Som anmäld tänkte jag föra fram lite av mitt tankesätt när jag anmälde mig. Jag är fullt medveten om att diskussionen (förhoppningsvis) lider mot sitt slut och de flesta fått säga vad de vill. Har läst denna tråd liksom den förra som stängdes (hoppas jag inte missat för mycket...).
Som rookie med kort sedan -91 har jag hängt med onsdagsgazzen i ca 3 års tid. Från början i den gemensamma gruppen, senare i snigelgruppen. Jag har kört rätt många gånger genom Häckeberga på dessa turer och för var gång lär jag mig nått nytt. För var gång dyker också en rad nya frågor upp. Frågor som vid nästa eller nästa eller nästa körning igen ibland får sitt svar. Ibland inte. Jag ser mig själv som försiktig av naturen och testar gärna inte mina gränser på ett fordon, än mindre på ett fordon på en allmän väg. Av denna anledning ligger jag ofta sist eller bland de allra sista och det glädjer mig att det sker uppsamling vid korsningar etc. Egot är litet och grupptryck bekommer mig... inte alls. Kan inte bry mig mindre om vad föraren framför, bakom eller någon annan i gruppen tycker. Jag vill inget hellre än komma helskinnad hem.
Det låter kanske paradoxalt att då flänga runt på onsdagsgazzen (liksom att köra sporthoj överhuvud taget) och jag har svårt att förklara varför. Skoj är det, men är det så skoj så att jag är beredd att utsätta mig för den risk som det innebär? Tydligen, har faktiskt inget annat svar.
Det kanske hänger ihop med det som många äventyrare ivrigt fasthåller vid frågan om "har du dödslängtan"?
- Nej! Livslust! Svaret dröjer max 0,1s. Nått i stil med Zilversurfarns signatur. Men jag är inte säker…
Inom sporthojskretsar är jag ingalunda unik med att känna ett behov av den känsla och frihet som en tur som onsdagsgazzet (OG) förmedlar.
En hel del av frågorna som dyker upp under turerna i Häckeberga kräver ett mod eller en dumdristighet (kanske en del vill kalla det...) som vida överstiger det jag besitter för att besvaras. Och det är då, mitt i ett OG, önskar att man kunde stanna upp, stiga av hojen, ta tag i Talpai, Von Vettet, Zilversurfer, Mr K, Majti mfl. gå tillbaka till kurvan (eller vad som nu föranlett frågan), begrunda, för att sedan ställa frågorna, få en förklaring, bolla lite tankar helt enkelt... Spårval, var är bäst o bromsa (vägen kanske har dålig beläggning, hål etc. etc), är det klokt o gazza här eller man kanske t.o.m. ska ligga under skyltat hastighet? VAD är specifikt för just detta vägavsnitt utfrån någon med många års hojerfarenhet samt god Häckebergakännedom? Vet ej hur många gånger jag önskat jag kunnat göra så, bara att det är väldigt många...
I Häckberga finns det en hel del kurvor som nyper åt, över en del krön lättar hojen (ja jag vet att man är över laglig hastighet då…), vissa sträckor är mer trafikerade än andra av traktorer, grus o lera ligger oftare där än på andra delar av sträckningen. Sista vänsterkurvan innan man lämnar Häckeberga o skogen för att sedan äntra åsen (när man tagit höger vid korset i Häckeberga, för att sedan passera slottet) är klurig. Som siste man har jag upplevt två avkörningar och fyra ”nära på” avåkningsincidenter av framförvarande förare under -03 och -04. Samtliga av personer vilka jag inte tidigare sett på ett OG, personer som kanske aldrig kört vägarna förr.
Skulle dessa haft hjälp av det nu Mr K erbjuder? Skulle killen med sin nya Ducce sluppit köra hem kl 19 men spräckta kåpor o gräs mellan cylinderflänsarna från ovan beskrivna kurva? Har JAG hittat en möjlighet där jag har chans att ställa mina frågor, bolla lite ideér, få mina erfarenheter och lärdommar bekräftade/förkastade?
Ja, jag tror det. Jag vet inte, JAG har inte gått kursen... Ja, jag är beredd att ge det ett försök.
Jag vill trots allt bara bli en bättre och säkrare motorcyklist. Jag vill komma hem helskinnad…
Tokgazza på rakorna? Knäskrapa genom skymda/grusiga kurvor? Snedda genom skymda vänsterkurvor? Köra om över backkrön? Köra på fel sida av vägskiljaren? Burna inne i Veberöd? Wheela framför ett dagis? Nej, jag tror inte kursen kommer innefatta dessa moment, och nej tack, då tourar jag hem igen…
Citat, Mr K
”… hjälpa till att få folk att bli lite snabbare/säkrare på kurviga vägar.
… kört där 100-tals gånger och känner till vägarna som min egen ficka.
… spårval … bromsa? faror? …säkrare på kurviga vägar.
… max 6pers/grupp för att det ska bli tid för alla att lära sig.”