Kapa oljetråg ZX7R?

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Bygger Quad med en zx7r motor.
oljetråget har en brutalt stor nedsänkning, behövs den?
innanför sitter den gula prylen på bilden som jag antar suger upp oljan.
kan jag korta tråget ca 7cm och även då kapa den gula lika mycket?
IMG_0571.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns förmodligen inget ja eller nej på din fråga. Men jag kan delge lite info som kanske bidrar till ditt beslutsunderlag.
Syftet med koppen är att oljan, innan den sugs upp av pumpen, ska ges tid att lufta sig, så att det inte är för mycket bubblor i oljan som ska in i motorn igen. Det andra syftet med koppen är att säkerställa oljetillgång för pumpen vid bromsning och acceleration. I en quad så tillkommer ju dessutom sidkrafter till skillnad från ett tvåhjuligt fordon.

Så frågan är egentligen om det finns tillräcklig marginal att minska ned på koppen..i din applikation...och med din körstil. Svårt att veta utan prov.
Om man kapar koppen så minskar man dessutom lite på oljevolymen, men det kan ju hanteras med att man byter oljan oftare. Tex 10% mindre oljevolym -> 10% kortare oljebytesintervall.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Mängden olja gör också skillnad för oljetemperaturen.
 

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Jag är med.
Problemet är att skiten kommer bli den lägsta punkten på hela hojen så den inkräktar mycket på markfrigången.
får testa att kapa den lite mindre och köra med lite nerstick samt hoppas på det bästa!

tack för svaren!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du kapar tråget på höjden (heter det så när det ligger under motorn!?! ) så kan du försöka bredda det samtidigt så att volymen blir samma eller större, baffla och sätt skvalpplåtar för att undvika luftsug på oljepumpen.
Sök på modifierade oljetråg till exempelvis BMW (bilar alltså) för att få tips och ideér.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
FredrikForsberg skriver
kan jag korta tråget ca 7cm och även då kapa den gula lika mycket?

det måste du nog avgöra själv, du vet bäst vad du kan göra och inte kan :D

Det intressanta är hur motorn kommer gilla ändringen. Som redan påpekats. Kanske kan du få till en bra lösning med separat oljetank och "torrsump". Vilket väl innebär behov av en oljepump enbart för att pumpa till tanken.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top