Katana och GSX 1100-tråden

En bekant har skalat bort gummi från vänstersidan av bakdäcket för att få frigång, säkert en centimeter !
Bilprovningen kommenterade det inte ens.
Antagligen i linje med deras: Fungerar det och är säkert så är det OK.
De är inte så dumma ibland.
 
Konstigt att ni får dom beskeden av SBP för dom är fel om man ska följa reglerna.
Men oftast är dom som besiktar hojar :p på SBP dom vet fasiken inte vad dom skall titta efter eller göra sen finns det ju värsta paragraf ryttarna också som han som reg besiktade katanan i somras "den humorlöse fan"...*s*....
Men det är ju bara att tacka och ta emot om ni slipper fast i Lindesberg kan man ju besikta med turbon på :D
 
Sugledning i oljesumpen

Hejsan Suzukifreaks,

Jag har hört att man kan vända insugssidan inuti oljesumpen bakåt så man får maximalt med olja vid acceleration. I std utförande sitter den ju framåt och ger ju då ej maximalt med olja på "rätt ställe" vid acc. om man inte gör en massa stoppies vill säga...

Någon som vet något om detta?

Oljeforskaren Kat-Man
 
Last edited:
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??
 
Biker66 skrev:
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??

Hade samma problem förut,men åker sen många år med lite mer olja i spisen så det problemet med fladdrande oljetryckslampa försvann.
 
Re: Sugledning i oljesumpen

Katana-mannen skrev:
Hejsan Suzukifreaks,

Jag har hört att man kan vända insugssidan inuti oljesumpen bakåt så man får maximalt med olja vid acceleration. I std utförande sitter den ju framåt och ger ju då ej maximalt med olja på "rätt ställe" vid acc. om man inte gör en massa stoppies vill säga...

Någon som vet något om detta?

Oljeforskaren Kat-Man

Har haft 3 olika varianter på dom en var igenlöd i rören framtill och istället var öppnad i bakkant nästan en tredjedel.*motospeed bygge* sen har det varit en utan rör fram, och en med orginal . När jag köpte nuvarande motorn som då var byggd för 1685cc så satt det en orginal på så jag vet inte vilket som är bäst jag menar den motorn rörde på sig.
Men jag tror du vill ha som på bilden.
 

Bifogat

  • oilpickup.jpg
    oilpickup.jpg
    14 KB · Visningar: 298
Hej,

Härligt med detta Suzuki-forum, alltid svar! :bow

Min oljelampa lyser aldrig vid fullgas, däremot vid riktigt hård inbromsning kan den fladdra till. Kanske sitter det då en bakvänd sug i sumpen? Ska kolla upp det. Viktigast är ju att ha fullt tryck vid acceleration, då motor belastas som mest.

Katanapilot-> Jag kör med drygt 4liter i spisen nu, oljefönstret är fullt och borde det inte räcka? Hur mycket tippade du i extra för att få bukt på din fladdrande lampa? Ska man ha mer olja i om man kör med ojekylare?

En annan lösning på problemet är ju att hälla i riktigt tjock olja typ 80-90W en sisådär 7liter, så slipper vi problemet.... :rolleyes:

Biker66 skrev:
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??
 
Last edited:
Katana-mannen skrev:
Hej Bippen,

Tack för info. Katanapiloten gör likandant, så det ska nog gå bra! Jag pratade med SBP och de sa att det var ok bara det inte var extremt och farligt...180däck är ju ganska inte extremt idag, man får referera till det nya 280 däcket från Metzeler om de knorrar...det är extremt.

Stryker din kedja mot däcket? Knorrade SBP om det iåfall?

/Kat-Man

Jag har 190-däck i en förlängd sving. Kedjan ligger ca 5 mm ifrån, har 530-kedja, hade ändå svårt att hitta drev med lämlig utväxling. Fick tag på ett 38-kuggars kawadrev, som numera har ovala bulthål och en distans mot navet.
Har inte fått till kedjelinjen ännu, motordrevet ska ut ett par mm till. Så däcket har tydliga märken av kedjan. Inget knorr och jag frågade givetvis inte. Men såna märken måste man titta efter för att se. Det enda han sa var att kedjan var något för spänd samt en anmärkning på mönsterdjupet (gränsfall tycker jag).
Jag var lite orolig för att jag skjutit ner gaffelrören 10 mm i kronan, för att öka markfrigången (mycket lågt blev det). Men inget om det heller.
Kanske var det toppväskan som gjorde susen. Fult men praktiskt när man åker till jobbet.
 
Last edited:
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
 
Last edited:
bippen skrev:
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
Ja det kan jag :mattias
 
Ok då bådar det gott för min besiktning då! Ang oljepumpsdreven så har jag läst att det är original 750drev.

/Kat-Man

bippen skrev:
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
 
Katanapiloten

Vet var du kan få tag på ett 1260 bigblock VHR senaste modellen(många flänsar och mycket gods) går att borra ur till 1640 fodren som sitter i nu kan borras till 1327.
Pro-stock kolvar 15:1 så du får svarva ner dom i såna fall.
begärde av mig 6500 med nya ringar men då var jag tvungen att bestämma mig snabbt.
Maila mig idag om du blir nyfiken
 
Det låter ju fint det där... :öl vad är det för kolvbultsdiameter? 18 el 20

RPM lover skrev:
Katanapiloten

Vet var du kan få tag på ett 1260 bigblock VHR senaste modellen(många flänsar och mycket gods) går att borra ur till 1640 fodren som sitter i nu kan borras till 1327.
Pro-stock kolvar 15:1 så du får svarva ner dom i såna fall.
begärde av mig 6500 med nya ringar men då var jag tvungen att bestämma mig snabbt.
Maila mig idag om du blir nyfiken
 
K-mannen det är 18mm på kolvbulten.

Nå friends hur är det på höstkanten ? själv så lurade jag djävulen igår igenom att varmköra hojen och tappa ur oljan samt ta bort förgasarna :confused: så nu är vinterjobbet på börjat.
Blir inga mer turer i år utan många timmar i garaget fast i år ska jag vara klar i tid(säger man varje år)
Vad är planerna inför vintern med era älsklingar ?
Big CC,Max portat, öhlins komponenter eller....
Själv ska det portas mer :D
Bygga ny vevhusventilation och den vanliga totala översynen av alla lager i hela motorn (tusen delar)
Sen en hemlig grej :tummenupp måste ha nåt att överraska med.
:cool:
 
Ska du kanske hänga på en framgaffel från en YZ 80 cross? eller lacka hela hojen porrigt cerislila och kasta cromesleven på alla andra delar :notme

"Humor, det är humor... " citat Percy Nilegaard

RPM lover skrev:
K-mannen det är 18mm på kolvbulten.

Nå friends hur är det på höstkanten ? själv så lurade jag djävulen igår igenom att varmköra hojen och tappa ur oljan samt ta bort förgasarna :confused: så nu är vinterjobbet på börjat.
Blir inga mer turer i år utan många timmar i garaget fast i år ska jag vara klar i tid(säger man varje år)
Vad är planerna inför vintern med era älsklingar ?
Big CC,Max portat, öhlins komponenter eller....
Själv ska det portas mer :D
Bygga ny vevhusventilation och den vanliga totala översynen av alla lager i hela motorn (tusen delar)
Sen en hemlig grej :tummenupp måste ha nåt att överraska med.
:cool:
 
Hörru !!!! ta och lär dig din CC läxa innan du förstör min faktiskt seriösa förfrågan "tråd" över vad mina bröder skall göra i vinter, vissa tar ju ut sina när andra ställer av ;)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top