Katana och GSX 1100-tråden

Häda?

Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre på R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev
Det behövs inte någon Superhubb

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket


Nu kommer jag inte på några fler argument. Men det är kanske någon annan som har fler?
 

Bifogat

  • crazy_katana.jpg
    crazy_katana.jpg
    27.8 KB · Visningar: 501
Last edited:
Re: Häda?

gixxer_1255 skrev:
Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket
Den där är nästan lika snygg som min. HA HA

Nu kommer jag några fler argument.
 
Gixxer 1255

Vet inte riktig var jag skall börja tycker bara inte om det, sen om jag vill så kan jag också hitta fler fördelar med GSX motorn än R-motorn om jag vill :D
Vad säger Kurre får du komma in i hans garage om du sätter i en R motor i en Katana ? men sätta en R motor i ett E chassie går alldeles utmärkt :rolleyes:

Till er andra planer ??
 
Re: Re: Häda?

Hej Gixxer och alla andra!

Det kan bli ett elände att åka gata, då man ej får den godkänd i SBP, har hört att det blir problem med intyg m.m m.m.

Annars ser jag bara fördelar. Det där tomma mellanrummet gpår att justera in ganska bra om man monterar den i "mitten".

Har fumnderat en del på att sätta in en i min svarta kat.

Men visst är det lite att häda...


Katanapilot skrev:
 
:p
Då var man igång igen att man aldrig lär sig att inte röra saker som funkar.
Rev motorn igår och lyfte toppen :eek: för att sen bli :mad: har kort på det men jag vet inte om jag vill visa..... tar det lite längre fram
Nu vart ni :confused:
 

Bifogat

  • dscf0213.jpg
    dscf0213.jpg
    99.7 KB · Visningar: 311
Tommy, slår det mina "dumheter"?

Jag lämnade in min topp till Uppsala Motorslip för att dom skulle montera två avgassäten. Efter två svetsningar och två uppsättningar säten så ringer dom och säger att båda insugssätena är spräckta och tillägger i förbifarten att dom inte längre vill ha med mitt topplock att göra utan jag får plocka upp det utan att dom har fixat det åt mig. Ska blir intressant att höra i morrn om dom hade tänkt ta betalt för "jobbet".
 
:cool:

Anders
det slår mina grejor i alla fall men det är ju inte ditt fel att du inte kan veta att dom inte klarar att montera ventilsäten samt att dom skall förstöra 2 till.
Keep me posted om vad kalaset gick på !
 
Hösttur i Linköping

Vi tog en höstrepa idag, kallt ute så goretexen åkte på, lyckades iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.
 

Bifogat

  • pa050230.jpg
    pa050230.jpg
    49.2 KB · Visningar: 278
Last edited:
Re: Hösttur i Linköping

Asfalten är ju kall, så det är bra att ha varma däck!!! :rock
och så luktar ju gummi så gott så här på höstkanten... :fakta


Katana-mannen skrev:
Vi tog en höstrepa idag, kallst ute så goretexen åkte på, försökte iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.
 

Bifogat

  • pa050234.jpg
    pa050234.jpg
    21.2 KB · Visningar: 298
Last edited:
Re: Re: Hösttur i Linköping

Alltid något nytt att trixa med efter en tur...men hur i h-vete lyckas man med att köra av varvräknarnålen ?? Jo låt den gå ett extra varva och krocka med hastighetsmätaren...eller??? Låga varv är för fegisar!!

/KAT-MAN


Katana-mannen skrev:
Asfalten är ju kall, så det är bra att ha varma däck!!! :rock
och så luktar ju så gott...
 

Bifogat

  • pa050237.jpg
    pa050237.jpg
    31.5 KB · Visningar: 208
Last edited:
Re: Hösttur i Linköping

Katana-mannen skrev:
Vi tog en höstrepa idag, kallt ute så goretexen åkte på, lyckades iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Katanamannen, skärp dig. åker du omkring med "stötstång-virus" i bakhasorna!
Själv har jag precis börjat att riva "älsklingen" igen för tredje gången. Man kanske får åka lite mer nästa sommar istället ??
Trevlig vinter, Katana vänner!
 
Re: Häda?

gixxer_1255 skrev:
Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre på R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev
Det behövs inte någon Superhubb

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket


Nu kommer jag inte på några fler argument. Men det är kanske någon annan som har fler?


R motoren er billigere å få opp i sådær 180hk,
Etter det er det blir det billigere med GSX motoren pga at du ikke behøver å kjøpa ny vev ( hvis GSX veven er i bra stand ).

Men skal man lage den ultimate Katanaen skal man sette i en GSX1400 motor.

Snyggare enn GSXR motoren och 1400 KUBIKK orginal...
Med 85mm kolvar blir det 1550 kubikk.

Min brors GSX1400 gav 100 hk standard. 120 hk med et Yoshimura ( japan ) 4-1 og 136 hk med Yoshimura steg 1 kammar.

Orginalt har den 28,5-25 ventiler ( samme som R motoren ) men insugsventilen er plassert lengre frahverandre = plass for STORE ventiler.

Til vinteren blir det porting på den och 1550 sats.

Rakna med 180+ hester og et vrid av bare........:)
 
:cool:

K-mannen
Förstår att du är sugen du tog ju ut den så sent :D men det ryker lite dåligt.

Yngve
Det lät väldigt intressant med en 1400 motor....hmmmmm...nån gång så kanske.

Samuraj
Skönt att se att fler är ute i god tid...*s*...
Du får mejla och tala om vad du hittar.
 
Re: Re: Re: Hösttur i Linköping

Katana-mannen skrev:
men hur i h-vete lyckas man med att köra av varvräknarnålen ?? Jo låt den gå ett extra varva och krocka med hastighetsmätaren...eller??? Låga varv är för fegisar!!

/KAT-MAN

Hello Kat-man! Jasså du har också lyckats med att köra av RPM nålen! Hände mig för några veckor sedan också! Måste bero på
att man varvar så innåt helvete!

Ska nog besikta Katten denna vecka, så vi får se vad SBP säger om bygget. Ska bli intressant om den går igenom med Sidepipe. Tror dom blir impad....som vanligt.. :skrämd .


// Gradin
 
KatSnack

Gradin:

Hej,

Jo troligtvis är det höga varv som gör det... köpte du en ny, eller hur fixade du "felet"?

Är det din hoj som är silver med gula fälgar som ligger på denna tråd? isof. jag fotade jag den Bikeweekend. Har du bytt avgas sedan dess? Den har väl ungefär samma konfiguration som min? Pipan ska de ej gnälla om, såvida den ej låter "för" mkt.

Samurajen:

Jo tyvärr är vissa smittade av HD-viruset...

Vad river du nu? Motorn igen? Glöm ej att titta så inget ramlar ned i motorn... (*flin*).

RPM:

Mitt Michelin Pilot ryker mindre än dina torra gamla regummeringar :slicka



Ha det alla!

Ps. infogar en bild på en 1400 Kat

Kat-Man
 

Bifogat

  • 1400katana.jpg.jpg
    1400katana.jpg.jpg
    63.3 KB · Visningar: 290
Re: KatSnack

Katana-mannen skrev:
Gradin:

Hej,

Jo troligtvis är det höga varv som gör det... köpte du en ny, eller hur fixade du "felet"?

Är det din hoj som är silver med gula fälgar som ligger på denna tråd? isof. jag fotade jag den Bikeweekend. Har du bytt avgas sedan dess? Den har väl ungefär samma konfiguration som min? Pipan ska de ej gnälla om, såvida den ej låter "för" mkt.

Kat-Man

Jag bytte till ett annat hus som Näsström hade liggandes.

Nej, det är inte min som är silver med gula fälgar det är Näsström som är ägare till den. Min är Titangrå med vita fälgar. Bild finns på www.ncracing.com/gallery/2003/goteborg/goteborg03.html
// Gradin
 
Re: Re: KatSnack

Ok, jag river nog huset i vinter.

Var du också på Bikeweekend? Känner igen hojen men ej svingen.

Kat-Man

Gradin skrev:
Jag bytte till ett annat hus som Näsström hade liggandes.

Nej, det är inte min som är silver med gula fälgar det är Näsström som är ägare till den. Min är Titangrå med vita fälgar. Bild finns på www.ncracing.com/gallery/2003/goteborg/goteborg03.html
// Gradin
 
Re: KatSnack

K-man

Ditt däck ryker mindre därför att din "moppe motor" inte orkar spinna runt det ordentligt så enkelt är det så skylla på däcket...nänänänä... :fatta!


Ps(hade super corsa i år)
 
Re: Re: KatSnack

RPM:
He he ... så är kanske fallet... spar lite på det till sommaren... :D

Kul att ha fått ihop den iallfall, har fått 20 mil i den nu sen den var i molekyler... och nu är oljelampan konstant svart :tummenupp (nej, den är inte urkopplad)

Övriga:

Angåend oljemängden med kylare:

Jag har hört att man ska ha ca 0,5 liter extra, alltså en bra bit över glaset i kåpan? Vad sägs om det?

Borde det inte räcka att fylla på så att det är i mitten på nivåglaset?

/Kat-Man


RPM lover skrev:
K-man

Ditt däck ryker mindre därför att din "moppe motor" inte orkar spinna runt det ordentligt så enkelt är det så skylla på däcket...nänänänä... :fatta!


Ps(hade super corsa i år)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top