Kanske INGET med saken o göra...

Det är garanterat tutan som har pajat. Alla fordar jag haft har haft samma problem. Tutan slutar funka, sen dör bilen.

Om du har en gammal Opel som går som skit kan det faktiskt vara säkringen till tutan som är trasig! :mattias

På samma säkring tas nämligen matningen till ett elektroniskt munstycke i förgasaren.

Du kan ju tro att kunderna blir upprörda när dom ringer till verkstan och säger att bilen går dåligt och verkaren frågar "fungerar tutan?" :D
 
Det skulle kunna vara kardanförgasarsnöret eller kolvuppstudsar fjädrarna.
För jag antar att det inte är så enkelt att du har slut på blinkersvätska?


Flåt kunde inte hålla mig. :D

Ärligt talat tror jag att det blir bra om du gör rent tomgångsmotorn och kollar efter luftläkage.
 
Det skulle kunna vara kardanförgasarsnöret eller kolvuppstudsar fjädrarna.
För jag antar att det inte är så enkelt att du har slut på blinkersvätska?


Flåt kunde inte hålla mig. :D

Ärligt talat tror jag att det blir bra om du gör rent tomgångsmotorn och kollar efter luftläkage.

En burk kompression kan funka också... Bara du inte köper den på biltema... Det slutade med att reservhjulet tappade luft...


Sen heter det kolvtillbakaskjutarfjäder... Den behöver man en vinkelväxelaxelnyckel för att byta... 349:- på JULA
 
Om du har en gammal Opel som går som skit kan det faktiskt vara säkringen till tutan som är trasig! :mattias

På samma säkring tas nämligen matningen till ett elektroniskt munstycke i förgasaren.

Du kan ju tro att kunderna blir upprörda när dom ringer till verkstan och säger att bilen går dåligt och verkaren frågar "fungerar tutan?" :D
Har dom det fortfarande?
Förgasarmotorerna hade ju en magnetventil, som gjorde något med tomgången.
Gick säkringen, så försvann tomgången.
En annan mysig grej med gammla oplar var att vindrutetorkarna kunde starta i uppförsbackar.
Då hade man för stort elektrodavstånd på tändstiften.

Vindrutetorkarmotorn var jordad på samma ställe som tändspolen.
Av någon underlig anledning så blir motståndet i tändkretsen större vid hög belastning på motorn vid låga varv.
Då fick man bakström från tändspolen till torkarmotorn.
Ett ganska klurigt fel att hitta..
 
Har dom det fortfarande?
Förgasarmotorerna hade ju en magnetventil, som gjorde något med tomgången.
Gick säkringen, så försvann tomgången.
En annan mysig grej med gammla oplar var att vindrutetorkarna kunde starta i uppförsbackar.
Då hade man för stort elektrodavstånd på tändstiften

Näe, det var just dom modellerna jag tänkte på...

Ahahaha, jag som trodde att tutan/förgasaren var den skummaste kopplingen hittils, dom måste helt klart ha anlitat gubben Lucas sedan han blivit senidement till att dra det elsystemet, dessutom måste han ha tagit fel på demensmedicinen och ecstacy eller något...
 
Näe, det var just dom modellerna jag tänkte på...

Ahahaha, jag som trodde att tutan/förgasaren var den skummaste kopplingen hittils, dom måste helt klart ha anlitat gubben Lucas sedan han blivit senidement till att dra det elsystemet, dessutom måste han ha tagit fel på demensmedicinen och ecstacy eller något...
Varför nöja sig med att klaga på elsystemet?
Oljepumpen på 1900motorerna.
Kass.
Slutade ge oljetryck utan förvarning.
Lösning:
Introducera en ombyggnadssats.
Helt OK.
Men:
Mig veterligen monterades den aldrig från fabriken.
Opel fortsatte att sälja motorerna med den dåliga pumpen.
Fick kunderna problem (vilket de fick) så fick de själva bygga om.
Kostnadsfråga?
Tror jag inte.
Ombyggnadssatsen bestod av en kraftigare fjäder till övertrycksventilen, samt ett något annorlunda pumplock.
Skillnaden i tillverkningskostnad kan inte ha uppgått till mer än enstaka kronor.

Opel (Vauxhal) är inga bra bilar.
Gillar dem dock ändå.
Om de inte är för nya.
Ascona 2,0 FTW!
 
Motorn behöver motorolja. Köp valfri på Willys eller Coop. Häll över motorn : tada! Klart...

När du ändå är i farten kan du göra lite bonntrim som att :borra kolven och porta vevstaken!
 
Last edited:
Varför nöja sig med att klaga på elsystemet?
Oljepumpen på 1900motorerna.
Kass.
Slutade ge oljetryck utan förvarning.
Lösning:
Introducera en ombyggnadssats.
Helt OK.
Men:
Mig veterligen monterades den aldrig från fabriken.
Opel fortsatte att sälja motorerna med den dåliga pumpen.
Fick kunderna problem (vilket de fick) så fick de själva bygga om.
Kostnadsfråga?
Tror jag inte.
Ombyggnadssatsen bestod av en kraftigare fjäder till övertrycksventilen, samt ett något annorlunda pumplock.
Skillnaden i tillverkningskostnad kan inte ha uppgått till mer än enstaka kronor.

Opel (Vauxhal) är inga bra bilar.
Gillar dem dock ändå.
Om de inte är för nya.
Ascona 2,0 FTW!

Likande problem med en cirkulationsventil på Astra 98-05, de kom på problemet redan 02 men fortsatte sälja bilarna med den kassa motorstyrningen istället för att montera den nya lösningen som bestod av enkla kulventiler mellan slangarna. Opel i ett nötskal låter det som...
 
Seriös fråga 1: Har den automatchoke?
Seriös fråga 2: Fungerar den?

Har haft en Escort som betedde sig typ som din pga att den automatiska choken kukade ur. Billigt att laga tror jag.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top