Katana och GSX 1100-tråden

Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.


Välkommen!

/U
 
Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.

Kul att se att även Du hittat hit.:)
 
Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.

Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära:D

/Ingvar
 
Hej Grabben

Välkommen ut ur gardeXXX "garaget"!!! :)

19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat :D


Mvh Nisse Hult



Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.
 
Tackar alla så mycket för välkomnandet!

"Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära

/Ingvar "

Jo, känner mig som en ungtupp igen när jag är ute o åker :tungan. Har en hel del att lära mig om dragracingens sköna konst.

"19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat .

Mvh Nisse Hult"

Kommer ihåg när 83:an kom. Stog framför den på Beviks i Linköping o dräglade när jag sa; "En sån ska jag ha en dag" Men det dröjde ända till 1989 innan jag köpte den. Åkte så långt ner som till Sjöbo för att förverkliga drömmen.

Kan Viktor L ta sig till Stockholm på båge så ska väl jag också kunna det:yoparty Ska även försöka övertala Jonte att följa med (han med den silvriga låga äkta Katanan som jag var med nere på dragracingen i Västerås).

Mvh/ McForEver
 
The more the merrier! :)

Sen för er som inte läst i min byggtråden så har jag nu fått ett riktigt hyggligt betalande jobb i alla fall 8 veckor framöver, med chans till utökning. Vintern är med andra ord räddad med 99.9% säkerhet. Kommer ha råd att investera i ett nytt elsystem, nytt avgassystem samt portning av topp. Sen blir det att lyxa till det med lite klädsel på sadeln samt lack på hojen. :tummenupp
 
Tajt klämspalt

Jag verkar i alla fall inte haft onödigt stor klämspalt (aka squish). Kolven smeker förbränningsrummet lite på kanten. Skall fila av någon hundradel:tummenupp

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020149_mini.jpg
    P1020149_mini.jpg
    86.6 KB · Visningar: 83
Jag verkar i alla fall inte haft onödigt stor klämspalt (aka squish). Kolven smeker förbränningsrummet lite på kanten. Skall fila av någon hundradel:tummenupp

/Ingvar

Vilket komp hade du med denna squish? Själv funderar jag på att ta bort distansen som jag har på min mellan cylindern o blocket. satte dit distansen så att jag skulle kunna åka med hojen på gata oxå men det har ju inte blivit något gatköra att tala om :va
 
Tackar alla så mycket för välkomnandet!

"Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära

/Ingvar "

Jo, känner mig som en ungtupp igen när jag är ute o åker :tungan. Har en hel del att lära mig om dragracingens sköna konst.

"19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat .

Mvh Nisse Hult"

Kommer ihåg när 83:an kom. Stog framför den på Beviks i Linköping o dräglade när jag sa; "En sån ska jag ha en dag" Men det dröjde ända till 1989 innan jag köpte den. Åkte så långt ner som till Sjöbo för att förverkliga drömmen.

Kan Viktor L ta sig till Stockholm på båge så ska väl jag också kunna det:yoparty Ska även försöka övertala Jonte att följa med (han med den silvriga låga äkta Katanan som jag var med nere på dragracingen i Västerås).

Mvh/ McForEver

Gott att höra, ska bli kul att se pärlan i sin "rätta" miljö å mullra lite vid rödljusen :tummenupp
Mvh//NH
 
Vilket komp hade du med denna squish? Själv funderar jag på att ta bort distansen som jag har på min mellan cylindern o blocket. satte dit distansen så att jag skulle kunna åka med hojen på gata oxå men det har ju inte blivit något gatköra att tala om :va

Jag har ~12,5:1 med squish på 1mm. Mina förbränningsrum i GSXR-toppen är lite upptagna (runt de större ventilerna) så de är större än på GSX-topparna. Likaså är kolvarnas ventilfickor raka, och där försvann ytterligare lite material. Jag varvar till 11000, att kanten tog i beror på att kolven är ett par hundradelar högre just där (amerikansk kvalite':D).

/Ingvar
 
Ngn som vet var Micke Åsell är ?

Ursäkta trådkapet,jag har försökt få tag på Micke Åsell ett par månader, han har lite ouppklarade affärer med mig.....

Han svarar ej på hem eller mobil, ngn som har en aning om var han är ?

Tacksam för lite hjälp.

Mvh H
 
Behöver lite teknikhjälp.

Är tänkt att jag ska skicka över toppen till England för att låta Roger Upperton göra lite jobb på den. Han har föreslagit 29,5mm ventiler på insug och lämna avgas standard (84:ans topp), menade att skillnaden på lite större avgasventiler var marginell då största skillnaden blir av större insugsventiler. Portningen han skulle göra är en regelrätt race portning.

Han rekommenderade också eventuellt att plana toppen, kanske så mycket som en millimeter, för att höja kompet lite på 10.25:1 Wiseco kolvarna jag har nu.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va
 
Behöver lite teknikhjälp.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va

Teoretiskt blir det: ~11,8:1

Priset för jobbet och materialet är dessutom mycket bra:tuttar
Vet du vad frakten kommer att gå på för att skicka toppen fram o tillbaka?

Mvh/ McForEver
 
Behöver lite teknikhjälp.

Är tänkt att jag ska skicka över toppen till England för att låta Roger Upperton göra lite jobb på den. Han har föreslagit 29,5mm ventiler på insug och lämna avgas standard (84:ans topp), menade att skillnaden på lite större avgasventiler var marginell då största skillnaden blir av större insugsventiler. Portningen han skulle göra är en regelrätt race portning.

Han rekommenderade också eventuellt att plana toppen, kanske så mycket som en millimeter, för att höja kompet lite på 10.25:1 Wiseco kolvarna jag har nu.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va

Hej....många parametrar....

Beror på vilken squish du har/vill ha, den bör ligga på ca 1-1,2 mm.

Du kan räkna ut detta i teorin men det blir ej exakt i och med att förbr rummet ej är symetriskt. Blir till att mäta upp om du vill ha exakta värden. Vi hade 22 cc förbr rum på gabbis 1427 med flata kolvar ( 85 mm ) den låg på 14:1 (uppmätt).

Börja med att titta på om du kan ta ner squishet ( dvs plana cyl eller tunnare topp packning) tex 0,5 mm mindre squish gör mer än du tror på kompet, dessutom blir förbränningen mycket bättre.


Tajtast ca 10 grader på varje sida om ÖD....

mvh H
 
Last edited:
Hej....många parametrar....

Beror på vilken squish du har/vill ha, den bör ligga på ca 1-1,2 mm.

Du kan räkna ut detta i teorin men det blir ej exakt i och med att förbr rummet ej är symetriskt. Blir till att mäta upp om du vill ha exakta värden. Vi hade 22 cc förbr rum på gabbis 1427 med flata kolvar ( 85 mm ) den låg på 14:1 (uppmätt).

Börja med att titta på om du kan ta ner squishet ( dvs plana cyl eller tunnare topp packning) tex 0,5 mm mindre squish gör mer än du tror på kompet, dessutom blir förbränningen mycket bättre.


Tajtast ca 10 grader på varje sida om ÖD....

mvh H

Räkneexempel på 25 cc förb rum ock 1 mm squish.

squish volym: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 1 = 4,65 cc

cyl vol: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 66 =307 cc

Komp: ( topp vol + cyl vol) / topp vol dvs (4,65 +25) + 307 =336,5

336,5/ 29,5 = 11,4:1

Pröva att ändra squish till 1,5 så får du : 10,6:1

Pröva ändra toppvol till 24 cc så får du 11,7:1, dvs 1 cc (ml) ändring ger 0,3 kompändring.

mvh H

DubbelRR
-Har kvar papperen när vi räknade på min 1427:a :) har hjälpt mig massor med gånger när man räknat på komp.

Det var motor det............he...he

Har en 1508 cc V&H till salu i fall du känner för lite oldschool mos......

Vet du om Åsell har gått under jorden eller ???

mvh H
 
Last edited:
Räkneexempel på 25 cc förb rum ock 1 mm squish.

squish volym: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 1 = 4,65 cc

cyl vol: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 66 =307 cc

Komp: ( topp vol + cyl vol) / topp vol dvs (4,65 +25) + 307 =336,5

336,5/ 29,5 = 11,4:1

Pröva att ändra squish till 1,5 så får du : 10,6:1

Pröva ändra toppvol till 24 cc så får du 11,7:1, dvs 1 cc (ml) ändring ger 0,3 kompändring.

mvh H



Det var motor det............he...he

Har en 1508 cc V&H till salu i fall du känner för lite oldschool mos......

Vet du om Åsell har gått under jorden eller ???

mvh H

Jag är sugen på oldschool mos blir jag av med Turbo bettan så finns det planer, fast 1508 lämpar sig nog inte till det jag tänkt.
Har inte pratat med Åsell på jätte länge men jag såg att han varit på sporthoj den 7/11.
 
Jag är sugen på oldschool mos blir jag av med Turbo bettan så finns det planer, fast 1508 lämpar sig nog inte till det jag tänkt.
Har inte pratat med Åsell på jätte länge men jag såg att han varit på sporthoj den 7/11.


Han har ej svarar i ngn telefon på ca 2 månader.....SKUMT.

Vad heter han på SH ?

Jaja 1508 för litet....... ta 1640:n då......;-)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top