Kanske INGET med saken o göra...

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Min polare köpte en Ford Escort -92a idag, Fräsh och helt okay, småskravanker liksom. Säljarn påpekade att det gnisslar om generatorremmen bla blaa blaaa men inget mer med det, Polarn testkörde henne och hon rullar fint, bra tomgång och inga problem med ström eller så...

Han slog till och vi begav oss hem dom 10 milen hem, i 120 km/h då bilen varvar ca 3 tusen varv... Jippie och inga krångel.

HÄR börjar hans problem, Vi ska på en avfart, polarn saktar ner, växlar ner och precis när han ska stå still vid ett rödlyse så varvar bilen mindre än tomgångsvarven och DÖR! (NEJ han har foten på kopplingen) :P

Så polarn vrider av tändningen och vrider på, bilen startar direkt och håller jämn tomgång, Men när vi åker iväg och ska stanna vid nästa rödlyse så händer samma sak, han trycker in kopplingen, neutralväxlar och bilen bara slocknar...

Vad FAN kan de vara för fel?
 

Tjuvluft, hur menar du då? Vart isåfall tror du?

och isåfall, varför startar den utan problem och håller perfekt tomgång när han vrider av och vrider på tändningen igen efter att den dött.

Kan ju påpeka att bonden som sålde bilen hade satt på en TURK pippa på 3 TUM bak och ett kon-sportluftsfilter BARA för ljud och show, skiten har 100 hästar och tror inte nått av det där gör nån nytta!

Kan de vara så att avgasröret är "för stort" för motorn, det behövs väl ett visst baksug right? Men förklara åter igen inte varför den startar perfekt efteråt.

Polarn hade varit ute o kört nyss, Den funkar när den är kall men efter en liten stund så börjar problemen. dränker den sig själv?
 
Hur är den när han startar den och låter den stå på tomgång? samma där att den dör? :va

Nej då går den hur finnt som helst, håller jämna varv och inte för högt eller lågt vad jag vet

Kan vara kamremmen som trasslat in sig?

Kamrem? :S Det vill man ju inte höra har för mig att sånt är DYRT DYRT DYRT! :S

Skulle de förklara varför den efter att den dött går att starta hur bra som helst och går fint på tomgången?
 
Last edited:
Kamrem? :S Det vill man ju inte höra har för mig att sånt är DYRT DYRT DYRT! :S

Skulle de förklara varför den efter att den dött går att starta hur bra som helst och går fint på tomgången?

Kamremmen är inte så dyr att byta om den bara trasslat in sig, det är om den slår knut på sig eller till och med går av som det kan bli RIKTIGT DYRT.

Jag hade en Scorpio Cosworth 1986 som hade precis det där problemet, trasslig rem och dog ibland.
 
Kamremmen är inte så dyr att byta om den bara trasslat in sig, det är om den slår knut på sig eller till och med går av som det kan bli RIKTIGT DYRT.

Jag hade en Scorpio Cosworth 1986 som hade precis det där problemet, trasslig rem och dog ibland.

Ni är fan Guldägg ibland! Ska be han kika på det där imorn han ska va "sjuk" *HOST* för o kika till bilen
 
Tomgångsmotorn?

Nä PRECIS den varvar ner, och hinner inte riktigt varva upp så den kan hålla tomgången utan bara dör :S



Nu börjar det här... :P

:rolleyes: Tomgångsmotorn är den ventil som styr tomgången på en insprutare, jag vet inte exakt hur denna ser ut men den är uppkopplad via slangar på insuget ,eftersom gasspjället stänger helt så pyttsar denna pryl lagom mängd luft till motorn för att hålla ett konstant varvtal på tomgång.:tummenupp
 
Tjuvluft är det när man har blivit lurad o köpt en bil som egentligen är stulen.

Dubbelkolla chassienummret så det inte ser nystansat ut.

Var beredd på o lämna igen den sen, ta inte nej som svar!!
 
Tjuvluft kan också vara s.k. tjyvstart, det låter ju lite som det är det problemet som uppkommit faktiskt.
Det brukar i och för sig vara tvärtom, att bilen startar då och då av sig själv (=som en tjyv om natta).
Jag tror fortfarande på kamrem.
 
Well, jag tror det kan vara fel på vridet!

Ett smutsigt luftfilter kan göra så att vridmomentkurvan sänks, mao kurvan orkar inte hålla igång motorn när denna faller i varvtal.

Problemet är bara att man måste renovera motorn om vridet en gång hamnat fel. Tyvärr :(
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top