår att den börjat dricka mycket olja.. Finns det något man direkt kan säga om detta, nå modelltypiska fel?
 
Hoppas man kan kasta in en snabb fråga :)

Har ev en gsx 1100 -80 på gång, säljaren påstår att den börjat dricka mycket olja.. Finns det något man direkt kan säga om detta, nå modelltypiska fel?

Jag skulle ta ett kompprov på varm motor alla stift ur 10kompressioner (fullgas) därefter en matsked motorolja i cyllen nytt kompprov.

Stor diff = honing nya ringar = Stor prutmån
ev borrning nya kolvar = jättestor prutmån!!

Ser det bra ut räkna ändå med att byta ventil tätningarna dom håller inte för evigt men det gör du med motorn i ramen 2-8 timmars jobb beroende på hur händig du är...

Lycklig blir du om du konstaterar att oljeventilationen har geggat igen :-) kostar inget att fixa! Kolla genom att blåsa med munnen in luft i motorn genom slangen i ventilkåpan med olje locket borta det skall gå lätt!

Hur långt har den gått? 10 000 mil då bör du nog ta isär och mäta upp rubbet om du vill ha en driftsäker maskin eller funderar på att bränna järnet.

Vad skall du ge för den?

Vanliga fel Kopplingskorgen behöver förstärkas, svänghjul som lossar.
Men jag tycker att det är klart bästa valet av tidig 80 tals maskin går gott i motorn mycket vrid!
Ramen är taskig men den kan du svetsa och förstärka!
 
Snart klar för denna gång, ska bara lacka om sadel/bakdelen
Föresten är det någon som har 4st "kamändskåpor" till övers?
 

Bifogat

  • PICT1841b.jpg
    PICT1841b.jpg
    121.3 KB · Visningar: 176
  • PICT1839b.jpg
    PICT1839b.jpg
    124.1 KB · Visningar: 224
Last edited:
Hallå allihopa.

Är ny här på forumet pch tänkte höra lite med er då jag är sugen på en gsx1100(eller kanske e gpz1100/z1000 så jag kommer fråga i den tråden oxå).
Det är så att jag köpte en tysk mc-tidning och fick syn på en z1000 med gsx motor och tänkte att nåt sånt måste jag bara ha!

Länk: http://www.b-town-cycles.de/XX_Hilfsmittel/Dragster_Bike/index.html

Nu till mina frågor:

Det enklaste vore ju naturligtvis och köpa en hoj med så rätt stuk som möjligt(läs tanken, då bakdelen inte stämmer alls med nån originalhoj) från början men dom går det ju inte tretton på dussinet av direkt...
Däremot finns det många gsx1100ef, såna här:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_gsx_1100_ef_21498558.htm?ca=11&w=3
Och gsx1100es, såna här:
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_Gsx_1100_ES_21404208.htm?ca=11&w=3
Men det jag vill åt är stuket på vanliga gsx tanken:
http://www.blocket.se/helsingborg/Suzuki_GSX_1100_81_a_i_bra_skick_21457146.htm?ca=11&w=3
Passar tankarna mellan modellerna och årsmodellerna om jag nu skulle köpa en es/ef och sen bara en gsx tank?

Om jag vill ha en stabil motor för eventuellt framtida trim, vilka årsmodeller?

Några mer tips och trix när jag letar sån här hoj?

Hoppas det inte blev för rörigt nu...

MVH Adde
 
Gsx ...

Hallå allihopa.

Är ny här på forumet pch tänkte höra lite med er då jag är sugen på en gsx1100(eller kanske e gpz1100/z1000 så jag kommer fråga i den tråden oxå).
Det är så att jag köpte en tysk mc-tidning och fick syn på en z1000 med gsx motor och tänkte att nåt sånt måste jag bara ha!

Länk: http://www.b-town-cycles.de/XX_Hilfsmittel/Dragster_Bike/index.html

Nu till mina frågor:

Det enklaste vore ju naturligtvis och köpa en hoj med så rätt stuk som möjligt(läs tanken, då bakdelen inte stämmer alls med nån originalhoj) från början men dom går det ju inte tretton på dussinet av direkt...
Däremot finns det många gsx1100ef, såna här:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_gsx_1100_ef_21498558.htm?ca=11&w=3
Och gsx1100es, såna här:
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_Gsx_1100_ES_21404208.htm?ca=11&w=3
Men det jag vill åt är stuket på vanliga gsx tanken:
http://www.blocket.se/helsingborg/Suzuki_GSX_1100_81_a_i_bra_skick_21457146.htm?ca=11&w=3
Passar tankarna mellan modellerna och årsmodellerna om jag nu skulle köpa en es/ef och sen bara en gsx tank?

Om jag vill ha en stabil motor för eventuellt framtida trim, vilka årsmodeller?

Några mer tips och trix när jag letar sån här hoj?

Hoppas det inte blev för rörigt nu...

MVH Adde

Tips o trix är hela tråden full av , så det bästa är att leta runt !

Det du kallar vanliga GSX tanken är tanken från årsmodell 80 - 81. Den tanken har inte samma infästningar som GSX 1100 E -82 / -83 eller GSX 1100 ES -83 eller som GSX 1100 EF / EFE som kom 84:a. Ej heller sidokåporna har samma infästning. Men är man händig med svetsen så går det ändra fästena.

Att sätta en -81 tank på en EF / EFE ram kräver lite mer arbete då den ramen skiljer sig ännu mer från ramarna 80 - 83.

Ska du ha en tank från en -81:a är det väl enklast att börja med en sån ram.

Motorerna från -81 , -82 , 83 , 84 passar i den ramen ...så där är bara att välja. GSXR motorn kan du oxå få in..

Vad håller att trimma...alla årsmodeller är en bra bas. Leta runt i tråden så får du massor med svar o ideer !


ska du trimma mycket - då är GSX motorn tåligare än GPZ motorn som har fler svaga punkter. Det går naturligtvis att fixa , men kan kosta lite mer..


Lycka till !! :tummenupp
 
Last edited:
Tips o trix är hela tråden full av , så det bästa är att leta runt !

Det du kallar vanliga GSX tanken är tanken från årsmodell 80 - 81. Den tanken har inte samma infästningar som GSX 1100 E -82 / -83 eller GSX 1100 ES -83 eller som GSX 1100 EF / EFE som kom 84:a. Ej heller sidokåporna har samma infästning. Men är man händig med svetsen så går det ändra fästena.

Att sätta en -81 tank på en EF / EFE ram kräver lite mer arbete då den ramen skiljer sig ännu mer från ramarna 80 - 83.

Ska du ha en tank från en -81:a är det väl enklast att börja med en sån ram.

Motorerna från -81 , -82 , 83 , 84 passar i den ramen ...så där är bara att välja. GSXR motorn kan du oxå få in..

Vad håller att trimma...alla årsmodeller är en bra bas. Leta runt i tråden så får du massor med svar o ideer !


ska du trimma mycket - då är GSX motorn tåligare än GPZ motorn som har fler svaga punkter. Det går naturligtvis att fixa , men kan kosta lite mer..


Lycka till !! :tummenupp

Kom på nu när du sa det att man ser ju på bilderna att 84:orna har annan ram..
Men 80-83 har alltså samma ram förutom fästen för tank och kåpor?
Kåporna spelar ju ingen roll då dom ändå ska bort.
Men tror nog ändå det blir en 82-83 då den motorn verkar vara svart på alla bilder jag sett och det passar bättre med stuket, sen kan man skaffa en tank som funkar till stuket man vill ha...

Drömmen är väl en långsving och turbomotor så då kanske gsx motor är att föredra, men får se hur det blir med det....

Leta i tråden ja, började läsa lite igår men det är ju 240+ sidor:):):)

MVH Andreas
 
Last edited:
Jag skulle ta ett kompprov på varm motor alla stift ur 10kompressioner (fullgas) därefter en matsked motorolja i cyllen nytt kompprov.

Stor diff = honing nya ringar = Stor prutmån
ev borrning nya kolvar = jättestor prutmån!!

Ser det bra ut räkna ändå med att byta ventil tätningarna dom håller inte för evigt men det gör du med motorn i ramen 2-8 timmars jobb beroende på hur händig du är...

Lycklig blir du om du konstaterar att oljeventilationen har geggat igen :-) kostar inget att fixa! Kolla genom att blåsa med munnen in luft i motorn genom slangen i ventilkåpan med olje locket borta det skall gå lätt!

Hur långt har den gått? 10 000 mil då bör du nog ta isär och mäta upp rubbet om du vill ha en driftsäker maskin eller funderar på att bränna järnet.

Vad skall du ge för den?

Vanliga fel Kopplingskorgen behöver förstärkas, svänghjul som lossar.
Men jag tycker att det är klart bästa valet av tidig 80 tals maskin går gott i motorn mycket vrid!
Ramen är taskig men den kan du svetsa och förstärka!


Var jag som köpte hojen. Har aldig haft en sådan här gammal hoj som är trimmad. 1170cc, fullportad top, exportkammar. Och jag antar att slangen som sitter där oljelocket brukar sitta har med detta att göra.

Den trycker nämligen ut en hel del olja genom slangen. Höger sidan av bakdäcket var täckt av olja efter en tur på 5 km när slangen satt i som den gjorde när jag köpte den.

Provade sen att dra upp slangen så att kröken kom högre upp men den trycte fortfarande ut olja där.

Varför sitter den där? Kan jag sätt dit ett vanligt lock? Eller blir det för högt tryck i vevhuset?

/D
 

Bifogat

  • DSC00061.jpg
    DSC00061.jpg
    229.9 KB · Visningar: 94
  • DSC00063.jpg
    DSC00063.jpg
    235.9 KB · Visningar: 72
Lock...

Var jag som köpte hojen. Har aldig haft en sådan här gammal hoj som är trimmad. 1170cc, fullportad top, exportkammar. Och jag antar att slangen som sitter där oljelocket brukar sitta har med detta att göra.

Den trycker nämligen ut en hel del olja genom slangen. Höger sidan av bakdäcket var täckt av olja efter en tur på 5 km när slangen satt i som den gjorde när jag köpte den.

Provade sen att dra upp slangen så att kröken kom högre upp men den trycte fortfarande ut olja där.

Varför sitter den där? Kan jag sätt dit ett vanligt lock? Eller blir det för högt tryck i vevhuset?


Sätt dit ett vanligt lock. På en 1168 maskin spelar det ingen större roll...längre bak i tråden finns en lång diskussion om vevhusventilations vara eller ej på större motorer...om du vill läsa på mera...:va:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top