Kaos hos mig.

Zana skrev:
Jepp, precis så... :huvet

Hittade den nu, skitliten. tamejfan mindre än den på min förra hoj... :död

Och skroten vill ha beteckningen på skiten. Och den klisterlapp där det borde stått är sedan länge borta. nada.

Hur i helvete ska jag då kunna handla en ny, när jag inte vet vad som sitter monterat nu? På mekonomen kommer det upp en startmotor när jag skriver in reg-nummret... Men varför kan inte skroten kolla efter regnummret.. fattar ingenting...

2veckors väntetid på en ny, och den vill dom ha 3700:- för, sinnessjukt...

Jaja, får väl se vad som händer nu.

Ingen bil = inget jobb. Inget jobb = inga pengar. Inga pengar = ingen startmotor. Ingen startmotor = ingen mat. Ingen mat = död zana. Död zana = tråkigt.

dom kostar så mycket. Dyra saker :näsblod
 
DJM skrev:
jepp, det är generatorn.

Startmotorn sitter på ena långsidan. Om du har längsmonterad så sitter den mot baken. Där sitter svänghjulet och nånstans runt den sitter startmotorn.

Om det är tvärställd så kan den sitta på båda sidorna. Den sitter på den sidan där växellådan sticker ut. Oftas på höger sida.

Precis så ser en startmotor ut som alex visa.


Mmm, vet inte varför jag fick för mig att det kunde vara en startmotor... Stress panik osv.. skrev hälften av bokstäverna åt fel håll när jag skulle ta beteckningen på generatorn...

kan det inte bli jul nån gång... :(
 
Zana skrev:
J
Och skroten vill ha beteckningen på skiten. Och den klisterlapp där det borde stått är sedan länge borta. nada.

Hur i helvete ska jag då kunna handla en ny, när jag inte vet vad som sitter monterat nu?


Någon annan på SH kanske har en likadan bil och kan kolla upp beteckningen!?
 
Zana skrev:
Och skroten vill ha beteckningen på skiten. Och den klisterlapp där det borde stått är sedan länge borta. nada.

Zana, seriosa skrotar har som regel oppet kop pa begdelar just for de tillfallen nar man inte ar helt saker pa att delen passar. Om jag var du skulle jag plocka av den defekta(?) startmotorn och jamfora pa plats med en pa skroten. Ser det ut att kunna passa, kop den och prova.

Alternativt ta med den defekta startmotorn till en bilelektrisk verkstad, dar borde du kunna fa en snabb uppskattning huruvida det ar mojligt (las: ekonomiskt forsvarbart) att reparera den eller om den maste bytas.

Om du ar helt beroende av bilen for jobbet, och inte kor langa strackor, sa kan du kanske hyra en Polo pa Statoil (motsv)? Tror jag betalade runt 200 kr inkl 10 mil sist jag hyrde.
 
Zana skrev:
Mmm, vet inte varför jag fick för mig att det kunde vara en startmotor... Stress panik osv.. skrev hälften av bokstäverna åt fel håll när jag skulle ta beteckningen på generatorn...

kan det inte bli jul nån gång... :(

Jag tror det är på folkungagatan som det ligger en butik som enbart säljer startmotorer(beggade).. rätt långt ner mot borgmästargatan..

Andra förslag:
http://www.gulasidorna.se/query?wha...act=Bilelektriska-, elektroniska reparationer
 
Last edited:
Har du VERKLIGEN kollat att batteriet är ok. Det går inte att tro i de här fallen.

Funkar starmotorn som den ska med startkablar? Då är ditt batteri/generator kasst.
Har du under 12V (närmare 10V) över polerna på batterit när bilen står avstängd fast du VET att batteriet är laddat(dvs du kopplade loss batteriladdaren för ett par timmar sen och har inte rört den sen dess)? Då är ditt batteri kasst.
Har du under 13V över polerna på batterit när bilen står och går ? Då är din generator kass ELLER så är det dålig jord som någon tidigare sa.


Innan du har tagit reda på svaret på dessa frågor så riskerar du att göra dig riktigt dum om du köper en ny starmotor. Se ÅTMINSTONE till att testa med starkablar.
Troligast är att ditt batteri har packat ihop pga kyla eller defekt generator. För säkra dig om att så inte är fallet.

Ett batteri kostar 300 spänn och bytas på en kvart, startmotorn är DYR och du vet inte ens var den sitter.
 
69:an skrev:
Zana, seriosa skrotar har som regel oppet kop pa begdelar just for de tillfallen nar man inte ar helt saker pa att delen passar. Om jag var du skulle jag plocka av den defekta(?) startmotorn och jamfora pa plats med en pa skroten. Ser det ut att kunna passa, kop den och prova.

Alternativt ta med den defekta startmotorn till en bilelektrisk verkstad, dar borde du kunna fa en snabb uppskattning huruvida det ar mojligt (las: ekonomiskt forsvarbart) att reparera den eller om den maste bytas.

Om du ar helt beroende av bilen for jobbet, och inte kor langa strackor, sa kan du kanske hyra en Polo pa Statoil (motsv)? Tror jag betalade runt 200 kr inkl 10 mil sist jag hyrde.


Precis så skulle jag gjort, om det inte vore så att jag inte har tillgång till några verktyg. Inga alls. Eller ju en korsmejsel och en tång... Plus att den står parkerad på gatan = jävligt bökigt att ställa sig och montera loss en startmotor som sitter väldigt illa...

Och nja, hyra bil går bort. Då jag kör väldigt mycket, nästan bud. Plus att 200:- skulle göra att det inte vore värt att ens jobba...

kul eller hur... :(
 
Kom även ihåg att kolla anslutningarna på startmotorn så att inga kablar glappar eller är ärjiga. Ser allt ok ut när du ändå ligger där och skiten ändå inte funkar så klappa till den ORDENTLIGT med en hammare. Det kan vara tillräckligt för att ruska liv i skiten för ett par starter till.
 
Chrille skrev:
Har du VERKLIGEN kollat att batteriet är ok. Det går inte att tro i de här fallen.

Funkar starmotorn som den ska med startkablar? Då är ditt batteri/generator kasst.
Har du under 12V (närmare 10V) över polerna på batterit när bilen står avstängd fast du VET att batteriet är laddat(dvs du kopplade loss batteriladdaren för ett par timmar sen och har inte rört den sen dess)? Då är ditt batteri kasst.
Har du under 13V över polerna på batterit när bilen står och går ? Då är din generator kass ELLER så är det dålig jord som någon tidigare sa.


Innan du har tagit reda på svaret på dessa frågor så riskerar du att göra dig riktigt dum om du köper en ny starmotor. Se ÅTMINSTONE till att testa med starkablar.
Troligast är att ditt batteri har packat ihop pga kyla eller defekt generator. För säkra dig om att så inte är fallet.

Ett batteri kostar 300 spänn och bytas på en kvart, startmotorn är DYR och du vet inte ens var den sitter.


Jo, jag vet. Men jag är helt stirrig. sitter å skakar.

Igår 0600 sa det klick. ringde jouren på jobbet. skickade en bil som jag kopplade startkablar mot. Samma sak. Antog då att batteriet inte var boven...

All el fungerar som vanligt, lyser starkt från lamporna.

Har ingen multimeter. är strandsatt hemma hos morsan. Trassligt förhållande och alla tillhörigheter undanskuffade åt tjotaheiti....

Och, jo, jag har lokaliserat motorn. Men kan inte montera loss den.


Planen är nu att köpa en motor lite på måfå. åka till en verkstad och få den utbytt...
 
Chrille skrev:
Kom även ihåg att kolla anslutningarna på startmotorn så att inga kablar glappar eller är ärjiga. Ser allt ok ut när du ändå ligger där och skiten ändå inte funkar så klappa till den ORDENTLIGT med en hammare. Det kan vara tillräckligt för att ruska liv i skiten för ett par starter till.

Hmmm. läste på nåt forum om samma sak... Ska prova det... Så jävla mörkt ute nu bara... Om jag ändå kunde få lite ledigt så skulle jag ordna det... fan.. :död
 
Zana skrev:
Jo, jag vet. Men jag är helt stirrig. sitter å skakar.

Igår 0600 sa det klick. ringde jouren på jobbet. skickade en bil som jag kopplade startkablar mot. Samma sak. Antog då att batteriet inte var boven...

All el fungerar som vanligt, lyser starkt från lamporna.

Har ingen multimeter. är strandsatt hemma hos morsan. Trassligt förhållande och alla tillhörigheter undanskuffade åt tjotaheiti....

Och, jo, jag har lokaliserat motorn. Men kan inte montera loss den.


Planen är nu att köpa en motor lite på måfå. åka till en verkstad och få den utbytt...

Har du larm på bilen? Vissa larm kukar ur om batterit blir helt urladdat då måste du nolla det genom att stänga av och på det med spännin på.

Grova pluskabeln till startmotorn kan vara av. Då slår bara solenoiden och inget mer.

En pol i batterit kan ha dött. Då har du bara tio volt vilket gör att lamporna lyser men det driver ingen direkt ström genom startkretsen.


Och förlåt att jag säger det men du kan inte laga en bil utan verktyg. Kan du inte hitta startmotorn, få loss densamma eller ens mäta spänningen i batteriet så bör du låta bli att greja helt om du inte hittar grejer som sitter löst eller kablar som är av.

Skrotar brukar ha bytesrätt, INTE öppet köp. Upptäcker du att startmotorn är OK likt förbannat efter att du har köpt den nya så är du lycklig ägare till två startmotorer utan ide att fundera mer på det.

Få en polare att bogsera dig till ett ställe där du kan kolla upp prylarna så mycket som möjligt. Kolla allt som jag har sagt och om det INTE är något av det som är fel så lämna iväg den till verkstad.
 
Chrille skrev:
Har du larm på bilen? Vissa larm kukar ur om batterit blir helt urladdat då måste du nolla det genom att stänga av och på det med spännin på.

Grova pluskabeln till startmotorn kan vara av. Då slår bara solenoiden och inget mer.

En pol i batterit kan ha dött. Då har du bara tio volt vilket gör att lamporna lyser men det driver ingen direkt ström genom startkretsen.


Och förlåt att jag säger det men du kan inte laga en bil utan verktyg. Kan du inte hitta startmotorn, få loss densamma eller ens mäta spänningen i batteriet så bör du låta bli att greja helt om du inte hittar grejer som sitter löst eller kablar som är av.

Skrotar brukar ha bytesrätt, INTE öppet köp. Upptäcker du att startmotorn är OK likt förbannat efter att du har köpt den nya så är du lycklig ägare till två startmotorer utan ide att fundera mer på det.

Få en polare att bogsera dig till ett ställe där du kan kolla upp prylarna så mycket som möjligt. Kolla allt som jag har sagt och om det INTE är något av det som är fel så lämna iväg den till verkstad.


Nope, inget larm.

Har kollat alla kablar, ska dubbelkolla.

Aha, och om en pol är död så borde det väl fungera med hjälpstart eller slukar mitt "dåliga batteri" all ström?

Tanken är inte all laga, tanken är... fan, vet inte vad tanken är... Skulle lämna in den på verkstad på direkten om dom jävlarna inte skulle ta TVÅ veckors leveranstid på startmotorn... Så tanken är att köpa en startmotor, åka till verkstad och få den utbytt...

Och en extra startmotor är alltid bra å ha.... :huvet

Bogsering behövs inte, står parkerad i backe. Och startar gör den utom några som helst problem...

Antagligen är det bara solenoiden som är kass, men jag har inget val.

Tack för allt engagemang!!!! :tummenupp :tummenupp
 
Vad var det för fel på den gamla lösningen med vev i fram på bilen...
 
Zana skrev:
Nope, inget larm.

Har kollat alla kablar, ska dubbelkolla.

Aha, och om en pol är död så borde det väl fungera med hjälpstart eller slukar mitt "dåliga batteri" all ström?

Tanken är inte all laga, tanken är... fan, vet inte vad tanken är... Skulle lämna in den på verkstad på direkten om dom jävlarna inte skulle ta TVÅ veckors leveranstid på startmotorn... Så tanken är att köpa en startmotor, åka till verkstad och få den utbytt...

Och en extra startmotor är alltid bra å ha.... :huvet

Bogsering behövs inte, står parkerad i backe. Och startar gör den utom några som helst problem...

Antagligen är det bara solenoiden som är kass, men jag har inget val.

Tack för allt engagemang!!!! :tummenupp :tummenupp

Du får väl låta den gå hela dagarna.

Men om solenoiden är paj så hörs inge klickande när du vrider till startmotor hållet med nyckeln. Om det klickar så går det ström till den men inte till startmotorn.
 
DJM skrev:
Du får väl låta den gå hela dagarna.

Men om solenoiden är paj så hörs inge klickande när du vrider till startmotor hållet med nyckeln. Om det klickar så går det ström till den men inte till startmotorn.

Nja, får låna en bil från jobbet.. En audi a4 quattro turbo. Men jag måste gå upp en timme tidigare och lämna bilen åt helvete efter jobbet och sen åka kommunalt hem. plus att jag får betala parkering på bilen som står ca:70kr om dan...

Allt är som rubriken lyder: KAOS. :huvet
 
Man måste ju inte köpa en NY startmotor!!! De går ofta att laga dem. Det finns en hel hög firmor som fixar start motorer/generatorer i stockholm........... :cpparty
 
Thundercat skrev:


Kollat, hittar inget...

Har beställt på mekonomen, kommer in imorgon. Lämnar in den på verkstan. Hoppas på det bästa...

Har läst på forumet att det brukar samlas skit vid solenoiden, och att det brukar lösa sig om man skrubbar och rengör och smörjer... Men det känns inge roligt att göra utan verktyg, och man kan inte säga till meken att göra det... :-/
 
Back
Top