Katana och GSX 1100-tråden

Jag och min j...a startkoppling

Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.
 
gsx1168e-83 skrev:
Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.

GSXR 1052cc motorerna har ett liknade problem med startkopplingen, min motor mördade flera startkopplingar men efter att jag bytt starmotor så blev smällandet mindre. Så jag tror att en dålig startmotor kan vara en del av orsaken till problemet med startkopplingen.
 
Well, well, det verkar som om alla verkar sugna på nya stordåd out there.
Har någon av er möjligen nåt bra tips om var jag snabbt kan få tag på treans vevsläng, stake och lager till 84-ans 1100. Ove på MotoS längtar efter att få pressa ihop min vev och jag längtar efter att få steka R-hojar. :yoparty
 
Min GSX började smälla några gånger förra sommaren .Mätte batteriet (vilket var dåligt) köpte nytt batteri och har inte hört en smäll sedan dess.
 
gsx1168e-83 skrev:
Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.
Jag har haft samma problem med min att den ville slå baklänges vid start.Men efter att jag köpte nytt batteri så försvann det. Det jag köpte var ett batteri som ger lite mer effekt och och passar i orginal batterikorg.Det är samma typ som ett optima batteri. :tummenupp
 
Katanapilot skrev:
Här är hon .
Klar men inte provkörd ännu.

Jaha, en till man inte ska prata med då.... :lol
F-N blir galen av dessa vårbilder, själv kan man lika gärna sätta motorn på soptunnan och försöka åka :4skrika
 
Aaahh, det förklarar ditt upprörda tillstånd när jag brummade förbi på årets premiärtur !! :D :D
Åtta å en halv soliga mil är inte helt fel :tummenupp
 
Biker66 skrev:
Aaahh, det förklarar ditt upprörda tillstånd när jag brummade förbi på årets premiärtur !! :D :D
Åtta å en halv soliga mil är inte helt fel :tummenupp

Jag såg dina spår i gruset utanför när jag kom hem igår. Jag är avis...
Själv tillbringade jag fyra mil på hästryggen, distanstävling. Det var kul det med men vad är en häst mot 180?
 
Katanapilot skrev:

180+ moms? :rolleyes:

Fasiken ingen provtur i helgen blev det. Krånglade med gasvajrarna hela söndagen tills jag ledsnade och åkte för att hämta mina akvarie fiskar.
Har nu pillat ihop vajern så den är hel och fin, kanske kan det låta lite från mitt garage i kväll. Till och med möjligt att det blir tal om en liten tur någon stans.

Fast nu måste jag koncentrera mej på jobbet så man kommer hem någon gång.
 
RPM lover skrev:
Vad gör man när man krånglar en hel söndag med vajrarna ?

Den ena är plasten(spänskruven) av på, den där fick jag någon total handlingsförlamning utav. Så det va lika bra att lägga ner och gå på ett en annan dag. Kanske skulle en ny vajer vara rätt men skam den som ger sig. Börjar man visa svaghet mot hojen så kommer det tillslut ha total makt och då hamnar man i diket eller står med skuren motor en vacker dag.

Så nu är det limmat och nyplastat runt om. Offrade till och med lite krympslang med lim och drog över. Jobbigt när man har resurserna på firman och man inte orkar släpa sig ner en söndag.
 
RPM lover skrev:
Vad gör man när man krånglar en hel söndag med vajrarna ?
...har lite skoj kanske ??? :D
 

Bifogat

  • TiedUp.gif
    TiedUp.gif
    40.5 KB · Visningar: 133
Nää, men du får ju ändå inget gjort säger du... :D :D
 
ujujuj, du anar inte.... :cdevil
 
Åter till seriösa ämnen !

Offsetdrev, kommer ni ihåg dem ?
Det drar ihop sig till beställning.
Passa på nu att underlätta monteringen av det där feta GSXR-hjulet med 190-däck !

Det är alltså 530 drev, 16 eller 17 tänder med 7, 10 eller 13mm offset.
De ser seriöst byggda ut (AFAM), låsbrickan under muttern får plats, om än trångt :tungan

Priset beror på antal, frakt och om vi klarar oss från tull och moms.
Plus eventuell frakt inom svedala.

Mitt första, ensamma drev, kostade mig 450 kr utan statliga avsugningar...

För närvarande ser det ut som om jag ska beställa 5 st, ska ni haka på så gör det nu.
Beställning sker med en smärre delbetalning på mitt konto som ni får när ni PM:at vad ni vill ha.
 

Bifogat

  • Offsetsprocket.jpg
    Offsetsprocket.jpg
    22.3 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top