Katana och GSX 1100-tråden

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Snart är det dags för ett riktigt rygglyft.. Har tyvärr en saknad gänga i ena kamöverfallet för fastsättning av ventilkåpan. Där tyckte någon att det skulle vara perfekt med en M7 gänga så jag blir nog tvingad till att köpa ett Recoil kit, sen får jag gänga om alla mina M6or till M7..bara för att jag kan:hihi .
 

Bifogat

  • DSC00627.JPG
    DSC00627.JPG
    205 KB · Visningar: 102

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Slut på strul..kanske...

Snabbrenovering av min gamla "E" startmotor - och dit med den !!

..Och motorn snurrrar som ett k.t bi!! ..så imorgon går bettan igång !!:tummenupp
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Beror på vad man menar med rasta...

Skulle starta upp igår men...hade ingen ström ngnstans i elsystemet...2-3 timmars felsökande..tror jg kan vart varenda j...a kabel går utantill nu!...hittade till sist en nästan trasig ( nu är den definitivt av ) kabel ...mitt i min nya kabelhärva.!!:mad:

Glad i hågen , nu ska det startas..vad händer då??!! Jo , startmotorn går inte runt ...den snurrar fint om jag tar ut den o kör den lös...provar igen..kopplar ström direkt till startmotorn..resultat , allt blir bara varmt o mysigt..men inte f.n går motorn runt.

Det är inga problem att dra runt motorn för hand..så nu blir det att prova med min gamla E startmotor o se vad som händer..omnåt händer !:gnissla :huvet



Jag hade liknande problem med båda!! mina starter. Plocka isär & gör rent ta lite fint våtslippapper på kollektorn så kanske det blir snurr på den igen. Blir väl antagligen taskig kontakt med kolen så det blir dåligt med ork i den.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Snart är det dags för ett riktigt rygglyft.. Har tyvärr en saknad gänga i ena kamöverfallet för fastsättning av ventilkåpan. Där tyckte någon att det skulle vara perfekt med en M7 gänga så jag blir nog tvingad till att köpa ett Recoil kit, sen får jag gänga om alla mina M6or till M7..bara för att jag kan:hihi .

Ser fint ut det där:tummenupp . Klumpen väger en del men numera har jag lärt mig tekniken.
-Bort med kamkåpan.
-Balansera upp spisen på en garagedomkraft.
-Köra in så långt det går från höger sida och vicka in spisen en bit.
-Sätta sig på hojen, luta sig fram, fatta motorn i generator och tändkåpa och lyft in sista biten.
-Mission completed, dags för pilsner.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
startmotor...

Jag hade liknande problem med båda!! mina starter. Plocka isär & gör rent ta lite fint våtslippapper på kollektorn så kanske det blir snurr på den igen. Blir väl antagligen taskig kontakt med kolen så det blir dåligt med ork i den.

är säkert så..får se hur det funkar idag ! ..med stift i och lite tryck..

får väl köpa en nyy "E" startmotor annars ...:tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
den funkar !

så , äntligen fick man igång bettan !! provtur imorgon...:tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
så , äntligen fick man igång bettan !! provtur imorgon...:tummenupp

Grattis :tummenupp
Tänkte kolla bestyckningen och montera trattar och filter i morn för en liten test. Då den förmodligen kommer att köras varm så blir det väl ny olja också som avslutning...

/U
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Snart är det dags för ett riktigt rygglyft.. Har tyvärr en saknad gänga i ena kamöverfallet för fastsättning av ventilkåpan. Där tyckte någon att det skulle vara perfekt med en M7 gänga så jag blir nog tvingad till att köpa ett Recoil kit, sen får jag gänga om alla mina M6or till M7..bara för att jag kan:hihi .

Så det har inte blivit uppstart än...*s*... var förbi en kille som äger någon grön sak och som han tror ska gå snabbt i år...*blink*...han var visst redan klar och hade tråkigt i garaget för det fanns inget att göra. Han ställer väl upp och lyfter i järnspisen.
Kommer du inte att köra med toppsmörjning i år?
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Fett Batteri!

Så , då min ide med EFE startmotorn ej funkade..får jag satsa på kraft i stället.

Vilket är det starkaste , fetaste , bästa batteri jag kan stoppa i hojen ?

Eller vad använder ni andra bigblockaråkare för att få igång motorn...

Jag använder nu std YUASA batteri , vilket inte fixar biffen.

( Helt ny startmotor på väg från staterna..tänkte slippa vara tvungen att parkera i nedförsbacke i år...)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Så , då min ide med EFE startmotorn ej funkade..får jag satsa på kraft i stället.

Vilket är det starkaste , fetaste , bästa batteri jag kan stoppa i hojen ?

Eller vad använder ni andra bigblockaråkare för att få igång motorn...

Jag använder nu std YUASA batteri , vilket inte fixar biffen.

( Helt ny startmotor på väg från staterna..tänkte slippa vara tvungen att parkera i nedförsbacke i år...)
Odyssey PC545 och Dyna 2000,lika snäll att starta som en orginal motor.
dyna systemet backar tändningen 20 grader:tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
starteri

Odyssey PC545 och Dyna 2000,lika snäll att starta som en orginal motor.
dyna systemet backar tändningen 20 grader:tummenupp

ok.. jag kör oxå med Dyna 2000.var får man tag på Odyssey PC 545 ?

Tittade på Tudor's batterier..får lätt plats med ett 18AH batteri eller ett 19 AH gel batteri...

hittade Odyssey general agent..i Täby - nästgårds !
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
ok.. jag kör oxå med Dyna 2000.var får man tag på Odyssey PC 545 ?

Tittade på Tudor's batterier..får lätt plats med ett 18AH batteri eller ett 19 AH gel batteri...

hittade Odyssey general agent..i Täby - nästgårds !


Haka inte upp dig på AH bara. Åk runt och be att få ett strömtest innan du slår till. Slog själv till på ett lite dyrare Global förra året. Rejält strömstarkt:yoparty

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Ser fint ut det där:tummenupp . Klumpen väger en del men numera har jag lärt mig tekniken.
-Bort med kamkåpan.
-Balansera upp spisen på en garagedomkraft.
-Köra in så långt det går från höger sida och vicka in spisen en bit.
-Sätta sig på hojen, luta sig fram, fatta motorn i generator och tändkåpa och lyft in sista biten.
-Mission completed, dags för pilsner.

/Ingvar

Låter betydligt enklare än hur jag baxade ut den.. med blodsmak i munnen innan jag burit in den i garaget.

Så det har inte blivit uppstart än...*s*... var förbi en kille som äger någon grön sak och som han tror ska gå snabbt i år...*blink*...han var visst redan klar och hade tråkigt i garaget för det fanns inget att göra. Han ställer väl upp och lyfter i järnspisen.
Kommer du inte att köra med toppsmörjning i år?

Hehe.. Jag får nog en hjälpande hand..om han inte "råkar" tappa den, välta ett skåp över den för att sedan snubbla ner den i den djupaste av smörjgropar. Men jag ska försöka ge han en match längre än 60 fot i år.
Toppsmörjningen kommer dit när motorn sitter på plats för annars kommer den bara att vara i vägen.
Har du varit ute och kört något?
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Packning

Har ni något guck på packningarna vid montering? Pissar olja från ett ställe ur ventilkåpan. Ja bultarna är dragna! Duschar en liten stråle stötvis, syns knappt men resultatet desto mer. Pissade ner sig rejält igår. Var ju en bit hemifrån, Östhammar, så det var rejält inoljat då man för en gång skull ÄNTLIGEN kom hem. Hade skjutit ut insatsen en stund innan upptäckt av pisset. Vände och hittade den. Men den hade oturen att hamna under ett bildäck. Kransen är välbehållen men nätduben tillplattad. Får väl se om man kan snitsa till det. Behövs nog lite värme. Det mullrade gått iaf från det RAKA röret. Aningen påfrestande i 10 mil bara med insatsen innanför jackan. Bilarna höll sig ur vägen iaf:yoparty

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har ni något guck på packningarna vid montering? Pissar olja från ett ställe ur ventilkåpan. Ja bultarna är dragna! Duschar en liten stråle stötvis, syns knappt men resultatet desto mer. Pissade ner sig rejält igår. Var ju en bit hemifrån, Östhammar, så det var rejält inoljat då man för en gång skull ÄNTLIGEN kom hem. Hade skjutit ut insatsen en stund innan upptäckt av pisset. Vände och hittade den. Men den hade oturen att hamna under ett bildäck. Kransen är välbehållen men nätduben tillplattad. Får väl se om man kan snitsa till det. Behövs nog lite värme. Det mullrade gått iaf från det RAKA röret. Aningen påfrestande i 10 mil bara med insatsen innanför jackan. Bilarna höll sig ur vägen iaf:yoparty

/U

Jag brukar använda Biltemas svarta vid behov. Ventilkåpspackningen före -84 (papper) är ju lite kinkig. Överdosera inte bara, ett tunt lager räcker.

När du körde ditt system utan insats så får du en aning om hur mitt låter:tummenupp.

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ny bänkning

Var hos matte och bänkade idag. Samma konfiguration som hos Andersson Turbo men med ett snäpp större huvudmunstycken (122,5). Nu ser det skapligt bra ut. Jämfört med första körningen hos Matte har jag förlorat 2 hästar med mitt überljudliga V&H super sport med race-insats jämfört med mitt steppade Cope prostock-rör med V&H megafon (med race-insats) som jag hade monterat vid första körningen. Jag har dock vunnit ett bättre och jämnare vrid.
Jämför man bänkar verkar AndersonTurbo's bänk visa ~6 hästar mer än Mattes, detta stämmer också med Nordman's körningar som gav ~7 häst i differens (med en ~20 hästar starkare maskin).
Tyvärr är ljudnivån mer än man orkar med så jag sätter nog på Cope röret igen och försöker hitta ett bra sporthojsrör (med dämpare) att sätta på.

/Ingvar
 

Bifogat

  • broms 2 copy.jpg
    broms 2 copy.jpg
    88.3 KB · Visningar: 73
  • broms 3 copy.jpg
    broms 3 copy.jpg
    97.2 KB · Visningar: 59

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag brukar använda Biltemas svarta vid behov. Ventilkåpspackningen före -84 (papper) är ju lite kinkig. Överdosera inte bara, ett tunt lager räcker.

När du körde ditt system utan insats så får du en aning om hur mitt låter:tummenupp.

/Ingvar

Lite latjo bara att det kan börja läcka sådär plötsligt? Det fuktar ju lite under 'nosen' Framtill på toppen där den uppochnervända bulten sitter. Drog den bulten också. Kan iofs komma smygande från samma ställe på ventilkåpan då det är precis ovanför. Får se om det hjälper. Köpte den röda idag och ska väl försöka mig på att få det tätt. Böt ju olja och filter dagen innan. Använder BT:s 10-40 syntet. Hade tidigare en Motul som var 20-50 något tjockare mao. Vad använder du och ni andra?
Men det är ju sjukt hur mycket egentligen så lite olja kan kladda ner. En liten stråle som pumpade som en artär. rakt ut mot framhjulet:gnissla så stå still på vägen hem var det u inte tal om. Fick ett par stänk på mina sprojtans PiperCross också.
Appropå bestyckning är han dyr han Matte?
Tänkte komma ner på jorden och bänka i en annan bänk än Eriks då det jämfört med din hoj måste varit ett 'kundpapper'!
Dessutom så gör det inget att fålite koll på hela registret, hur det ligger till med mixen.

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Saknar en av dom 2 yttersta bultarna till ventilkåpan. Någon som har en till övers?

mvh/ J
 

Bifogat

  • Snurran2.jpg
    Snurran2.jpg
    205.4 KB · Visningar: 72

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kjedja å drev

Hej Nu har jag fått liv i den Gamle (GSXn)

Tyvärr upptäckte jag att kjedjan var slut, det är en GSX 1100E 83 med orginal sving och bakfälg.

Maskinen borde ge ca 150 hästar i nuvarande skick...

Tips var man hittar ett billigt å bra drevpaket mottages tacksamt!

Det kanske hänt något på kjedjefronten sedan 82?
Någon variant som snurrar med lägre friktion?
OBS Tänker inte svetsa o fräsa drev för att få det att passa! Nu ska grejerna på snabbt som ögat - solen skiner:banana

/Nisse

Saknar en av dom 2 yttersta bultarna till ventilkåpan. Någon som har en till övers?

mvh/ J

Kör utan om du inte besöker en välsorterad järnaffär. I en Harris Magnum får de inte plats om man vill justera ventiler utan att droppa motorn så jag har kört i över 20 år utan dessa inga problem om packningen är ok.

/Nisse
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top