Katana och GSX 1100-tråden

Ok, om man har oljefälla, är det alltså OK med öppen vevhusventilation.

Jag undrade om det fanns krav på sluten vevhusventilation av avgasskäl, lika som på bilar av 1984 års modell.
 
Besserwisser skrev:
Fel av mej som vanligt :huvet

Helt OK, jag är glad om du har fel i det fallet, då behöver jag nämligen inte krångla med vevhusventilation när jag ska in och besiktiga. :tummenupp
 
Jag har bara en slang som försvinner upp under tanken, sen tio år tillbaka. Hittills har ingen på SBP haft några synpunkter. Det kanske är sämre om mynningen syns.
Avgasregler för hojar är väl på g först nu.
 
bippen skrev:
... Avgasregler för hojar är väl på g först nu.
Och då lär dom (förhoppningsvis) gälla nya knarrar.
Iofs inget som hindrar oss från att göra det vi kan (dvs med lagom stora insatser).
 
Sajt med suzukigodis mm

Vet inte om jag får vara med i old schoolklubben men jag har precis köpt en gixxer 1100 -94 som jag behöver lite grejor till. Var kan man tex få tag i nya styrändar?

Säker också med ljus och lykta efter en rep.manual, helst original inte en taskig kopia. Har letat på Haynes.com, Amazon mfl men kammat noll.

MYCKET tacksam för råd och dåd :Bugar
 
fazerfun skrev:
Vet inte om jag får vara med i old schoolklubben men jag har precis köpt en gixxer 1100 -94 som jag behöver lite grejor till. Var kan man tex få tag i nya styrändar?

Säker också med ljus och lykta efter en rep.manual, helst original inte en taskig kopia. Har letat på Haynes.com, Amazon mfl men kammat noll.

MYCKET tacksam för råd och dåd :Bugar
kolla efter manualer på Roffes www.roffesmotor.se dom har det mesta.
 
Byte av drev och kedja

Katanavänner!

Det går lusigt men i alla fall framåt för mig. Eftersom jag inte verkar kunna lista ut nånting själv (eller läsa mig till på diverse sidor) så slänger jag upp några frågor här.

Jag byter till en gsxr-sving från en 750 89 och tänker inte förlänga. Jag ska byta till 530 kedja.

1. Hur lång bör kedjan vara, länkantal? Gärna förslag på modell (pris) också.

Fram byter jag till ett utshimsat (5/8") drev. Eftersom det inte sitter några brickor på det nya drevet (original hade två brickor med dammskydd?) uppstår två problem. Dels blir det ingen tätning på insidan, dels blir muttern för grund.

2. Bör man tillverka/köpa ett dammskydd till insidan? Kan man modifiera det gamla, skruva fast det i det nya drevet?

3. Kan man bricka ut låsbrickan så att originalmuttern går att använda?

Som vanligt, mycket tacksam för edra svar och åsikter!
 
Köp en ordentligt lång kedja första gången och kapa ner till rätt längd, nästa gång vet du.
Alternativt om du lånar en kedja och drar över dreven, räcker den inte är det bara att räkna hur många kugg det glipar på bakdrevet.

Det är vibrationsdämpare, spelar alltså ingen skillnad. Skit i't !

Titta på insidan av muttern, gängan börjar först en bit in, du kan med andra ord svarva ner den motsvarande längd utan problem !
Den är antagligen byggd så för att inte ta i splinesen, men iom att du flyttar ut drevet löser det sig åjtåmatiskt.

'Bricka ut låsbrickan' ???? :3freak
 
Startmotorkoppling

Komplett startmotorkoppling någon ??
Det kan tänkas att jag får tag i spretans ny för runt 1500:-
För tidiga/lilla tappen, intresserade ??
 
Last edited:
Biker66 skrev:
Titta på insidan av muttern, gängan börjar först en bit in, du kan med andra ord svarva ner den motsvarande längd utan problem !
Den är antagligen byggd så för att inte ta i splinesen, men iom att du flyttar ut drevet löser det sig åjtåmatiskt.

'Bricka ut låsbrickan' ???? :3freak

Får börja med att tacka! Hur lång är en ordentligt lång kedja, 130 länk?

Jo, mitt drev är utshimsat, det är samma bredd på "innerdelen", sen en cylinder med kuggar på , ungefär. Alltså sticker det ut mer av drivaxeln nu (när yttre vibrationsdämparbrickan är borta) än förut, så därför blir muttern för grund. Därför min fråga om man kan sätta en bricka mellan drevet och låsbrickan, så att muttern funkar.
 
Ahaaa, då förstår till och med jag. Ser ingen fara med att shimsa ut låsbrickan så länge den kan greppa i splinesen.
Men, borde du inte ha en 6mm distans istället för vibrationsdämparen ??
Annars äter ju de förlorade 6 millimetrarna upp en del av vinsten med offsetdrevet...

Har för mig att jag har 1425mm hjulbas, men jag vet att jag använder 104 länkar till min 530. 16/42 drevning.
 
Last edited:
Kopplings problem

Jag har en GSXR 1100-87.
Kopplingen bygger tryck efter hand när jag kör så till slut slutar den att driva.
Släpper ut tryck i slavcylindern så funkar den ett tag till.

Är det huvudcylindern, slavcylindern eller möjligtvis en svullen slang!?

Är det någon som har erfarenhet på något sådant?
 
Har du för hög nivå i behållaren?
Jag utgår från att den är korrekt luftad eftersom kopplingen tydligen fungerar emellanåt.
Går felet över om den får stå och kallna ett tag?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top