Katana och GSX 1100-tråden

Nu blev jag fundersam och undrar om nån av er kan ge svar.

Jag letade efter en mätare till katana och hittade en men kolla skalan.
Den går bara till 140km/h.
Vad tusan har den suttit på för hoj?
 

Bifogat

  • katanamätare.jpg
    katanamätare.jpg
    21 KB · Visningar: 159
Det räcker, man får ju inte köra mer än 110.
Skämt åsido, är inte detta nåt amerikanskt för att inte locka till fortkörning. Har för mig att det gäller deras bilar också.
 
bippen skrev:
Det räcker, man får ju inte köra mer än 110.
Skämt åsido, är inte detta nåt amerikanskt för att inte locka till fortkörning. Har för mig att det gäller deras bilar också.
I ofs har du rätt i det men det lägger vi åt sidan.
Jo. Den är amerikansk men vad jag vet så fanns dessa bara på 750, 1000 och 1100 katana och dom gick väl fortare än så allihop...
 
Jag hittade också två hojar när jag letade delar.

Kolla i annonserna. En kompis till mig i Florida tipsade.

AE. Jackan var snygg....
 
Ta ur motorblock

Tjena killar,
Har någon bra tips hur man ska gå tillväga för att fräsa ur motorblocket för större foder? Problemet är att jag har inte någon cylinder än att malla av.
Provade igår att märka en cirkel på 91mm från centrum mellan pinnbultarna, men såg att fodrena måste troligtvis sitta något offset iförhållande till pinnbultarna. Hittar ingen ritning på nätet på detta. Kanske det är så att man måste ha en cylinder för att se vart man ska ta ur?
/ Gradin
 
:tummenupp
Gradin skrev:
Tjena killar,
Har någon bra tips hur man ska gå tillväga för att fräsa ur motorblocket för större foder? Problemet är att jag har inte någon cylinder än att malla av.
Provade igår att märka en cirkel på 91mm från centrum mellan pinnbultarna, men såg att fodrena måste troligtvis sitta något offset iförhållande till pinnbultarna. Hittar ingen ritning på nätet på detta. Kanske det är så att man måste ha en cylinder för att se vart man ska ta ur?
/ Gradin

Du kan ju använda en cylinderfots packning, som du tar upp till 91mm och ha som mall. Men 91mm?? det blir mycke cc. :tummenupp
 
Första gången jag fräste ur ett block (Kawpuffran till min Bimota) så gjorde jag det på en höft i pelarborrmaskinen men ett enklare ursvarvningsverktyg. Jag svarvade med "tight" diameter, provmonterade, svarvade på nytt efter att ha flyttat bordet några tiondelar osv tills cyl ramlade ner.
En vecka senare hittade jag en 1428 så då blev det att göra om jobbet men jag gjorde det faktiskt med en geting den gången. Snabbare men inte lika elegant.
 
KatanaKurre skrev:
:tummenupp

Du kan ju använda en cylinderfots packning, som du tar upp till 91mm och ha som mall. Men 91mm?? det blir mycke cc. :tummenupp
Det låter som en bra idé. Att man inte tänkte på det. Hoppas man har en gammal packning liggandes bara. Tack för tipset.
Har inte bestämt mig för kubiken än, men det är nog lika bra att gröpa ur för ngt stooort..
 
Matte GC skrev:
I ofs har du rätt i det men det lägger vi åt sidan.
Jo. Den är amerikansk men vad jag vet så fanns dessa bara på 750, 1000 och 1100 katana och dom gick väl fortare än så allihop...

I USA fanns tidigare en lag att hastighetsmätaren inte fick gå längre än till 85 mph den lagen är dock borttagen sen ett antal år.

"The bikes with the 85 speedo go just as fast as the others, the 85 mph speedo was found to be very dangerous, cause the rider didn't have a clue how fast they were going when above 85, especially dangerous in curves. The law was removed in 1983, and all went back to reasonable speedos. Speedo had no affect on how fast the bike would go"
 
Last edited:
Garagebild

Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.
 

Bifogat

  • Martini.jpg
    Martini.jpg
    136.9 KB · Visningar: 255
AAAaaaaarrghhhhh, nu ångrar jag ännu mer att jag tipsade dig om den där ramen... :mad:
 
chrille_08 skrev:
Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.

Ser jäkligt fin ut!

/Kenneth
 

Bifogat

  • TrottleHouse.jpg
    TrottleHouse.jpg
    35.4 KB · Visningar: 173
chrille_08 skrev:
Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.

En liten reaktion bara..
Dom där filtren tillsammans med dom vaccum förgasarna är ingen vettig kombo. Jag fick det i af aldrig att funka. byt ut dom mot en uppsättning RS 36ór så får du ett mindre mirakel i förändring.

Annars är det mycket härlig nostalgi över hela bygget.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top