Kanske INGET med saken o göra...

Well, jag tror det kan vara fel på vridet!

Ett smutsigt luftfilter kan göra så att vridmomentkurvan sänks, mao kurvan orkar inte hålla igång motorn när denna faller i varvtal.

Problemet är bara att man måste renovera motorn om vridet en gång hamnat fel. Tyvärr :(

Apapap, inte om han byter pinjongen före luftfiltret till en vänstergängad istället för en konisk. Då får han med största sannolikhet tillbaka vridmomentkurvan.
Själva vridmomentet är ju som bortblåst, men det är en petitess i sammanhanget då det är ett moment i sig att bara byta pinjongen.
 
Centrifugeringssinsinjektorn på bakre kolvstångsförgrenaren är annars ett känt problem på escorter. Har du kollat upp det?



Eller så är du nog tvungen att stänga bakdörrarna ;)
 
Tjuvluft kan också vara s.k. tjyvstart, det låter ju lite som det är det problemet som uppkommit faktiskt.
Det brukar i och för sig vara tvärtom, att bilen startar då och då av sig själv (=som en tjyv om natta).
Jag tror fortfarande på kamrem.

:rofl :rofl :rofl
 
Last edited:
Jag skulle tro att byglingen till kardanpumpen har gått av, bara att åka till Mekonomen och köpa en ny för en tjuga så går den som en klocka sen :tummenupp
 
Med stösta sannolikhet så är det en vakkumslang som är dålig, gå igenom alla slanga under huven och byt dom som är lite kexiga.. slang är billigt!!
 
Kamremmen är inte så dyr att byta om den bara trasslat in sig, det är om den slår knut på sig eller till och med går av som det kan bli RIKTIGT DYRT.

Jag hade en Scorpio Cosworth 1986 som hade precis det där problemet, trasslig rem och dog ibland.

Är du säker på att det är kamremmen du menar?
Är det inte spännbandet du tänker på?
 
Jag slutar aldrig att fascineras av människor som köper Ford frivilligt.

Det är ju för att han vill att mätarn ska slå om till 000000 var 10 000e mil (det sjuka är att det gör det på gamla fårrdar)
 
Apapap, inte om han byter pinjongen före luftfiltret till en vänstergängad istället för en konisk. Då får han med största sannolikhet tillbaka vridmomentkurvan.
Själva vridmomentet är ju som bortblåst, men det är en petitess i sammanhanget då det är ett moment i sig att bara byta pinjongen.

Satt inte pinjongen efter luftfiltret på de årsmodellerna? :va
Hur som helst så ändrades ju ISO-standarden -95 på pinjongerna så alla eftermarknadspinjonger i dagens läge borde lösa problemet, precis som du säger.
 
Låter som den enda vettiga förklaringen, ett vanligt förekommande problem på Fordar före 2012 årsmodeller.
*ps: Vet du hur man får ner ett träd på bästa sätt :confused: *

Sambons mondeo -97 lämnades till skroten för ett tag sen.
inom loppet av 5 mils körning lyckades: avgassystemet paja, hjullager gå åt helvete, ac-pumpen skar bokstavligen, 2 drivremmar åt helvete, topp åt helvete mm mm.

För att slutligen hamna på rätt så exakt 100 % värdeminskning med 3 års ägande.

Kontentan: Ford är en av de billigaste märken det gå köpa begagnat, men samtidigt en av de dyraste att äga.
 
Last edited:
Svärfar hade en mondeo -00 Han bytte den mot ett drag på sin nya bil :P
 
Well, jag tror det kan vara fel på vridet!

Ett smutsigt luftfilter kan göra så att vridmomentkurvan sänks, mao kurvan orkar inte hålla igång motorn när denna faller i varvtal.

Problemet är bara att man måste renovera motorn om vridet en gång hamnat fel. Tyvärr :(

Ni är ju inte schyssta mot killen,jag ska föregå med gott exempel och ge ett konkret och bra tips:tummenupp .Tjuvluft kollas enklast genom att låta bilen stå på tomgång och spraya startgas över slangar i motorrummet,ändras motorvarvet så får den tjuvluft.Och ja jag var ordningsman i skolan.
 
Det är garanterat tutan som har pajat. Alla fordar jag haft har haft samma problem. Tutan slutar funka, sen dör bilen.

Prova tutan. Även om du hör ett tutliknande ljud när du trycker på ratten så är det inte tutan. Det är antagligen bara vevaxeln som viner lite när du trycker på ratten.

Mitt tips: Byt ut tutan på en auktoriserad Ford-verkstad.

Har du kollat så att inte reservhjulsfälgen i baljan där bak under bilen har börjat rosta? Det brukar också medföra att bilen dör ibland.

Detta är jag förstås säker på eftersom jag är tupsäker.
 
Funkar inte mitt byglingsråd så är det bombsäkert att du glömt att skifta luften mellan fram och bakhjulen.
Fördelaktigast är om man gör det korsvis, alltså höfr till väbak osv.
Använd gärna reservhjulet som buffertzon.:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top