Kaos hos mig.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
I morse ville inte bilen starta, antog att batteriet var urladdat. Fixade hjälpstart men fortfarande ingenting. Kände att kabelskon på minus satt glappt, sandpapprade ytorna och drog åt. Fortfarande ingenting...

Det som händer är att det känns som den inte orkar dra runt startmotorn.

Klonk låter det, sen ingenting mer.... Ganska "hög" ton...

Vad kan det vara för fel? Mitt arbete hänger på bilen... :(

Låter det som att startmotorn gett upp eller vad? Jättejobbigt... Den gick som vanligt så sent som 22.00 igår....

Zana skrev:
I morse ville inte bilen starta, antog att batteriet var urladdat. Fixade hjälpstart men fortfarande ingenting. Kände att kabelskon på minus satt glappt, sandpapprade ytorna och drog åt. Fortfarande ingenting...
.

prövat att ge batteriet laddning ett tag innan du försökte starta? Ett helt tomt batteri brukar inte gå att starta med även om man har starthjälp.. ...låt dett ladda en fem tio minuter och sen göra ett nytt försök..... eller nått...

korvgubbe skrev:
prövat att ge batteriet laddning ett tag innan du försökte starta? Ett helt tomt batteri brukar inte gå att starta med även om man har starthjälp.. ...låt dett ladda en fem tio minuter och sen göra ett nytt försök..... eller nått...

Det är typ inte dött alltså, det verkar vara nåt annat som gett upp... Lysena lyser starkt osv... Men det kanske är sant, stog iofs ett ganska bra tag... Och väntade kanske 30sek mellan testerna ett par gånger... Borde ju låtit mer än Klonk... borde ju låtit just som en trög startmotor...

Jag funderar på om någonting har tagit skada av att jorden glappade som fan... Typ nåt relä som fått överbelastning...

Tack för svaret!

Testa med att ha tändningen på och starta med startkablarna direkt på startmotorn, ta hjälp av en blocknyckel eller liknande om du inte kommer åt solenoiden

Aha, det var fan ett bra tips... Då borde man ju få reda på om det är startmotorn iallafall.. guldtips...!

Andra tips mottages gärna!!

/Z

Zana skrev:
Aha, det var fan ett bra tips... Då borde man ju få reda på om det är startmotorn iallafall.. guldtips...!

Andra tips mottages gärna!!

/Z

hrm.. går startmotorn eller låter det bara klonk?
...På min gamla saab hade en bult som höll upp själva startmotorn lossnat så efter ett tag kunde drevet aldrig hamna i läge.. det klonkade till men sen snurrade iofs startmotorn utan att dra igång själva motorn..

Låter nästan som att startmotorn inte slår till ordentligt, som att svänghjulet står en aningen fel så kuggarna inte går i varandra. Prova att jucka med bilen och ha växel i så motorn rör sig lite grann, alltså du knuffar lite på bilen med växel i. Ha inte på tändningen när du knuffar på bilen för har du det så hoppar den säkert igång. Efter att du har knuffat på bilen lite lätt så prova att starta den som vanligt igen funkar inte det så vet inte jag vad som kan vara fel i och med att du har strömm i batteriet.

Evil M skrev:
Låter nästan som att startmotorn inte slår till ordentligt, som att svänghjulet står en aningen fel så kuggarna inte går i varandra. Prova att jucka med bilen och ha växel i så motorn rör sig lite grann, alltså du knuffar lite på bilen med växel i.

Precis så blev det med en gammal 343:a som morsan hade.. fick jucka skiten med växel i för att få dreven att hamna rätt..

Evil M skrev:
Låter nästan som att startmotorn inte slår till ordentligt, som att svänghjulet står en aningen fel så kuggarna inte går i varandra. Prova att jucka med bilen och ha växel i så motorn rör sig lite grann, alltså du knuffar lite på bilen med växel i. Ha inte på tändningen när du knuffar på bilen för har du det så hoppar den säkert igång. Efter att du har knuffat på bilen lite lätt så prova att starta den som vanligt igen funkar inte det så vet inte jag vad som kan vara fel i och med att du har strömm i batteriet.

Precis som du skriver är det så det känns... dreven ligger fel, veven är typ för rak... :/

Men fan, springer ner nu och provar... återkommer med resultat, håll tummarna!!

Resultat: Rullat runt motorn i 5:an ett par gånger, inga framsteg.

Hittar temejfan ingen startmotor heller, den sitter nog så illa att jag ändå inte skulle komma åt å starta på den.

Ska ta hjälp av min bror när han kommer hem å se om den går att putta igång...

Så jävla jobbigt, jag står dessutom fickparkerad...

- Några nya idéer?

Zana skrev:

Hittar temejfan ingen startmotor heller, den sitter nog så illa att jag ändå inte skulle komma åt å starta på den.

- Några nya idéer?
Det slog ju om från + till - grader i natt ju.Kan ju vara lite fukt/vatten i solenoiden som frusit till is o är ivägen för att det ska kunna bli kontakt i botten på den.Vad är det för bil?

Zana skrev:

- Några nya idéer?

Vad är det för bil? Låter relät?

prova att ta en luftpistol och värm runt där. Kan vara is. För det blev kallt inatt.

ktmjacke skrev:
Det slog ju om från + till - grader i natt ju.Kan ju vara lite fukt/vatten i solenoiden som frusit till is o är ivägen för att det ska kunna bli kontakt i botten på den.Vad är det för bil?

Hmm,det är ju sant iofs... Brorsan kom hem och tillsammans puttade vi igång den, och det gick fint...

Körde runt lite här på söder och ställde mig i en brant backe. Stängde av motorn och testade att starta... samma problem... Gick att rulla igång den, och sen parkerade jag lite längre upp i samma backe...

Det är en Suzuki Vitara från 94-95... Har funkat perfekt tills idag. Jag borde kanske åkt runt mer än bara 10 minuter?

När man rullar bilen med växel i så hör man att startmotorn tuggar runt, men när man står still orkar den helt enkelt inte... =(

Så jävla jobbigt att inte kunna meka, inte kul att bo i stan om man tänker så... :(

Stämmer symptomen annars in på om solenoiden frusit igen?

Zana skrev:
Hmm,det är ju sant iofs... Brorsan kom hem och tillsammans puttade vi igång den, och det gick fint...

Körde runt lite här på söder och ställde mig i en brant backe. Stängde av motorn och testade att starta... samma problem... Gick att rulla igång den, och sen parkerade jag lite längre upp i samma backe...

Det är en Suzuki Vitara från 94-95... Har funkat perfekt tills idag. Jag borde kanske åkt runt mer än bara 10 minuter?

När man rullar bilen med växel i så hör man att startmotorn tuggar runt, men när man står still orkar den helt enkelt inte... =(

Så jävla jobbigt att inte kunna meka, inte kul att bo i stan om man tänker så... :(

Värmen från motorn skulle ha tinat upp den på 10 minuter tycker jag.Låter som att din startmotor har avlidit.

Zana skrev:

Men när du rullar bilen med växeln i så ska ju inte startmotorn tugga runt. Den verkar ha fastnad i utsläppt läge. Kör inte med bilen för om det är det så kommer startmotorn att gå sönder ganska snart.

Prova att värma startmotorn med varmluftspistol. Fast det borde motorn ha kunnat värma upp under tiden

Eller så har redan startmotor gått sönder för den snurrat med när motorn vart igång.

ktmjacke skrev:
Värmen från motorn skulle ha tinat upp den på 10 minuter tycker jag.Låter som att din startmotor har avlidit.

Fasiken! Tror du det... :(

Hur mycket kan det kosta att få den utbytt på verkstad? Ingen verkstad som har kvällsöppen drivein just för startmotorer på lite äldre suzukibilar? hehe... =(

DJM skrev:
Men när du rullar bilen med växeln i så ska ju inte startmotorn tugga runt. Den verkar ha fastnad i utsläppt läge. Kör inte med bilen för om det är det så kommer startmotorn att gå sönder ganska snart.

Prova att värma startmotorn med varmluftspistol. Fast det borde motorn ha kunnat värma upp under tiden

Eller så har redan startmotor gått sönder för den snurrat med när motorn vart igång.

Alltså startmotorn går runt när man drar nyckeln ända fram i startläget... Den går inte runt av sig självt... Du vet hur det låter när man kör igång startmotorn på en motor som redan är igång, så låter det... Så startmotorn går ju, men inte när motorn är av.. helmysko....

Tror jag ska försöka åka lite till, se om det släpper...

Måste annars kl 0530 gå och hämta en annan bil och använda den under jobbet, och sen lämna den i solna för att åka kommunalt hem = ingen höjdare direkt... :( Funderar heöt seriöst på att ta hojen... eller inte.... :-/

Zana skrev:
Alltså startmotorn går runt när man drar nyckeln ända fram i startläget... Den går inte runt av sig självt... Du vet hur det låter när man kör igång startmotorn på en motor som redan är igång, så låter det... Så startmotorn går ju, men inte när motorn är av.. helmysko....

Tror jag ska försöka åka lite till, se om det släpper...

Måste annars kl 0530 gå och hämta en annan bil och använda den under jobbet, och sen lämna den i solna för att åka kommunalt hem = ingen höjdare direkt... :( Funderar heöt seriöst på att ta hojen... eller inte.... :-/

Aha ok. Så att när motorn är igång så kan du dra nyckeln och höra startmotorn? men inte när motorn är avstängd.

Va fan kan det vara då.

Åk du en liten stund till, och se till så den blir riktigt varm.
Återkom sen.

DJM skrev:
Aha ok. Så att när motorn är igång så kan du dra nyckeln och höra startmotorn? men inte när motorn är avstängd.

Va fan kan det vara då.

Åk du en liten stund till, och se till så den blir riktigt varm.
Återkom sen.

Mmm, precis... det är det som förbryllar mig...

Jepp, ska köra lite till. Lite motorväg får vi hoppas gör susen... =)

Back