Kap - geringssåg

Köp dewalts dom är grymma o billiga.
Pma om du är intresserad på riktigt o vet va du vill lägga!

vad menar du?? att det finns proffsmaskiner eller att ryobi är en proffsmaskin?

Att det är en proffsmaskin, i det lägre segmentet och räcker mer än väl till för en hemmapulare.

De-fault är inget vidare som rekommenderas i övrigt...

Att det är en proffsmaskin, i det lägre segmentet och räcker mer än väl till för en hemmapulare.

De-fault är inget vidare som rekommenderas i övrigt...

Ehh....

Ryobi är ett rent budgetmärke och kap/geringsågarna är det enda som är riktigt bra hos Dewalt (det och handöverfräsarna är en kvarleva ifrån ELU tiden,dvs genuina kvalitetsmaskiner)

Ehh....

Ryobi är ett rent budgetmärke och kap/geringsågarna är det enda som är riktigt bra hos Dewalt (det och handöverfräsarna är en kvarleva ifrån ELU tiden,dvs genuina kvalitetsmaskiner)

Beror på vad du jämför med, det är ett lågbudgetproffsmärke.

De-foult är knappast man kör finlir med numera, gäller även deras kap/ger. dock arbetsmaskin som är grovhuggen allround. Min erfarenhet av dessa är piss, måndagsexemplar möjligtvis iom ert prisande . Annars håller jag med dig lite ang. ELU (men det var väl ett tag sen....).

Äldre konsumenttråd :http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182339

Last edited:
Tycker att Ryobi har bästa sågkapacit av alla maskiner i samma pris klass.
Tekniska data

Effektförbrukning 2000 W
Max.hastighet 4500 varv/min
Skärkapaciteter gering 90°/vinkelskär 90° (H x L) 90 x 305 mm
Skärkapaciteter gering 90°/vinkelskär 45° (H x L) 42 x 305 mm
Skärkapaciteter gering 45°/vinkelskär 90° (H x L) 90 x 215 mm
Skärkapaciteter gering 45°/vinkelskär 45° (H x L) 42 x 215 mm
Antal regleringslägen för svängningsrörelsen 5
Borrhål 30 mm
Klingmått/bladstorlek 254 mm
Vikt 24 kg
Standardutrustning
• Dammsugarfunktion
• Höger och vänster förlängningar med justerbart stopp för seriebearbetning och snabbfastspänning
• Klinga
• Dammpåse

Bättre kapacitet än De Walt för 7000kr!!!!!!

DW717XPS Specifikationer
Specifikationer Specifikationer Value
Ineffekt 1675 W
Uteffekt 750 W
Klinghastighet 4000 varv/min
Klingdiameter 250 mm
Klinghåldiameter 30 mm
Geringskapacitet 48/48 °
Geringskapacitet [höger/vänster] 50/60 °
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 302x88 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 320x76 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 213x88 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 226x76 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 302x58 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 320x50 mm
Sågkapacitet vid 45°/45° 226x50 mm
Max sågdjup 152 mm
Vikt 23 kg
Djup 541 mm
Längd 718 mm
Höjd 442 mm

Ord som -lager,uppbyggnad och livslängd och reservdels tillgång syns inte till i tabellen.

Varför står det ingen uteffekt på Ryobin ?

Ja,men inte kap/geringsågarna.

Ja joo!! De Walten är säkert mkt bättre maskin men vill inte köpa en maskin för 7000kr för lite hemmafix.
Därför undrar jag om Ryobin är bra maskin för 2700kr eller finns det bättre för samma pris med samma kapacitet...

till snillet som tycker dewalt suger; svälj huvudet!

Jag har kört dewalt's näst största maskin nästan dagligen i snart fem år, jag har bytt klinga tre eller fyra ggr, det är allt. går som en klocka monterad på sågbord med uppgraderade anhåll så jag har full anläggningsyta upp till 195 virke.

En hemmapulare som köper en gersåg behöver bara tänka på en enda sak, känns den sjysst? om den gör det, köp skiten och strunta i vad jag och alla andra vetabästare tycker. det är garanti på maskinen om den är skit och du har alltid rätt att reklamera den oavsett tid om den är krånglig och de inte kan få ordning på den via garantireparationer.

bara min åsikt...

Det beror väl lite på vad man ska ha den till och hur "förmögen man är"
ska man bygga ett lösvirkeshus själv duger ingen ÖB Rusta Jula mm men kapar man några reglar bygger ett ute rum för att sedan inte behöva den mera duger dom billiga sågarna,bara min åsikt, och jag har byggt en hel del!

Det är ofta som pissmärkena slår proffsgrejerna i sina tekniska data, det är där som de kan slåss för konsumenten som läser sånt och inte vet vad man skall kolla efter. Visst, den håller säkert de måtten och den prestandan när du köper den men gör den det efter 5år?

Just en gerkap vill man ju skall hålla graderna och den exakthet som den har och inte börja slacka och ge dig felaktiga kapningar.

Vad jag hört från snickare så är DeWalts gerkapar klart godkända. Själv köper jag i stort sett bara makita och kommit fram till att min framtida gerkap (som köps när jag har det behovet nästa gång) blir från England då det blir en hyffsat prisjustering nedåt på det viset utan att behöva bygga om elmatningen.

Det beror väl lite på vad man ska ha den till och hur "förmögen man är"
ska man bygga ett lösvirkeshus själv duger ingen ÖB Rusta Jula mm men kapar man några reglar bygger ett ute rum för att sedan inte behöva den mera duger dom billiga sågarna,bara min åsikt, och jag har byggt en hel del!

Just den biten med hur förmögen man är har faktiskt mer betydelse än man tror, ju mindre förmögen man är desto viktigare är det att köpa rätt från början och inte äventyra med att köpa något du måste byta ut om ett år.
Eller som en kollegas fru sa när de var nygifta för många år sedan när de skulle köpa en soffa "you know we can't afford to be cheap!".

Last edited:
Enkelt test när man köper gersåg

Dra ut sågen till sitt yttersta läge , Dra den i sidledd

Hur mycket glapp finns det här ( lätt å förstå vad det kan ställa till med)

Hadde jobbat med Elu - Dewalt i 20 år då jag bytte jobb och blev utan såg
(hemsk tanke)

Men efter ett jäkla letande bland diverse nya sågar på bland annat Bauhaus

Så slutade det med en begagnad Dewaltsåg

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back