Katana och GSX 1100-tråden

bippen skrev:
2095613 När jag byggde om mitt gashandtag, så tom kärvade det lite. Innan jag kom på att handtagsgummit gick emot! Så enkelt kan det vara om du har tur.
Jag kör med två orginalwirers, det lirar perfekt.
Om det skjuts ut bara lite så gör det väl inget, bara att inte spänna så mycket, eller?

Jo, stämmer säkert med utskjutet. Alltså man använder förmodligen inte hela utslaget. Och det där med handtagsgummit är ju kollat, nu är det ju inte så att det kärvar utan snarare lite nötnings ljud typ, satte ju dit en kortkort skruv(som inte gick igenom) som fäste till den lilla hållaren för vajern som jag knåpade ihop. Jag är väl förmodligen lite känslig bara. Med tanke på att det ju faktiskt är uttag i rullen för två vajrar så vore det ju inte omöjligt att hitta ett ytterhölje som även den har färdiga fästen för dubbelvajer. Men men jag har ju en stund på mig nu då trägorn är vårfin och motorn fortfarande är i Västerås. Börjar bli dax att bli en tjatgubbe :4skrika

/Uffe
 
Oljetråg/Oljeplugg Köpes

Hejsan Katanafolk!

Nu är det äntligen vår!

Min Nummer 122 har fått taskiga gängor i oljetråget, märkte detta när den skulle göras fin till våren med ny olja/filter. Detta är ju iofs ett bra fel för då har man bytt olja tillräckligt många gånger... :tungan

Har någon ett komplett oljetråg liggande? Köper det gärna!

Annars tips på åtgärder:
Kan man sätta helicoil?

Hälsningar Katanamannen
 
Gängorna sitter i blocket, så ett nytt oljetråg lär knappast hjälpa, eller har jag fattat om bakfoten igen...?? :va

Edit/ Du menade såklart oljepluggsgängan... :huvet
Jag har gänginsats, rörmodellen med krage, funkar finfint. Slipade ur gängan en aning för att oljan ska kunna rinna ur ordentligt.
Tror det finns bild på min sida nånstans... där var den !
 
Last edited:
man_dizel skrev:
2090195 :lol hehe, jo jag har väl en och annan reservdel ifall det skulle gå åt pipan. Det var kul o höra hur en riktig hoj ska låta efter att du körde därifrån. :) Fan va skönt det lät. Jag satt o tänkte om jag inte ska ta och putsa allt jag har i reservdelsväg. Man kanske kan se vad som är bra o vad som är dåligt. :) kammarna kanske man ska kolla så att de går att använda. :) Vet du vad det kostar att bänka en hoj? alt om du känner någon billig :) Jag måste se om det fortfarande är 185hp med den nja ljuddämparen.

Tjenis!

Det ser ut på din avatar som om det sitter monterat ett Mikuni gashandtag, stämmer det? I så fall har du lust att ge mig måtten på det, totallängd samt bredden på rullhuset. Styrändarna verkar ju inte vara originalets, men det kanske är mer kosmetiskt än att dom inte fick plats pga gashandtaget. Sitter original knappsats kvar även den?

/Uffe
 
Katana org skrev:
2097312 Tjenis!

Det ser ut på din avatar som om det sitter monterat ett Mikuni gashandtag, stämmer det? I så fall har du lust att ge mig måtten på det, totallängd samt bredden på rullhuset. Styrändarna verkar ju inte vara originalets, men det kanske är mer kosmetiskt än att dom inte fick plats pga gashandtaget. Sitter original knappsats kvar även den?

/Uffe
Det är inte originalknappar på min nej, Jag kan försöka kolla lite mått imorgon när jag är hos bågen. Hur vet man om det är original Mikuni eller om det är annan gashandtag?
 
Hej,
så här efter första vårturen tänkte jag bara dela med mig lite bilder.
Hojen är en 1100 es -83 som jag köpte billigt med svänghjul och startmotorkoppling i en påse. Det som lockade (förutom priset) var att den var "färdigtrimmad". Förre ägaren var inte helt säker på vad som var gjort men hävdade att den var borrad till 1168 samt att det satt exportkammar i den. Han hade själv hade endast kört ca: 100 mil efter köpet innan startmotorkoppling m.m. gav upp. Borrningen har jag inte kollat än, men eftersom det står "D" stämplat på kammarna antar jag att det är "export"-kammar. Jag såg också att den var fösedd med RS36-or samt ett gammalt fint V&H "CO" (Competition Only) avgassystem. Vidare är toppen portad (ventilstorlek vet jag inget om) kammdreven ställbara samt kamkedjesträckaren ombyggd till manuell. Allt verkade dock helt nygjort, kammar och vipparmar i nyskick och inget sot och avlagringar på ventilernas baksidor (som jag kunde inspektera genom portarna). Veven är svetsad och pumpdrivningen från en 750.
Det enda jag har gjort på motorn är att sätta dit ett toppsmörningskitt (köpt direkt av Ward Performance som gör dom, när dollarkursen var låg).

I övrigt har jag modifierat chassiet lite:
gaffel från GSXR 750 -89
framhjul FZR 100 -91
bakhjul GSXR 750 -89
swing GSXR 750 -91
stötdämpare Yamaha

Den går kanonbra och reser sig majestätiskt upp på bakhjulet både på 1'an och 2'an med hjälp av bara mycket gas, inget kopplingsfusk.

Mycket skoj till bra pris.
 

Bifogat

  • IMG_3050.JPG
    IMG_3050.JPG
    89.9 KB · Visningar: 196
  • IMG_3052.JPG
    IMG_3052.JPG
    86.2 KB · Visningar: 238
  • IMG_3055.JPG
    IMG_3055.JPG
    94.6 KB · Visningar: 173
IngvarB skrev:
2097552 Hej,
så här efter första vårturen tänkte jag bara dela med mig lite bilder.
Hojen är en 1100 es -83 som jag köpte billigt med svänghjul och startmotorkoppling i en påse. Det som lockade (förutom priset) var att den var "färdigtrimmad". Förre ägaren var inte helt säker på vad som var gjort men hävdade att den var borrad till 1168 samt att det satt exportkammar i den. Han hade själv hade endast kört ca: 100 mil efter köpet innan startmotorkoppling m.m. gav upp. Borrningen har jag inte kollat än, men eftersom det står "D" stämplat på kammarna antar jag att det är "export"-kammar. Jag såg också att den var fösedd med RS36-or samt ett gammalt fint V&H "CO" (Competition Only) avgassystem. Vidare är toppen portad (ventilstorlek vet jag inget om) kammdreven ställbara samt kamkedjesträckaren ombyggd till manuell. Allt verkade dock helt nygjort, kammar och vipparmar i nyskick och inget sot och avlagringar på ventilernas baksidor (som jag kunde inspektera genom portarna). Veven är svetsad och pumpdrivningen från en 750.
Det enda jag har gjort på motorn är att sätta dit ett toppsmörningskitt (köpt direkt av Ward Performance som gör dom, när dollarkursen var låg).

I övrigt har jag modifierat chassiet lite:
gaffel från GSXR 750 -89
framhjul FZR 100 -91
bakhjul GSXR 750 -89
swing GSXR 750 -91
stötdämpare Yamaha

Den går kanonbra och reser sig majestätiskt upp på bakhjulet både på 1'an och 2'an med hjälp av bara mycket gas, inget kopplingsfusk.

Mycket skoj till bra pris.

Dom fina bromsskivorna från ISR följde dom med fälgen?
 
RPM lover skrev:
2098085 Dom fina bromsskivorna från ISR följde dom med fälgen?
Nix, dom gjorde Acke Rising på ISR åt mig (jag bor i princip granne med honom) för ett annat projekt jag höll på med. Jag behövde bara svarva upp centrumhålet så passade de perfekt. Oken kommer från eh Hayabusa.
 
IngvarB skrev:
2098245 Nix, dom gjorde Acke Rising på ISR åt mig (jag bor i princip granne med honom) för ett annat projekt jag höll på med. Jag behövde bara svarva upp centrumhålet så passade de perfekt. Oken kommer från eh Hayabusa.


Grattis till ett snyggt bygge! :)

/Uffe
 
Finfint Biker,

Ska kolla in en helicoil. Det är ju bra att ha oljan på plats även på en 100hkr originalmotor..

/Kat-Man



Biker66 skrev:
2097176 Gängorna sitter i blocket, så ett nytt oljetråg lär knappast hjälpa, eller har jag fattat om bakfoten igen...?? :va

Edit/ Du menade såklart oljepluggsgängan... :huvet
Jag har gänginsats, rörmodellen med krage, funkar finfint. Slipade ur gängan en aning för att oljan ska kunna rinna ur ordentligt.
Tror det finns bild på min sida nånstans... där var den !
 
IngvarB skrev:
2098245 Nix, dom gjorde Acke Rising på ISR åt mig (jag bor i princip granne med honom) för ett annat projekt jag höll på med. Jag behövde bara svarva upp centrumhålet så passade de perfekt. Oken kommer från eh Hayabusa.

Det var det jag trodde och det är väl en modifiering också värd att nämnas :tummenupp
 
man_dizel skrev:
2097490 Det är inte originalknappar på min nej, Jag kan försöka kolla lite mått imorgon när jag är hos bågen. Hur vet man om det är original Mikuni eller om det är annan gashandtag?

Finns kanske fler tillverkare, men det ser ut som ett dyligt. Det enda jag vet är att Mikunis har alu handtag. Vad är det för knappsats om inte originalets. Antar att den innehåller Run Light och Start, lr?
 
RPM lover skrev:
2098540 Det var det jag trodde och det är väl en modifiering också värd att nämnas :tummenupp
Det finns ytterligare en (som inte direkt syns). 750-gaffeln är ju lite kort när man kör med 17-tums hjul. Jag svarvade till 25 mm distanser jag satte underst i gaffeln. På så sätt hamnar underbenet 25 mm längre ner på innerröret och gaffeln blir 25 mm längre. Nackdelen är möjligen att gaffelbenets två lagringspunkter kommer 25 mm närma varandra. Ingenting som jag har märkt något negativt av dock.
 
Jag fick celebert besök igår.
CHRILLE-08 ÄR PÅ BANAN igen :banana ! 1327:an talade vackert och den svarta lacken glänste i solen :Bugar . Well done, Chrille :tummenupp
 
elproblem

mina blinkerslampor och position baklampan går sönder hela tiden... förslag på vars jag ska börja leta.. dom går tok varm!! :brinnerup
 
stump skrev:
2109033 mina blinkerslampor och position baklampan går sönder hela tiden... förslag på vars jag ska börja leta.. dom går tok varm!! :brinnerup

Kolla laddningen! Möjligt att "likriktaren" gått sönder, brukar göra det om man kör utan lyse. I a f fram t om -83. Vet ej om man byggt bort kopplingen med belysningskretsen på senare årsmodeller, men det finns det säkert en hel drös med andra här på forumet :tummenupp som kan svara på det. Det finns värden för en frisk likriktare ska vara i Haynes manualen.

/Uffe

Hade en bra länk men den tycks inte fungera längre :huvet http://www.gsx1100.com/motor/gtips.htm ngn som vet om den upphört lr flyttats?
 
Jag har för mig att en frisk generator ska ge 80V växelspänning vid 5000rpm.
Regulatorn/likriktaren ska mata batteriet med 13,5-14,7V, kolla vid lite olika varvtal, tomgång räknas inte ;)
Kom ihåg att alla former av tester förutsätter ett fräscht, laddat batteri !

Om generatorn är hel men batteriet inte får rätt laddning har regulatorn brunnit.
Resultatet kan vara att hojen dör efter en stunds körning eller att lampor går titt som tätt.

Billigaste permanenta lösningen är att köpa en regulator från någon 80-tals honda på skroten, anvisningar för montering finns på min sida.

Finns även en bra felsökningshjälp HÄR, orkar man inte läsa hela är del IV den mest intressanta med ett flödesschema att följa :tummenupp
 
Last edited:
Usd

Jag undrar hur ni andra har gjort när ni har konverterat era katanor till usd?
För mig tar gaffeln i ganska mycket mot kåpan, men det slits väl in. Problemet är att jag inte kan ha fullt styrutslag. Hur har ni gjort?
Gaffeln är en 750R-93
 
Precis en sådan gaffel som jag har monterat.
Nya styrstopp är ett måste. Det finns lite bygg/poleringsbilder på min site.

De grövre benen ger i sig självt att styrutslaget minskar, men man vänjer sig.
Det är bara vid garagevändningar/rullning som man svär över ångvältskänslan...

Kåpa har jag ingen, men jag tycker nog att fördelarna gör det värt en del ursparingar.
Konverteringen är nog bland det bästa man kan göra på gamla hojar, både vad det gäller funktion och utseende !
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top