Katana och GSX 1100-tråden

Kom att tänka på första gången jag kom in i Blå Hallen i stadshuset, då jag utbrast:
"Helvete va stort"

Den måste ju andas lite:D Det går åt en jämrans massa luft om det skall varva lite med 1570cc. Jag skulle också helst ha lite större Lectronare. 44'orna är lite för trånga, 48'or skulle vara perfekt. Men det får vänta, är ju inte precis gratis:gnissla

/Ingvar
 
Ingvar, kanske dax å montera insprutning istället?

Inget ger fler hästar än ett set Lectron. Men det finns Lectron med sprut, det var kanske dom du tänkte på:) Inte för jag vet om det ger fler hästar men $3500 kostar trottelhusen:gnissla
Lectron_Throttle_Bodies_3.jpg finns i storlekarna 44, 46, 48, 50 och 52mm

/Ingvar
 
Last edited:
Bara trottelhusen? Är dom inte kompletta och redo att använda?
Häftiga är dom iaf :yoparty

När man börjar trimma är väl kostnadstaket borta eller hur
 
Bara trottelhusen? Är dom inte kompletta och redo att använda?
Häftiga är dom iaf :yoparty

När man börjar trimma är väl kostnadstaket borta eller hur

Eftersom trottelhusen finns som "bolt-on" till hojar som redan har sprut antar jag att tanken är att köra vidare med original styrutrustning med tillägg som PC5 eller nåt.
Dom riktigt snabba prostock och promod-hojarna (GSX-baserade naturligtvis) tror jag fortfarande kör med gamla hederliga förgasar-varianten.

Jo, hästar är inte gratis, speciellt inte om dom börjar bli många:D Dom kräver också att matas som primadonnor med oljor och dyrbara bränslen. Allt får betraktas som slitdelar, även motorblock har jag fått erfara:gnissla

/Ingvar
 
GOD HJUL Gubbar

om ni klickar på bilden ser ni vad som händer :)
 

Bifogat

  • Katanatomte.gif
    Katanatomte.gif
    47.2 KB · Visningar: 136
Last edited:
Eftersom trottelhusen finns som "bolt-on" till hojar som redan har sprut antar jag att tanken är att köra vidare med original styrutrustning med tillägg som PC5 eller nåt.
Dom riktigt snabba prostock och promod-hojarna (GSX-baserade naturligtvis) tror jag fortfarande kör med gamla hederliga förgasar-varianten.

Jo, hästar är inte gratis, speciellt inte om dom börjar bli många:D Dom kräver också att matas som primadonnor med oljor och dyrbara bränslen. Allt får betraktas som slitdelar, även motorblock har jag fått erfara:gnissla

/Ingvar

Duktigt Ingvar din budget är snart uppe i samma nivå som att driva en havremoped

//Nh
Go fortsättning på dig!
 
Nu så !
Enligt uppgift är ram o sving numera släta, röda och väääldigt blanka :tuttar
IMG_0033.jpg
 
Jepp håller med, trikoloren skulle göra sig bra över karossen... å det skulle inte vara så svårt att döpa hojen heller "Révolution" :tummenupp

//NH
 
Det är bra, slå griller i huvet på mig bara, så jag blir ännu mer kollrig...

:3freak
 
Jepp håller med, trikoloren skulle göra sig bra över karossen... å det skulle inte vara så svårt att döpa hojen heller "Révolution" :tummenupp

//NH

Tänker mig mer Katana -83, pärlvit grund med en koboltblå rand over "ryggen" som går igen I bakpartiet, ljusare blå striping till det, vita fälgar.

/U
 
Härligt gäng med rätt stuk, och är det inte den rostiga grävaren utanför Matte som fond... ?? :tårögd
 
Härliga gamla räsers :)

Någon som är i behov av framskärm eller bakskärm till en gammal GSX?
 

Bifogat

  • GSX81.JPG
    GSX81.JPG
    115.3 KB · Visningar: 60
Jag ska bygga mig en motor, vilket jag inte gjort förut, har bara renoverat.
Är ute efter lite goda råd och åsikter.

Min motor kommer troligtvis att ha 1200cc, hi-flow topp, någonting liknande modified kammar samt RS 36:or, ballanserad och svetsad katanavev, superhub, fixad växellåda.

Vid vilken trimningsgrad anser ni att behovet av Heavy Dutty dragstänger till block å cylle behövs?
Heavy Dutty mutter till kopplingskorgen?
Visst kan man montera dessa grejjer även i en standard motor och få den ännu mera skottsäker men är det vettigt? Eller "eldar man för kråkorna"? (eller APE).

Tacksam för tips å åsikter :)
 
Jag ska bygga mig en motor, vilket jag inte gjort förut, har bara renoverat.
Är ute efter lite goda råd och åsikter.

Min motor kommer troligtvis att ha 1200cc, hi-flow topp, någonting liknande modified kammar samt RS 36:or, ballanserad och svetsad katanavev, superhub, fixad växellåda.

Vid vilken trimningsgrad anser ni att behovet av Heavy Dutty dragstänger till block å cylle behövs?
Heavy Dutty mutter till kopplingskorgen?
Visst kan man montera dessa grejjer även i en standard motor och få den ännu mera skottsäker men är det vettigt? Eller "eldar man för kråkorna"? (eller APE).

Tacksam för tips å åsikter :)

Min åsikt är att man inte behöver fundera på APE-stänger förän man börjar med big-block och kommer över ca 155+ på hjulet. APE-stängerna är lite starkare men är som dragstänger betraktat rätt kassa pga att de inte har någon midja som de påkostade original-stängerna. Svagaste punkten är vid gängan:död
HD-mutter till kopplingskorgen tja.. eller en original 1150 som är likadan kan ju vara vettig att skaffa hursomhelst eftersom det var en original uppdatering.

Med trimmningen du beskriver kommer du förmodligen att hamna på ~140-145 på hjulet om den är bra gjord. Bra topp och skapligt med kompression. Ungefär som "katana org" som har en 1168-motor som Ove på Motospeed skruvat ihop.

Billiga originaldelar kan man köpa här: http://www.kfm-motorraeder.de/

/Ingvar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top