Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Lite latjo bara att det kan börja läcka sådär plötsligt? Det fuktar ju lite under 'nosen' Framtill på toppen där den uppochnervända bulten sitter. Drog den bulten också. Kan iofs komma smygande från samma ställe på ventilkåpan då det är precis ovanför. Får se om det hjälper. Köpte den röda idag och ska väl försöka mig på att få det tätt. Böt ju olja och filter dagen innan. Använder BT:s 10-40 syntet. Hade tidigare en Motul som var 20-50 något tjockare mao. Vad använder du och ni andra?
Men det är ju sjukt hur mycket egentligen så lite olja kan kladda ner. En liten stråle som pumpade som en artär. rakt ut mot framhjulet:gnissla så stå still på vägen hem var det u inte tal om. Fick ett par stänk på mina sprojtans PiperCross också.
Appropå bestyckning är han dyr han Matte?
Tänkte komma ner på jorden och bänka i en annan bänk än Eriks då det jämfört med din hoj måste varit ett 'kundpapper'!
Dessutom så gör det inget att fålite koll på hela registret, hur det ligger till med mixen.

/U

Jag kör på OKQ8 SBK racing 20/50 olja i år (köpte 20l dunk). Tidigare körde jag på BT racing.

Det där med effekt är vanskligt, rätt var det är stämmer allt i en motor och den blir grymt stark.
Jag blir imponerad av Nordman's Bandit som Matte gjort ordning spisen på. Med 1216cc, 12:1, portat med 30/25 ventiler, R-kammar, RS36 och ett Acrapovic race system gav den 154Hk/125Nm.
Med Yoshi steg3-kammar, ytterligare lite komp och plastade "grytor" blev det 160HK:yoparty (i Mattes bänk).

/Ingvar
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag kör på OKQ8 SMK racing 20/50 olja i år (köpte 20l dunk). Tidigare körde jag på BT racing.

Det där med effekt är vanskligt, rätt var det är stämmer allt i en motor och den blir grymt stark.
Jag blir imponerad av Nordman's Bandit som Matte gjort ordning spisen på. Med 1216cc, 12:1, portat med 30/25 ventiler, R-kammar, RS36 och ett Acrapovic race system gav den 154Hk/125Nm.
Med Yoshi steg3-kammar, ytterligare lite komp och plastade "grytor" blev det 160HK:yoparty (i Mattes bänk).

/Ingvar

Gick inte upp i 'tjocklek' för att det svettades?


/U
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Ni kör väl inte på helsyntet i de gamla GSX snurrorna?????
Belray delsyntet i 1168:an
och Belray racing mineral 20-50 i 1428:an:) enl.rek av topplockssnickarn......


Tihi, detta lilla "kiv" om syntetoljans vara och icke vara... :D
JAG har i alla fall kört på samma sorts RedLine 20-50 syntet sen -99. Då blev motorn genomgången och fick bl a nya org.lameller. Nu 10 år och ca 3000 mil senare är det fortfarande samma lameller. Dessutom så ser mina något slitna vipparmar fortfarande likadana ut som då och efter åtminstone 3 olika typer kamaxlar.
Men var och en är salig i sin övertygelse och det är faktiskt det viktigaste, att vi sitter på våra "tanks" och känner att just "jag är den som gör rätt"

Skål bröder:fyllisar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ni kör väl inte på helsyntet i de gamla GSX snurrorna?????
Belray delsyntet i 1168:an
och Belray racing mineral 20-50 i 1428:an:) enl.rek av topplockssnickarn......

Varför inte samma i båda? Just oljor är ett kärt ämne och det finns många trådar om detta. Jag har kört med många olika oljor under alla år med bågarna och kan inte m.h.a. egna erfarenheter säga att den ena eller andra skulle vara bättre eller sämre en någon annan. Eftersom jag är bondgrabb har flera hojar och bilar blivit matade med Lantmännens 10w40 mineralolja, funkade kanon:tummenupp. Huvudsaken att man kör med en en olja som minst uppfyller klassningen som rekommenderas av tillverkaren. Jag vet att många anser att gamla motorer skall ha gamla oljor, med det vete sjutton....

Syntetoljor är ju inget konstigt, man har bara sorterat upp molekylkedjorna lite i den mindre förfinade mineraloljan för att helt enkelt få stabilare egenskaper.

Några trimmare kör också med QuakerState mineral och tycker den är bra, och det är den säkert.

/Ingvar

Gick inte upp i 'tjocklek' för att det svettades?


/U

Näe, bara för att det var den viskositet som fanns. På 20l dunk är den "billig" ~60:-/litern. Min spis var helt tät även med BT 10w40.

/Ingvar
 
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
[
Kör utan om du inte besöker en välsorterad järnaffär. I en Harris Magnum får de inte plats om man vill justera ventiler utan att droppa motorn så jag har kört i över 20 år utan dessa inga problem om packningen är ok.

/Nisse[/QUOTE]

Jo jag sätter nog dit en vanlig bult med en liten rördistans om jag inte får tag i någon..så slipper vetskapen om att det saknas en bult gnaga i bakhuvudet.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Har tyvärr inget i min gamla bra och ha låda.

Har du slarvat bort dom i garaget?

Skulle kunna tro att du har sett mitt garage..Där skulle nog det mesta kunna försvinna spårlöst(Pettsons garage är är ju välstädat i jämförelse). Men denna gång så fattades den redan innan jag rev isär.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Saknar en av dom 2 yttersta bultarna till ventilkåpan. Någon som har en till övers?

mvh/ J

Svarar dig först och frågar en sak sen.
Jag är 99% säker på att jag har såna bultar kvar från förra gången jag åkte Katana. Det är visserligen 17 år sen men jag har sett dom i en låda som jag sparat sen dess. jag ska ta ett dyk i mitt garage och se om jag hittar lådan igen. Hittar jag dom bjuder jag på dom.

Nu till frågan. Är det någon som har ett Vance/hines megafonrör liggande?
Jag vill helst ha det röret som gick mitt under motorn. Skick spelar mindre roll så länge som det inte är buligt som f-n...
Anledningen.. Jag har en riktig bastard på gång in och går det i lås blir det presentation här.
Jag ska i så fall snickra ihop en katana så som dom såg ut när jag körde på 80talet.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Svarar dig först och frågar en sak sen.
Jag är 99% säker på att jag har såna bultar kvar från förra gången jag åkte Katana. Det är visserligen 17 år sen men jag har sett dom i en låda som jag sparat sen dess. jag ska ta ett dyk i mitt garage och se om jag hittar lådan igen. Hittar jag dom bjuder jag på dom.

Nu till frågan. Är det någon som har ett Vance/hines megafonrör liggande?
Jag vill helst ha det röret som gick mitt under motorn. Skick spelar mindre roll så länge som det inte är buligt som f-n...
Anledningen.. Jag har en riktig bastard på gång in och går det i lås blir det presentation här.
Jag ska i så fall snickra ihop en katana så som dom såg ut när jag körde på 80talet.


Väntar med spänning :tummenupp


/U

Näe, bara för att det var den viskositet som fanns. På 20l dunk är den "billig" ~60:-/litern. Min spis var helt tät även med BT 10w40.

/Ingvar

Ok då ska det f..n gå. På det igen vid tillfälle. Bultarna dras fingerhårt? Den främre uppochnervända toppbulten likaså?

Så har man fått igång oljesnacket igen. Men håller med dig Ingvar. Det enda som kan tala mot helsynteten är väl att den är för välutvecklad och bra! Gör rent lite för mycket så att säga då den blaskar runt i spisen. Och det i sin tur skulle kunna vara orsak till svettningar och liknande. Men det talar ju å andra sidan bara mot ett dåligt hantverk med motorn:D Får väl sälla mig dit tills det är tätt. Ett aber bara att jag känner igen det här scenariot från förra året, var ju hos dig och köpte två packningar! En kvar som tur är....

/U



/U
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fråga.
Vet någon var man kan få tag i dom där skrik-röda.gula.gröna färgerna?
Det enda ställe jag vet dom används nu är för markörer till sjöss.

Jag har surfat runt lite men inte hittat nån återförsäljare.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Äntligen

Äntligen kan man börja montera ihop sakerna medans man väntar på delar. Nu är det en ny kabelstam som ska börja ta form
 

Bifogat

  • PICT1823b.jpg
    PICT1823b.jpg
    127.4 KB · Visningar: 143
  • PICT1831b.jpg
    PICT1831b.jpg
    134.3 KB · Visningar: 137

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Fråga.
Vet någon var man kan få tag i dom där skrik-röda.gula.gröna färgerna?
Det enda ställe jag vet dom används nu är för markörer till sjöss.

Jag har surfat runt lite men inte hittat nån återförsäljare.

Är det trendigt med 80-90 talslack? Snälla säg ja så slipper jag lacka om. :confused:
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Fråga.
Vet någon var man kan få tag i dom där skrik-röda.gula.gröna färgerna?
Det enda ställe jag vet dom används nu är för markörer till sjöss.

Jag har surfat runt lite men inte hittat nån återförsäljare.

Jag har använt några burkar med detta hemma, grälla o skrikiga i sin karaktär, kanske något för min herre ?? :tummenupp
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Kolven på 4:an klapprar så fint och ljudligt när motorn är kall:yoparty (klappret upphör om man kopplar från tändkabeln eller när motorn blir varm). I fredags rev jag av topp och cylle för inspektion för att utesluta andra orsaker (såsom att känna på vevlager m.m.). Allt såg OK ut, dock har jag inte utrustning för att mäta kolv och cylle. Okulärt är allt i "nyskick". Bara att sätta ihop igen. Kolvklapper är ju inte skadligt men irriterande:mad: .

/Ingvar



Vad är det för rördiameter?

/Ingvar

Hej igen och ursäkta det sena svaret.:död

Rördiametern på downpipesen är 35 mm. Kan det vara till någon nytta?

TheHenrik
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top