Kasst av MR K

GSXR1100R skrev:
Det va jag som drog igång snigelgruppen på onsdagsgazzen förra året, trots att jag inte gillar att leda en grupp med blåbär så tog jag initiativet att erbjuda en lugnare och säkrare gruppkörning, jag ledde snigeltruppen ett par gånger och den lever fortfarande.:)
Ett bevis på att man på ett konstruktivt sätt kan få folk att ändra på sig till ett bättre sätt. Ett av de bästa initiativen som tagits ang onsdagsgazzen. All heder till DIG :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tänk om andra skulle kunna vara så konstruktiva istället........ Vänta .... det är kanske därför någon försöker att hålla ner olyckorna/avåkningarna genom att starta en "köra en vanlig runda med liten grupp" i LAGLIG HASTIGHET.

Det är rätt roligt stt se att folk tror att man INTE kan köra lagligt bara för man e en "outlaw" ...... hehe ..... :va :D :tummenupp

Jag kommenterar bara positiva saker i detta ämnet i fortsättningen.
Bra att ni böjat diskutera på en bra nivå. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
...man tokkör i Häckeberga för att det är ett kul ställe att köra på.
Ähum... Alltså, man tokkör i Häckeberga för att man... Ja, för att man liksom... FAN, MAN TOKKÖR INTE I HÄCKEBERGA! Hörde ni? :D

Jag vill inte frontalkrocka med er där. Ett par av er har varit hyggligt nära. Välj ställen med fri sikt genom kurvorna och fina, böljande skånska åkrar längs vägarna. Man måste inte vara så tokig att man väljer tokiga ställen när man tokkör. Tokkör förnuftigt, you hooligans :banana

Mr K skrev:
Det är rätt roligt stt se att folk tror att man INTE kan köra lagligt bara för man e en "outlaw" ...... hehe ..... :va :D :tummenupp

MUAHAHAHA

...skall jag pma mitt kontonr så du kan sätta in min 50 lapp :hihi

Maverick_ou812 skrev:
KetogaN, håller med dig gällande mitt inlägg om MBGirl och tog bort det omedelbart när jag själv läst igenom det. Jag har läst hennes inlägg igen och igen efter det och jag har missuppfatat det hon sa. Ber om ursäkt till MBGIRL.

Okej....såg inte vad du skrev men visst du är förlåten :va

Bingo skrev:
Jag vill inte frontalkrocka med er där. Ett par av er har varit hyggligt nära.

Jo. :notme

Tycker det e rätt trevligt att man kan få lära sig att köra bättre i kurvor, ibland kommer man in way för snabbt o blir rädd, bromsar man i svängen så är ju krashen ett faktum.

Jag hade tänkt o köra i MrK's körskola för att lära mig bättre teknik i kurvor o att bli av med min rädsla sen jag gick omkull i en sväng.

Mr K skrev:
Ett bevis på att man på ett konstruktivt sätt kan få folk att ändra på sig till ett bättre sätt. Ett av de bästa initiativen som tagits ang onsdagsgazzen. All heder till DIG :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Eftersom Radical Riders oftast förknippas med buskörning är det inte lätt att få bort den stämpeln, att stunt och busgänget nu ska agera som instruktörer åt nykomlingar skapar förvirring.

Just därför drog jag igång snigeltruppen förra året, jag fick massor av credits för detta och det va kul att se hur många som släppte på prestigen och åkte med i den långsamma gruppen.

Dom gångerna jag va med så skedde det inga avåkningar och alla tyckte tempot kändes bra, dom som ville ha ett högre tempo åkte med Mr K.

Man kan inte jämföra bankörning med gatkörning men föråkarens jobb är att visa spår och hålla ett tempo som passar hela gruppen, om deltagarna klotar så är tempot för högt, vem bär ansvaret då?

Jag anser att det är upp till deltagarna att köra i det tempo som dom behärskar och inte låta sig påverkas av dom andra i gruppen.

Som anmäld tänkte jag föra fram lite av mitt tankesätt när jag anmälde mig. Jag är fullt medveten om att diskussionen (förhoppningsvis) lider mot sitt slut och de flesta fått säga vad de vill. Har läst denna tråd liksom den förra som stängdes (hoppas jag inte missat för mycket...).

Som rookie med kort sedan -91 har jag hängt med onsdagsgazzen i ca 3 års tid. Från början i den gemensamma gruppen, senare i snigelgruppen. Jag har kört rätt många gånger genom Häckeberga på dessa turer och för var gång lär jag mig nått nytt. För var gång dyker också en rad nya frågor upp. Frågor som vid nästa eller nästa eller nästa körning igen ibland får sitt svar. Ibland inte. Jag ser mig själv som försiktig av naturen och testar gärna inte mina gränser på ett fordon, än mindre på ett fordon på en allmän väg. Av denna anledning ligger jag ofta sist eller bland de allra sista och det glädjer mig att det sker uppsamling vid korsningar etc. Egot är litet och grupptryck bekommer mig... inte alls. Kan inte bry mig mindre om vad föraren framför, bakom eller någon annan i gruppen tycker. Jag vill inget hellre än komma helskinnad hem.
Det låter kanske paradoxalt att då flänga runt på onsdagsgazzen (liksom att köra sporthoj överhuvud taget) och jag har svårt att förklara varför. Skoj är det, men är det så skoj så att jag är beredd att utsätta mig för den risk som det innebär? Tydligen, har faktiskt inget annat svar.
Det kanske hänger ihop med det som många äventyrare ivrigt fasthåller vid frågan om "har du dödslängtan"?
- Nej! Livslust! Svaret dröjer max 0,1s. Nått i stil med Zilversurfarns signatur. Men jag är inte säker…
Inom sporthojskretsar är jag ingalunda unik med att känna ett behov av den känsla och frihet som en tur som onsdagsgazzet (OG) förmedlar.
En hel del av frågorna som dyker upp under turerna i Häckeberga kräver ett mod eller en dumdristighet (kanske en del vill kalla det...) som vida överstiger det jag besitter för att besvaras. Och det är då, mitt i ett OG, önskar att man kunde stanna upp, stiga av hojen, ta tag i Talpai, Von Vettet, Zilversurfer, Mr K, Majti mfl. gå tillbaka till kurvan (eller vad som nu föranlett frågan), begrunda, för att sedan ställa frågorna, få en förklaring, bolla lite tankar helt enkelt... Spårval, var är bäst o bromsa (vägen kanske har dålig beläggning, hål etc. etc), är det klokt o gazza här eller man kanske t.o.m. ska ligga under skyltat hastighet? VAD är specifikt för just detta vägavsnitt utfrån någon med många års hojerfarenhet samt god Häckebergakännedom? Vet ej hur många gånger jag önskat jag kunnat göra så, bara att det är väldigt många...
I Häckberga finns det en hel del kurvor som nyper åt, över en del krön lättar hojen (ja jag vet att man är över laglig hastighet då…), vissa sträckor är mer trafikerade än andra av traktorer, grus o lera ligger oftare där än på andra delar av sträckningen. Sista vänsterkurvan innan man lämnar Häckeberga o skogen för att sedan äntra åsen (när man tagit höger vid korset i Häckeberga, för att sedan passera slottet) är klurig. Som siste man har jag upplevt två avkörningar och fyra ”nära på” avåkningsincidenter av framförvarande förare under -03 och -04. Samtliga av personer vilka jag inte tidigare sett på ett OG, personer som kanske aldrig kört vägarna förr.

Skulle dessa haft hjälp av det nu Mr K erbjuder? Skulle killen med sin nya Ducce sluppit köra hem kl 19 men spräckta kåpor o gräs mellan cylinderflänsarna från ovan beskrivna kurva? Har JAG hittat en möjlighet där jag har chans att ställa mina frågor, bolla lite ideér, få mina erfarenheter och lärdommar bekräftade/förkastade?
Ja, jag tror det. Jag vet inte, JAG har inte gått kursen... Ja, jag är beredd att ge det ett försök.
Jag vill trots allt bara bli en bättre och säkrare motorcyklist. Jag vill komma hem helskinnad…

Tokgazza på rakorna? Knäskrapa genom skymda/grusiga kurvor? Snedda genom skymda vänsterkurvor? Köra om över backkrön? Köra på fel sida av vägskiljaren? Burna inne i Veberöd? Wheela framför ett dagis? Nej, jag tror inte kursen kommer innefatta dessa moment, och nej tack, då tourar jag hem igen…

Citat, Mr K
”… hjälpa till att få folk att bli lite snabbare/säkrare på kurviga vägar.
… kört där 100-tals gånger och känner till vägarna som min egen ficka.
… spårval … bromsa? faror? …säkrare på kurviga vägar.
… max 6pers/grupp för att det ska bli tid för alla att lära sig.”

Svane skrev:
Citat, Mr K
”… hjälpa till att få folk att bli lite snabbare/säkrare på kurviga vägar.
… kört där 100-tals gånger och känner till vägarna som min egen ficka.
… spårval … bromsa? faror? …säkrare på kurviga vägar.
… max 6pers/grupp för att det ska bli tid för alla att lära sig.”
Jag citerar inte hela texten men den var :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
GSXR1100R skrev:
Jag anser att det är upp till deltagarna att köra i det tempo som dom behärskar och inte låta sig påverkas av dom andra i gruppen.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Svane jag förstår hur du tänker och det är sunt, dock kan man inte lära ut var traktorn kommer, eller hur du gör när du kommer genom en kurva i höghastighet (lagligt kan även vara hög hastighet) för Mr K visat var du ska bromsa (samt var man ska ligga för att slippa tjälskadorna) och möter en skördetröska med skäret på som tar upp hela vägen.
Inte heller var det kan ligga grus denna onsdagen ifall någon boende retats upp tillräckligt mycket. Inte heller var du möter en bil som tar upp din halva din väghalva i en skymd kurva.

Dessa är ett fåtal av saker som kan hända OCH HÄNDER i häckeberga när man kör där och kräver en trygghet och vana vid sin hoj som gör att man kan ta blixtsnabba beslut, det har man inte när man är nybörjare.

Jag har varit med när alla fyra av oss som var ute (mr.k, talpai, jag och Json har jag för mig) i princip hade däckrester från en traktor på vänster axlarna efter ha mött den bakom en kurva, och jag vill nog säga att det var minst lika mycket tur som skicklighet att vi inte dog där..

En annan gång mötte dom två förarna framför mig en bilist som körde mitt i vägen, (detta var säkra förare, duktiga förare) dom fick gå ut så långt dom kunde (där var ju grus i kanten som det är på alla vägar) efter en flygtur så landade dom i en hage och hojjarna var skrot. Jag kom 20 meter bakom annars hade jag med legat där..

EDIT: fick inte skriva en grej om Mr.K, han får själv skriva om det.

Nu har vi rett ut det och om jag är saklig och korrekt får jag skriva, därför citerar jag Mr.K rätt av så att det inte blir det minsta lilla fel.

"fakta är att jag bara bilvit avträngd i häckeberga en gång. jag har kasat på grus och lagt min i knickarp."

Han har klotat några gånger på andra sätt men det tar vi inte med för det är inte relevant.
/EDIT

Och jag valde att klota iåkern/gräset för att köra in i en traktor (min hoj blev inte fin efter det) och jag hade balansproblem i ett halvår efter en mycket kraftig hjärnskakning.

Därför är vi oroliga för att Mr.K vill ta ut er och lära er kurvor och var man ska bromsa osv.

Ja det är skitball och köra där, men det är faktiskt mycket farligt att köra där.

Bankörning är ett mycket bättre alternativ där man kan lära sig sin hoj och därmed hantera den på ett säkrare sätt i trafiken som en bonus.

Tänk också på att ute i häckeberga tar det låååååång tid innan nått räddningsfordon når er. (om det nu skulle hända er nått)

Läs nu detta noga, och skumma ej för då kanske ni missar att jag bara vill er väl.

/KetogaN

PS. Och för dom som vill snacka moral kan ni se att jag faktiskt pekar ut några av farorna i min häckebergafilm på ketogan.com så skit ner er..

Last edited:
ja då är det väl dax för mig och våga mig in i diskussionen också som jag följt ända sen sin start.. jag slutade med onsdagsgasen för jag blev mer rädd för varje gång jag körde där då självförtroendet ökade och man blev lite snabbare för varje kurva så jag la ner onsdagsgasen för att inte riskera mitt eget liv eller andras då jag var väldigt lätt påverkad som ny i de trakterna och ville gärna försöka hänga på de snabbare. Men jag insåg vart jag var påväg och slutade med o köra just i häckeberga för det är enligt min mening ett väldigt farligt område. För övrigt så slutade jag köra sporthoj också. Ha de gott alla!

KetogaN skrev:
...Därför är vi oroliga för att Mr.K vill ta ut er och lära er kurvor och var man ska bromsa osv...

Att ni (motståndare till kursen) vill väl har aldrig gått mig förbi.Tvärtom...

Och självklart kan man inte lära sig var gruset som en uppretad boende vid vägen kastat ut ligger, inte heller var traktorn kommer och alla andra saker du nämner. Har jag gett det intrycket i min text så har jag felformulerat mig.

Det som förbryllar (eller gör det det egentligen..?) mig, och det gäller inte bara detta inlägg, är att det som nämns som argument mot kursen är vardagliga hot och faror som varje motorcyklist måste betänka och ta hänsyn till i sitt sätt att framföra hojen. Något man som hojförare utsätts för så fort man tar ut sin hoj för en runda. Hoten och farorna är ingalunda Häckebergaspecifika än mindre "kurs"-relaterade. Att Mr K, du mfl. har vurpat duktigt där ute är irrelevant, nästan som att utmåla simhallen som mer farlig än parkdammen för att fler drunkar på simhallen. Missförstå mig rätt…

Vad som föranleder ”etablerade” och ”mer” rutinerad åkare att med sådan hängivenhet och medmänsklig omtanke försöka stoppa denna kurs är för mig däremot fortfarande höljt i dimmorna.

Jag ville iaf ge min version då jag stundtals upplevt ”etablerade” och ”mer” rutinerad förare krassa syn på oss mindre rutinerade som skapligt kränkande. Det gäller inta bara ordval utan även i det sätt hur erfarenhet etc. klassificerar personen ifråga. Inte bara som hojförare utan även som tänkande individ. Dessutom ville jag belysa vissa punkter som jag tycks saknats i diskussionen. Med detta tackar jag för mina 15 min i rampljuset och hoppas, precis som Keto, sannerligen att slippa skriva fler inlägg i denna fråga. De två jag skrivit har däremot varit ett stor nöje!

Svane skrev:
Det som förbryllar (eller gör det det egentligen..?) mig, och det gäller inte bara detta inlägg, är att det som nämns som argument mot kursen är vardagliga hot och faror som varje motorcyklist måste betänka och ta hänsyn till i sitt sätt att framföra hojen. Något man som hojförare utsätts för så fort man tar ut sin hoj för en runda. Hoten och farorna är ingalunda Häckebergaspecifika än mindre "kurs"-relaterade. Att Mr K, du mfl. har vurpat duktigt där ute är irrelevant, nästan som att utmåla simhallen som mer farlig än parkdammen för att fler drunkar på simhallen. Missförstå mig rätt…

Jag och många av mina vänner som spenderat mycket tid i häckeberga OCH på en massa andra vägar upplever att i häckeberga just pga av sina underbara kurvor, krön, smala vägar och MYCKET träd invid vägen m.m. utgör dessa faror som du säkert träffar på lite överallt en mycket större hotbild.

Och det är sant att du måste möta dom på andra ställen med, men i häckeberga finns det mycket mindre tid att grubbla över vart man ska ta vägen.

Att vi är många som vurpat där är i högsta grad relevant, hoten jag beskriver är sådana att ingen slipper undan, erfaren eller inte. Det finns många som tycker statistik är ett ganska tungt bevis.

Därför tycker vi det är fel att lära folk kurvorna, för då kanske man vågar köra fortare (meningen med kursen), för att sen ställas inför ett svårt hinder som erfarenheten av att hantera sin hoj inte möter upp. Då är det bätte att inte våga köra fort och ha mer tid på sig att hantera hindret.

Och dom som kör så fort genom en kurva dom inte känner till att dom inte klarar av att hålla sig på vägen behöver en kurs i nått helt annat.

/KetogaN

Last edited:
Svane skrev:
Att ni (motståndare till kursen) vill väl har aldrig gått mig förbi.Tvärtom...

Vad som föranleder ”etablerade” och ”mer” rutinerad åkare att med sådan hängivenhet och medmänsklig omtanke försöka stoppa denna kurs är för mig däremot fortfarande höljt i dimmorna.

Jag ville iaf ge min version då jag stundtals upplevt ”etablerade” och ”mer” rutinerad förare krassa syn på oss mindre rutinerade som skapligt kränkande. Det gäller inta bara ordval utan även i det sätt hur erfarenhet etc. klassificerar personen ifråga. Inte bara som hojförare utan även som tänkande individ.

Har aldrig kallat er för någonting.
Annser bara att man lär inte folk att köra fort o säkert på gatorna,där du framför din mc så du kan bli en fara för både dig själv o andra.Även häckeberga har befolkning.Jag är absolut ingen predikant,bara vill att folk tänker till när det gäller sånt här.Radical onsdags gas har blivit så upp peppat att folk tro ibland att det händer aldrig oss något, men det gör det o sen glöms detta bort.Man skriver många gånger hur syn det var att den trilla där o hoppas att han/hon mår bra etc.Tänk efter vad vi skriver om (vi försöker inte brösta oss).Men som sagt det är era liv i slut änden så gör vad ni vill.

Jag skrev upp mej för att lära mej lite om hur jag ska lägga belastning på min hoj vid nerlägg, hur hojen uppför sig vid nerlägg, kurvtagning mm. Detta ser jag som nyttigt kunnande OM man skulle hamna i en situation som kräver ett kraftigt nerlägg.
Jag kan slå vad om att alla har fått hjälp vid någon tidpunkt i livet med hojåkningen. Om så ett litet tips på vägen eller någon som visat en sak.
Om man sen använder detta för att köra fortare så är väl det upp till en själv?
Tror att alla härinne någon gång har "buskört".

Förövrigt så tar vi själva beslutet om att gå med i "kursen". Vi är inte barn utan en egen beslutsförmåga. Vi känner till riskerna.

Funderar dock på att lägga ner skiten för att folk uppenbarligen ser ner på en för att man vill bli säkrare motorcyklist för ens egen och andras skull.

Nåja, keep on hojing :tummenupp

Svane skrev:
Jag ville iaf ge min version då jag stundtals upplevt ”etablerade” och ”mer” rutinerad förare krassa syn på oss mindre rutinerade som skapligt kränkande. Det gäller inta bara ordval utan även i det sätt hur erfarenhet etc. klassificerar personen ifråga. Inte bara som hojförare utan även som tänkande individ. Dessutom ville jag belysa vissa punkter som jag tycks saknats i diskussionen. Med detta tackar jag för mina 15 min i rampljuset och hoppas, precis som Keto, sannerligen att slippa skriva fler inlägg i denna fråga. De två jag skrivit har däremot varit ett stor nöje!
Sannerligen två välskrivna inlägg och du har samma syn på detta som jag. Det är inte fel att öva bara det görs på rätt sätt!

Vi ses!

"Det är inte fel att öva bara det görs på rätt sätt!"

Men BARA MAN GÖR DET PÅ Rätt Ställe!!

Last edited:
NordhNet skrev:
Jag skrev upp mej för att lära mej lite om hur jag ska lägga belastning på min hoj vid nerlägg, hur hojen uppför sig vid nerlägg, kurvtagning mm. Detta ser jag som nyttigt kunnande OM man skulle hamna i en situation som kräver ett kraftigt nerlägg.
Det finns långt bättre o säkrare ställen än Häckeberga att träna sådant på. Det här är precis vad du lär dig på tex SMCs broms o kurvkurs. Ett rejält nerlägg kräver hyfsad hastighet, bra asfalt o bra sikt. Var i Häckeberga hittar du det?

NordhNet skrev:
Förövrigt så tar vi själva beslutet om att gå med i "kursen". Vi är inte barn utan en egen beslutsförmåga. Vi känner till riskerna.
Alla som kör MC känner till riskerna. Men dom som kört 7000 varv i Häckeberga kanske känner till riskerna lite mer än du.

NordhNet skrev:
Funderar dock på att lägga ner skiten för att folk uppenbarligen ser ner på en för att man vill bli säkrare motorcyklist för ens egen och andras skull.
Det är ingen här som ser ner på nån. Det är du själv som lägger dom värderingarna i det du läser o varför du gör det får du själv svara på...

Vilket J***la tjaffs om farorna i häckeberga. Det är ett naturskönt område som passar sig alldeles utmärkt för hoj. Sen är det upp till var och en under vilka former detta ska ske. Som ni säkert vet så delar vi oftast in oss i minst 2 grupper, ibland 3 beroende på antal hojar. Man väljer grupp efter egna förmågan. Det är inget krav att man ska ligga längst fram med mig Mr.K och pumpa som ett djur om man inte vill.....all respekt åt dem som väljer grupptillhörighet efter hjärna och inte efter hjärta....

Men att kategoriskt tala om alla faror därute såsom: fasaner,kaniner,skator,rullgrus,tjälskador,skördetröskor,traktorer,galna billister,skymning,smala vägpartier m.m

sluta,för det hjälper ingen....det är alltid en fara. men om ni tänker til så blir det en skön sommar för oss alla!!! :tummenupp

Jag håller på Mr.K :yoparty

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...