Kanske hittat sina stulna grejer på blocket?

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hej!

Som topicen lyder har jag, KANSKE, hittat delar från min stulna hoj på blocket.

OBS!
Om jag har gjort något olagligt nu (förtal eller dylikt??) så skriv det så snabbt som möjligt!!

Satt och slösurfade på blocket i jakt på nått roligt till nya motarden när jag ramlade in på en annons på ett par motardhjul. Annonsen var i sthlms län, hojen blev stulen i uppsala (ca 8 mil mellan).
Det fanns ingen bild i annonsen men texten som beskrev hjulen matchade in så pass bra på mina hjul som satt på min hoj att jag var tvungen att maila och be om en bild.
Efter ett par timmar kom en bild till min mail... och jag blev häpen då jag såg att så många detaljer stämde överens!

Jag väljer att INTE lägga upp bilderna offentligt pga olika anledningar, bla för att annonsen fanns här på sh...

Det som stämde med bilderna var:
-Kromade fälgar (dock väldigt vanligt).
-Samma tillverkare på däcken.
-Bakdäcket är monterat åt fel håll.
-De ifyllda texterna på både fram- och bakdäck är ifyllda exakt som på mina.
-Samma bromsskiva fram.

I annonsen stod det att fälgarna suttit på en KTM men var anpassade att passa Yamaha.
Jag hade köpt mina fälgar av en kille vars KTM 640 hade fått motorhaveri och han sålde den i delar. Sedan svarvade jag ner bakaxeln på min Yamaha och svarvade egna distanser så att de passade...

Visst kan det vara så att annonsören har gjort EXAKT samma saker som jag gjorde med mina hjul, därav ordvalet "KANSKE" i topicen, men det verkar nästan orealistiskt med alla de likheter jag såg.

Samt att annonsören mycket möjligt köpt hjulen i "god tro",men jag har hört att det begreppet inte existerar längre??
I vilket fall som helst så är jag inte ute efter att sätta dit nån vanlig Svenson, utan hjälpa polisen (tro´t eller ej :D) att sätta dit de personer som stjäl våra hojar!

Vad hade ni gjort i detta fall? Kontaktat ert försäkringsbolag eller Polisen? Någon som varit med om något liknande?

Förslag som: "Åk dit och låt honom suga av en .357´a " går, tyvär, bort! :tungan

/Robe

Fråga om han har en stor vit skåpbil också...
Låter lite märkligt, prata med länsman tycker jag allt!

Jag hittade en R1-04 som hade delar av min som blev stulen. Jag hade fått lösen så det var iof f-bolagets problem men man kan inte låta bli att bli förbannad. Vet faktiskt inte hur man skall göra.

..det är ju tämligen svårbevisat att/om det är dina f.d. grejjer eller att säljaren stulit dom.
Jag hade åkt dit & kollat in killen iaf, ...om inte annat så för nyfikenhetens skull. Verkar sannolikheten stor att han är skummis & det är dina fd grejjer så tipsa polisen, ..dom samlar på skummisar. Kan komma till framtida använding i annat sammanhang om inte annat.
Skulle det vara en hederlig grabb, ..kanske han kan hjälpa polisen sätta dit rätt skummis.

..det är ju tämligen svårbevisat att/om det är dina f.d. grejjer eller att säljaren stulit dom.
Jag hade åkt dit & kollat in killen iaf, ...om inte annat så för nyfikenhetens skull. Verkar sannolikheten stor att han är skummis & det är dina fd grejjer så tipsa polisen, ..dom samlar på skummisar. Kan komma till framtida använding i annat sammanhang om inte annat.
Skulle det vara en hederlig grabb, ..kanske han kan hjälpa polisen sätta dit rätt skummis.

Amen!

rätt skummis.

Det avgörande beviset är ryckutjämnaren. Jag hade svarvat ner "kuggarna" på ryckutjämnaren för att få navet så smalt som möjligt eftersom det var ruskigt tight i svingen på Yamahan. Det syns ju inte från utsidan, utan man måste plocka ut ryckutjämnaren.

Jag kontaktade iaf mitt försäkringsbolag som numera äger hojen, men jag vet inte vad de gör åt saken. Man kan ju hoppas att man kanske har bidragit på nått sätt så att de kommer åt bovarna :)

/Robin

Det avgörande beviset är ryckutjämnaren. Jag hade svarvat ner "kuggarna" på ryckutjämnaren för att få navet så smalt som möjligt eftersom det var ruskigt tight i svingen på Yamahan. Det syns ju inte från utsidan, utan man måste plocka ut ryckutjämnaren.

Jag kontaktade iaf mitt försäkringsbolag som numera äger hojen, men jag vet inte vad de gör åt saken. Man kan ju hoppas att man kanske har bidragit på nått sätt så att de kommer åt bovarna :)

/Robin

..det låter iofs som hyfsat bevisunderlag.
Som sagt, ..åk dit & kolla upp om du gitter & polisanmäl om så är fallet. Kanske bidrar du till att en "klåfingrig" inte tycker det är värt besväret nästa gång han är sugen på att tafsa på andras grejjer. :)

/Robin

En kompis var i samma läge i höstas. Hans sporthoj blev stulen och veckorna efter så annonseras det ut en massa delar till en sån hoj. Det var i stort sett alla delar på en hoj som inte har någon märkning, allt var på pricken som hans hoj. Vi tog reda på vem det var som sålde och upptäckte då att han hade ett brokigt förflutet. Polis i Stockholm och Uppsala plus försäkringsbolaget kontaktades och allt vi hade grävt fram överlämnades. De var mycket intresserade och övertygade om att vi hade hittat rätt person men trots det så gjordes inte ens ett hembesök hos den misstänkte. Fallet lades ner innan det startade, och då hade vi i stort sett gjort hela förundersökningen åt dom. Så risken att det händer något är nog liten tyvärr....

En kompis var i samma läge i höstas. Hans sporthoj blev stulen och veckorna efter så annonseras det ut en massa delar till en sån hoj. Det var i stort sett alla delar på en hoj som inte har någon märkning, allt var på pricken som hans hoj. Vi tog reda på vem det var som sålde och upptäckte då att han hade ett brokigt förflutet. Polis i Stockholm och Uppsala plus försäkringsbolaget kontaktades och allt vi hade grävt fram överlämnades. De var mycket intresserade och övertygade om att vi hade hittat rätt person men trots det så gjordes inte ens ett hembesök hos den misstänkte. Fallet lades ner innan det startade, och då hade vi i stort sett gjort hela förundersökningen åt dom. Så risken att det händer något är nog liten tyvärr....

Jo det är väl risk för det men jag tycker ändå att man ska kontakta polisen så kan man ju hjälpa till med lite statistik som man sen kan klaga på och då få dom att satsa mer i långa loppet...

Jo det är väl risk för det men jag tycker ändå att man ska kontakta polisen så kan man ju hjälpa till med lite statistik som man sen kan klaga på och då få dom att satsa mer i långa loppet...

Absolut, jag menade verkligen inte att man inte ska anmäla. Men jag var bara lite skeptisk till att det skulle hända något.

Åk ner till din lokala polistation, be att få prata med inre befäl. Berätta läget, ta med diarienumret från den stöldanmälan som gjordes på din hoj.

Om det går att få fram identitet på säljaren, eller plats där grejerna finns, så har polisen rätt ta besluta om husrannsakan och ta grejerna i beslag för att utreda om det verkligen är dina grejer. Det är inte alls omöjligt att dom agerar med tanke på att du hade så mycket kännetecken från bilderna.

Har du börjat med att kontakta Blocket? :va

Jag hade kontaktat grabben sett till att få komma o kolla på grejerna och sedan om det var mina förklarat att det var stöldgods och att det var stulet från mig.
Reaktionen lär ju berätta huruvida det är någon som vet om det är stulet eller inte.
Ta med en polare.

vet man väl vem det är så kan man ju se till att man inte gör affärer med honom.

Tyvärr är det inte alltid farbror blå eller försäkringsbolagen är så intresserade av att haffa den som är skyldig till brottet. Exempel:

En god vän till mig kommer ut på morgonen och finner en SAAB9000 parkerad med aktern in i hans egen bil. Kan snabbt konstatera att det är en av grannarna som troligen glömt handbromsen och SAABen har sedan rullat baklänges in i hans bil. Nåja, ett misstag kan alla göra, tänker han, men måste till jobbet och hinner inte kontakta grannenjust då. För säkerhets skull hämtar han kameran och fotar från flera vinklar och är noga med att få med registreringsnummer. Inte mycket att orda om kan man tycka men....Kärringen blånekar! Hon hävdar bestämt att hon alltid lägger i handbromsen och att det inte har hänt. Hon tänker definitivt inte kontakta sitt försäkringsbolag och få skadorna reglerade. Återstår inte annat än att gå till polisen med bilderna i högsta hugg. Jovisst kunde de ta en anmälan och visst kunde bilderna komma väl till pass och hans försäkringsbolag var mycket intresserade av bilderna. Två månader senare kommer ett brev på posten, från polisen: "Förundersökningen nedlagd i brist på bevis". Han ringer upp polisen som säger sig ha resursbrist och inte har tid just då att bry sig med småsaker. Det ironiska i situationen är att polis från samma distrikt kom och frågade ut kompisen om en bil de hade inne på reparation. Den hade tydligen krockat och föraren smitit.....

/frez

Jo det är omöjligt att de agerar tyvärr. Ett par gamla hjul skiter de i innan de ens lyssnat klart.

Då har vi olika uppfattningar. Däremot så tror jag att din attityd är väldigt vanlig, "det är ingen idé att ringa för dom kommer inte ändå". "För man har ju hört.." osv, osv... och så nån historia om en grannes granne som blev bestulet på något och sedan gjorde inte polisen någonting.

Men polisen agerar inte utan att man anmäler det till dom, och då ska man försöka göra en så bra anmälan som möjligt som ger dom grund att agera på. Helst ta med bilder på grejerna/annan bevisning.

Gå gärna ner till stationen och prata med någon där, ringer man 114 14 så tar PKC upp anmälan och det är kanske inte så lämpligt just i detta fall då man kanske ska agera snabbt.

Om kille nu har en annons på sporthoj och om dessa är stulna så skulle jag börja med att ta bort denna tråd. Varför tipsa en eventuell tjuv om att man känner till att han har stöldgods? Radera tråden och gå sedan till polisen.

Då har vi olika uppfattningar. Däremot så tror jag att din attityd är väldigt vanlig, "det är ingen idé att ringa för dom kommer inte ändå". "För man har ju hört.." osv, osv... och så nån historia om en grannes granne som blev bestulet på något och sedan gjorde inte polisen någonting.

Men polisen agerar inte utan att man anmäler det till dom, och då ska man försöka göra en så bra anmälan som möjligt som ger dom grund att agera på. Helst ta med bilder på grejerna/annan bevisning.

Gå gärna ner till stationen och prata med någon där, ringer man 114 14 så tar PKC upp anmälan och det är kanske inte så lämpligt just i detta fall då man kanske ska agera snabbt.

Det glädjer mig att höra att polisen på din ort agerar, men i Sthlm anmäler man bara brott för att kunna bifoga till försäkringsbolaget. Nu kan man anmäla på internet och det säger en del om polisens intentioner.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back