Katana och GSX 1100-tråden

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Hej,

Jag har i veckan blivit klar med smärre uppdateringar på hojen, i samband med lagning av en spricka på undre motorhalvan så passade jag också på aatt pulverlackera ramen och göra annat småpill.

Uppdatera med en större oljekylare från Mocal 19 raders också. Men upplever en smärre irritation. Har monterat en oljetrycksgivare från en BMW 635 och fungerade jättebra tills motorn började bli varmare. I takt med att motorn blev varmare så började även oljelampan blinka men försvann när man varva lite grann. Nu till min fråga. Kan det vara så att oljan är för tunn? Att oljan blir tunnare när den blir varmare (ca 80 grader) och att den då blir lite flyktigare? Använder OKQ8 SBK Racing MC olja.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62743352/image%20(2).jpeg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62743352/image%20(1).jpeg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62743352/image.jpeg
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Premiärtur 2013, 25mil från Ockelbo och hem, mest motorväg (inklusive tråkväg nr:1 Uppsala-Gävle) men ändå :)

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej,

....
Har monterat en oljetrycksgivare från en BMW 635 och fungerade jättebra tills motorn började bli varmare. I takt med att motorn blev varmare så började även oljelampan blinka men försvann när man varva lite grann. Nu till min fråga. Kan det vara så att oljan är för tunn? Att oljan blir tunnare när den blir varmare (ca 80 grader) och att den då blir lite flyktigare? Använder OKQ8 SBK Racing MC olja.
.....

GSX har ett oljetryck på mellan 0,1 0ch 0,5 bar. Normala oljetrycksvakter brukar väl slå till vid ungefär 0,5 bar? GSX original-vakten bryter bara det finns lite flöde i systemet, mäter ej tryck.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ser stilig ut å känner jag dig rätt lär den inte se sämre ut främöver :tummenupp

Jag har oxå börjat kolla efter en sådan där, tänkte förädla den med en katanakaross.
Lagom projekt nästa vinter.
Är det nå't speciellt man ska tänka på när man köper en sån?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ser stilig ut å känner jag dig rätt lär den inte se sämre ut främöver :tummenupp

Jag har oxå börjat kolla efter en sådan där, tänkte förädla den med en katanakaross.
Lagom projekt nästa vinter.
Är det nå't speciellt man ska tänka på när man köper en sån?


Jag handlar ju på känsla lika mycket som förnuft, men lite efterforskningar har jag gjort. Och det finns inga direkta typfel. Det är som vanligt lite hur tidigare ägare skött om hojen. Det jag upptäckt hittills om som jag borde kollat, i a f det ena, var att drivpaketet är slut, i a f kedjan. men det är ju en normal slitdel. Men den bör kontrolleras eftersom muttern på bakaxeln har storlek 36. Ingen hylsa som ingår i en vanlig sats så risken finns att det fuskats. Dags för första ventilkoll nu vid 2400 enligt boken så det kan man ju passa på att höra efter om det är gjort om man nu inte tycker att det är kul att börja med.
/U
 

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Är det någon som har tips om var man kan lämna in ett par Öhlins för gasfyllning och i så fall vad priset ligger på? Eller är det något som går att fixa själv?Öhlins.jpg
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Trevligt med resultat för mödan :tummenupp
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hejsan folket!

Nu är det så att en polare åt mig har en gsx1100r -86 som är i delar. Motorn är ihopplockad och toppen är iordninggjord. saknar avgassystem. Nåt för turbobygge kanske? Vad kan han tänkas få för en sådan motor?
Det sitter (vad jag tror) en äldre R1 gaffel och bromsar samt fälgar. helt nytt bakdäck och förmodligen R1 fälg (matchar framfälgen). Ram med papper.
Öhlinare bak som tyvärr läker olja, men det går ju fint att renovera öhlinare.

Är det någon här som känner något intresse eller vet av nån som kan tänkas vara intresserad av att shoppa lite grejer av honom? Jag hade själv tänkt köpa alltihopa, men insåg att jag nu när jag köpt ny hoj, varken har tid, lust eller råd att skaffa mig ett projekt. I synnerhet som jag inte har något garage att skruva i :p.

Dragracingprojekt kanske?

Om inte annat så skulle jag uppskatta någon form av värdering på grejerna.

Mvh //Robert Lindblom
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Aha... Trodde detta var en övergripande tråd =). Ska leta vidare :D. Tack så mycket för hänvisningen!

//Robert
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top