Katana och GSX 1100-tråden

Nu har GSX:en plågats på bana.

DSC_0295-1.jpg


Jag säger då det.

Vilken monstermaskin jag byggt. :näsblod

Den går nästan farligt bra.
 
Last edited:
Möjligen vet ni insatta redan detta men jag skickar lite intressanta länkar här ändå. Dessa är angående hur man konverterar sin original cylinderrad till 1300cc+ mhja beggade cylinderfoder+original Hayabusakolvar. Och lite jobb!

Första gäller mest Ef-motorer. KC190 är den som är intressantast läsning.

http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1264613540

I nästa tas det upp om vilka grejer man skall ha till 18mm kolvbult. Bör läsa den första också!

http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1271608494

Om jag fattade det hela rätt så är det Busa 99-07 för 20mm bult och 08->? för 18mm. Kan ha läst fel:näsblod

Henrik F

Är det nån som kollat om dessa "uppgraderingar" verkar vettiga? Priserna blir ju lite annorlunda s a s.

Henrik F
 
Ingen 8:a

Fan man fick ingen 8:a. slutade på 9,01/243 (5,82/203 på 201m)
 
Tiden är från min kompis som provade sin turbocykel i helgen. Man kan väl säga utan att överdriva att 60foten är mindre bra..
Effekt finns det ju så det räcker som slutfarten visar.
 
Nån som funderar på att utöka hojparken?

http://www.blocket.se/dalarna/GSX_1100_S_Katana__Orginalskick_No_19_100_27793713.htm?ca=1_11&w=3

Synd att man inte har pengar just nu...

Å andra sidan är det väl tur. Att börja kapa i den vore väl nästan hädelse. :D

PS.

Det rörde på sig ganska bra i Finland.



DS.

:tummenupp

Den skulle kunna få pryda mitt garage anytime:tummenupp

Du ser ju ut som ett fullblodsproffs, hojen har du ju fått till också. Hur långt har du ner till backen mätt rakt ner från ramröret under trekanterna som håller motorn och från övre gaffelkronan? Du verkar ju ha en del frigång att spela med. Jämfört med min låghjuling...
 

Bifogat

  • FTA_2338 (Large).jpg
    FTA_2338 (Large).jpg
    80 KB · Visningar: 114
Last edited:
Den skulle kunna få pryda mitt garage anytime:tummenupp

Du ser ju ut som ett fullblodsproffs, hojen har du ju fått till också. Hur långt har du ner till backen mätt rakt ner från ramröret under trekanterna som håller motorn och från övre gaffelkronan? Du verkar ju ha en del frigång att spela med. Jämfört med min låghjuling...

Ja, sannerligen ett fint original. Priset var ju inte allt för blodigt heller. :)

Vad gäller bankörningen så kändes det jäkligt bra sista dagen (då bilden är tagen), speciellt när det började gå undan lite. :tummenupp

Dom som körde moderna sporthojar fick ligga på rätt bra för att komma om mig, och då var det på rakorna dom körde om. I kurvorna höll jag generellt sett väldigt god hastighet. En av högerkurvorna på banan höll man bara stumt mot rödmarkeringen på 3:ans växel och hängde av ordentligt. :D

Däremot kändes det i kroppen. Började vara ganska mör efter tre dagars plågeri.

Vad gäller markfrigång så har jag väl rätt hyffsat, men mycket är på grund av förlängarna till gaffelbenen. Kan ta exakta mått senare ikväll.

img_5756.jpg


På många racing GSX:ar ser man att folk snedkapat tändningskåpan (och startkopplingskåpan) för att tjäna någon extra centimeter, samt göra kåporna lite slagtåligare, men som du ser så är det inget jag behöver bry mig om. Är drygt en decimeter upp dit när det börjar vara nära för fotpinnen att ta i backen.

Sen har det mycket att göra med hur grenrören är utformade och diametern på dom. Stoppar du på krökar med platt kollektor tjänar du ju säkert upp mot en decimeter i markfrigång.
 
Ja, sannerligen ett fint original. Priset var ju inte allt för blodigt heller. :)

Vad gäller bankörningen så kändes det jäkligt bra sista dagen (då bilden är tagen), speciellt när det började gå undan lite. :tummenupp

Dom som körde moderna sporthojar fick ligga på rätt bra för att komma om mig, och då var det på rakorna dom körde om. I kurvorna höll jag generellt sett väldigt god hastighet. En av högerkurvorna på banan höll man bara stumt mot rödmarkeringen på 3:ans växel och hängde av ordentligt. :D

Däremot kändes det i kroppen. Började vara ganska mör efter tre dagars plågeri.

Vad gäller markfrigång så har jag väl rätt hyffsat, men mycket är på grund av förlängarna till gaffelbenen. Kan ta exakta mått senare ikväll.



På många racing GSX:ar ser man att folk snedkapat tändningskåpan (och startkopplingskåpan) för att tjäna någon extra centimeter, samt göra kåporna lite slagtåligare, men som du ser så är det inget jag behöver bry mig om. Är drygt en decimeter upp dit när det börjar vara nära för fotpinnen att ta i backen.

Sen har det mycket att göra med hur grenrören är utformade och diametern på dom. Stoppar du på krökar med platt kollektor tjänar du ju säkert upp mot en decimeter i markfrigång.

Jo precis, finns massa gamla trix för att bättra på markfrigången. Är ju inte min avsikt att få till en kurvorgiemaskindirekt. Finns ju färdiga paket att köpa för det ändamålet. Men som du ser på min bild så är ju framförallt stödet och dess fäste lite kritiskt. Du hade väl andra fotpinnar än org. EF? Så jag antar att dom sitter i placering likt original Katana. Som faktiskt är väsentligt högre upp/längre bak. Och kollektorn(iaf min) sitter ju centrerad i vertikallinjen så det är inte heller något egentligt problem i det avseendet. Däremot sitter den lågt vid körning på knöligt underlag rakt fram:D
Men kärnpunkten är ju att jag skulle vilja höja framändan lite. Utan att förta stuket. Och du hade ju löst det smart. Men som sagt vad handlar det om i faktiska centimeter, var ju frågan?

/U
 
Jo precis, finns massa gamla trix för att bättra på markfrigången. Är ju inte min avsikt att få till en kurvorgiemaskindirekt. Finns ju färdiga paket att köpa för det ändamålet. Men som du ser på min bild så är ju framförallt stödet och dess fäste lite kritiskt. Du hade väl andra fotpinnar än org. EF? Så jag antar att dom sitter i placering likt original Katana. Som faktiskt är väsentligt högre upp/längre bak. Och kollektorn(iaf min) sitter ju centrerad i vertikallinjen så det är inte heller något egentligt problem i det avseendet. Däremot sitter den lågt vid körning på knöligt underlag rakt fram:D
Men kärnpunkten är ju att jag skulle vilja höja framändan lite. Utan att förta stuket. Och du hade ju löst det smart. Men som sagt vad handlar det om i faktiska centimeter, var ju frågan?

/U

Jag förstår. :tummenupp

Fotpinnarnas placering är aningen annorlunda på min, ja. Ungefär en decimeter bakåt och en decimeter uppåt motför original.

Tog lite mått snabbt ute i garaget men det fick bli med depåstödet som utgångspunkt. Från övre gaffelkronans nedre kant så var det till marken ca 950mm. Tar du bort 50-100mm så har du hojen nere på marken och med mig på.

Under ramröret vid nedre motorfästet visade tumstocken ca 270mm. Från det får du ta bort 100mm (eller lite drygt det) så har du det belastade måttet. Med andra ord har jag rätt bra med markfrigång. Bilden tidigare där jag kommer ut ur kurvan så går det väl inte så våldsamt fort (kanske 90km/h) så belastningen på fjädringen är ju inte superhög heller.
 
Jag förstår. :tummenupp

Fotpinnarnas placering är aningen annorlunda på min, ja. Ungefär en decimeter bakåt och en decimeter uppåt motför original.

Tog lite mått snabbt ute i garaget men det fick bli med depåstödet som utgångspunkt. Från övre gaffelkronans nedre kant så var det till marken ca 950mm. Tar du bort 50-100mm så har du hojen nere på marken och med mig på.

Under ramröret vid nedre motorfästet visade tumstocken ca 270mm. Från det får du ta bort 100mm (eller lite drygt det) så har du det belastade måttet. Med andra ord har jag rätt bra med markfrigång. Bilden tidigare där jag kommer ut ur kurvan så går det väl inte så våldsamt fort (kanske 90km/h) så belastningen på fjädringen är ju inte superhög heller.

Tack för hjälpen!
Det hade vart lite lättare dock om du mätt axelcentrum bak/fram till marken då den stod på depåstöden. Isf för uppskattningen:tummenupp
För hjul antar jag är 180/55-17&120/70-17.


/U
 
Norrtälje igår med punka på bakhjulet som resultat.

Hade en tur till Custom bike show igår och fick en punka på bakhjulet i present :) Tyvärr hjälpte inte punkteringskorv som man stoppar i hålet. Jo vad gör man då för att kunna ta hojen dryga 50km till Kista? Jo brorsan stoppar en gren och fyller på med 3 bar med luft och full fart hem. :)

Jag var skeptisk i början men den höll. haha. Man lär sig något nytt hela tiden. Någon som känner till något litet kitt för att ha i hojens verktygslåda ifall något liknande skulle dyka upp i framtiden? Känns ju som en självklarhet nu när man varit med om det.
 
Hade en tur till Custom bike show igår och fick en punka på bakhjulet i present :) Tyvärr hjälpte inte punkteringskorv som man stoppar i hålet. Jo vad gör man då för att kunna ta hojen dryga 50km till Kista? Jo brorsan stoppar en gren och fyller på med 3 bar med luft och full fart hem. :)

Jag var skeptisk i början men den höll. haha. Man lär sig något nytt hela tiden. Någon som känner till något litet kitt för att ha i hojens verktygslåda ifall något liknande skulle dyka upp i framtiden? Känns ju som en självklarhet nu när man varit med om det.

Hade ni en pump med er? Vilket flyt! Eller var det en station i närheten?

Henrik F
 
Hade ni en pump med er? Vilket flyt! Eller var det en station i närheten?

Henrik F

Fick köra sittandes på tanken i runt 30km/h i 2 km till en OKQ8 mack. Visserligen hade däcket gjort sitt men det hade varit kul att avsluta säsongen utan att behöva byta däck :) Men men, någon som har däckkrängare att låna ut i veckan? Stockholmsområdet förståss. :)

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6446&art=2323795

Beställde en sån kit idag, får se om det är värt pengarna. :;)
 
Last edited:
Fick köra sittandes på tanken i runt 30km/h i 2 km till en OKQ8 mack. Visserligen hade däcket gjort sitt men det hade varit kul att avsluta säsongen utan att behöva byta däck :) Men men, någon som har däckkrängare att låna ut i veckan? Stockholmsområdet förståss. :)

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6446&art=2323795

Beställde en sån kit idag, får se om det är värt pengarna. :;)

Tur att pumpen var hyffsat nära!
Är det ute med punka-spray eller funkar inte det på lite större hål?

Henrik F
 
Tur att pumpen var hyffsat nära!
Är det ute med punka-spray eller funkar inte det på lite större hål?

Henrik F

Punp sprej var nog inget som hade funkat på det här hålet, däcket var väldigt mjukt och hade runt 2mm i mönster kvar. Lika bra köra något drastikt och sedan byta ut det helt o hållet. Vill man slippa sånt här i framtiden skall man köra med bra däck. :)

Nu har jag en 1100F i brukshoj, någon som vet hur man tar bort insatserna i ljudburken bak? Ser ut som att den ena är borttagen men den andra finns i, Känns inte som att de ger likadant ljud när man står o lyssnar på håll. :)
 
Jag har meckat med mina smoothbores under kvällen och undrar en sak när det gäller synkningen av dom. Då tiden rann i väg och klockan hann bli väldigt mycket innan jag var klar så synkade jag bryggan utan vacuumklockor dvs jag justerade alla trottlarna rent mekaniskt så att alla 4 lyfter samtidigt (vilket dom inte gjorde innan).

Nu till min fråga - är en sådan synkning likvärdig en synkning med vacuumklockor eller blir det galet när man inte blandar in vacuumsuget? Kommer detta att fungera eller kommer jag bli tvungen att göra om det med vacuumklockor?

Anledningen till att jag hoppade över vacuumklockorna är naturligvis att jag vill kunna bo kvar i mitt hus och att grannarna ska fortsätta att tala med mig. Att stå i flera minuter på x antal rpm med ett V&H megafon ylande mitt i natten och synka förgasare med klockor känns lite dumt för grannsämjan ;)
 
Nu till min fråga - är en sådan synkning likvärdig en synkning med vacuumklockor eller blir det galet när man inte blandar in vacuumsuget? Kommer detta att fungera eller kommer jag bli tvungen att göra om det med vacuumklockor?

Jag har då aldrig synkat annat än CV fuggar med vakumklockor. Med "riktiga" gasare så synkar man mekaniskt. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top