Kardandrift+Slangning=omöjligt ?

-PLM- skrev:
Varför skulle kardanen gå av? Låter ju inte så troligt...
Jag tror det är smörningen som blir lite dålig:-( inte att den går av.

Brukar ni inte titta på Eurosport? I BoxerCup "slangar" dom för fullt med sina hojar.

#Olsson# skrev:
Skulle kardan göra någon skillnad? Varför? :va
En kardanhoj brukar ha en hissingstendens vid gaspådrag...
Dvs bakändan höjer sig. Om du kollar in gml bmwhojar så brukar det synas tydligt.
Detta gör att det blir svårt att få upp dem på bakhjulet.

Min första tunga hoj var en yamaha xj 900. från 83 med stor pitchlerkåpa på. Den gick det att slanga med... Fast det var ju inte lätt...

Roger_SWE skrev:
Jag tror det är smörningen som blir lite dålig:-( inte att den går av.

Brukar ni inte titta på Eurosport? I BoxerCup "slangar" dom för fullt med sina hojar.

Du har väl inte någon större skillnad mot kedjedrift vid utgående axel.
Slutdrevet på xj900 tror jag absolut inte tar skada då det ligger i "oljebad"
Nu har jag dock bara erfarenhet från 900an. Dock så fick jag byta drivknut på min. Detta pga att det var en förproduktion och de hade monterat den med 750s axel och knut. Vilken var för klen för alla 100 kusarna...

#Olsson# skrev:
Skulle kardan göra någon skillnad? Varför? :va

Det blir bra mycket dyrare om det går sönder ! Det kan vara skillnaden !
Och som SENSEI påstår, den hissar baken lite vid gaspådrag.

Edit: stavfel

Last edited:
SENSEI skrev:
Dvs bakändan höjer sig. Om du kollar in gml bmwhojar så brukar det synas tydligt.
Detta gör att det blir svårt att få upp dem på bakhjulet.

Min första tunga hoj var en yamaha xj 900. från 83 med stor pitchlerkåpa på. Den gick det att slanga med... Fast det var ju inte lätt...

Mm..GAMLA bmw hojar....Jag har en -03:a, hur jag än försöker så hissar sig inte arslet...märkligt...undrar om tekniken gått framåt även på kardanfronten? :gnissla

Metal_K12 skrev:
Mm..GAMLA bmw hojar....Jag har en -03:a, hur jag än försöker så hissar sig inte arslet...märkligt...undrar om tekniken gått framåt även på kardanfronten? :gnissla

Nä, du gör nog fel! :hihi

SENSEI skrev:

OK. Men beror inte det på "dålig" geometri mer än kardan. Man kan få en kedjehoj att reagera på samma sätt. T ex höja den bak eller flytta possition på drev, swing. Det är inte själva kardandriften som gör det svårare. Det finns ju kardarnare med neutral squat/antisquat. Dessa borde gå att uiila lika bra som med kedja.

#Olsson# skrev:
OK. Men beror inte det på "dålig" geometri mer än kardan. Man kan få en kedjehoj att reagera på samma sätt. T ex höja den bak eller flytta possition på drev, swing. Det är inte själva kardandriften som gör det svårare. Det finns ju kardarnare med neutral squat/antisquat. Dessa borde gå att uiila lika bra som med kedja.
:fakta

Metal_K12 skrev:
Självklart har tekniken gått framåt.
Min gml xj900 hissade inte heller något märkvärdig.
Läste för många år sedan en test som en mctidning gjort av den när den kom.
De frågade testpiloten vad han tyckte om kardandriften... Han svarade -ohh fan är det kardan på den här!" :)

Påpekade bara att det är vanligt och att det syns tydligt på gml bmwhojar.
Om din 03a känns gammal så är det nog pga att det är just en bmw :tungan

#Olsson# skrev:

Kan så vara att det är gemotri problem. Jag har faktist inte satt mig in i det hela.

Klart att teknikken går bakåt och man inte ka slanga på en BMW mä kardan :arsele

Alla bilder är fotosjåp och endast hissande skämt :kocko

Bifogat

• WheelieK12LT.jpg
    WheelieK12LT.jpg
    92.9 KB · Visningar: 261
K-Man skrev:
:confused:
Jag talar sverige flytningar.... :hihi Vad försöker hon säga? :va

Ingen aning, jag säger bara vad jag har hört, dvs att om man slangar med kardan blir belastningen stor och kardanen tar stryk. Fast jag vet inte alls... :tomten

Anledningen till att de nya kardancyklarna inte hissar är att de har BMWs paralever med dubbla krysstag vilket utvecklades just för detta ändamål. Vet inte när BMW gick över till paralever från monolever men skulle satsa på 80-talet.
Att tekniken har varit känd sedan 40 talet talar bmw tyst om...... :D

GixxerJensa skrev:
:D Min förra bil hade kardan, den va helt omöjlig att slanga med

Du hade förmodligen fel på bilen :hihi
wheelie.jpg

går ju slanga alt :) om man kan slanga 125DTR på 5an då kan man väll slanga en BMW? :va

kardanen pajjar om du leker för mycket med hojen iaf på BMW men korta staget nån cm så skall det hålla bättre säger dom som vet!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti