Kanske den dummaste frågan men va fasen...

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jag är verkligen newbie med nytaget A-kort, jag har inte riktigt hajat skillnaden när någon säger att de har 85 hästar på bakhjulet när liksom motorn är på 100 hästar, vad menar man?

MiZou skrev:
Jag är verkligen newbie med nytaget A-kort, jag har inte riktigt hajat skillnaden när någon säger att de har 85 hästar på bakhjulet när liksom motorn är på 100 hästar, vad menar man?

Alla lager, transmissione, kedjan m.m. stjäl lite effekt. de bromsar juh upp själva rörelsen, därför mindre antal HK på bakhjulet än vad det är på vevaxeln.

:-) hoppas du blev klokare.. Kör hårt!

MiZou skrev:

Han menar det att motorn leverar 100hk, men innan den effekten når bakhjulet så har man tappat ett antal hk i form av friktionsförluster etc i kedja och växellåda. Alltså har han i det här fallet 85 hk att försöka överföra från bakhjulet till asfalten.

edit: knasbull, ha inte så bråttom :gnissla

goodspeed skrev:
Han menar det att motorn leverar 100hk, men innan den effekten når bakhjulet så har man tappat ett antal hk i form av friktionsförluster etc i kedja och växellåda. Alltså har han i det här fallet 85 hk att försöka överföra från bakhjulet till asfalten.

edit: knasbull, ha inte så bråttom :gnissla

Tack för det grabbar! :tummenupp

Normalt brukar väl ca 8-10% av motoreffekten gå förlorad på väg till bakhjulet...

Enl dom som vet så är det magiska talet 13% i effektförlust.

Det varier dock från hoj till hoj.

Därför är det intressant att läsa talet framför där det står BHP =Brake Hores Power.

Dvs vad du egentligen har på bakhjulet.

Dessutom så finns det INGA dumma frågor. Bara dumma SVAR..

Föressten. Vad har störst kraftförlust. Kardandrift eller kedja?

MiZou skrev:

Egentligen betyder det bara att man mäter effekten på ett annat ställe,
det stället som är mot marken.
Det andra stället är det en massa saker mellan effekten och marken.

100hk på bakhjulet på en suzuki är lika mycket effekt i backen
som 100hk på bakhjulet på en honda.

100 hk i motorn däremot är totalt olika vad som finns ner i backen.

"Något osammanhängande skrivet men men"

Last edited:
Långa farbron skrev:
Max vridmoment.

Helat avhängit av vad motorn ger.

Okej, och vad ska det vara typ då på en 600cc, den jag håller på att kolla på är bänkad i Dynojet med 83,6 hästar och 58,5 Max Torque...Låter detta normalt?

Street skrev:
Dessutom så finns det INGA dumma frågor. Bara dumma SVAR..

Föressten. Vad har störst kraftförlust. Kardandrift eller kedja?

Kardan, fast BMW åkarna hävdar bestämt att så är inte fallet, så på någon hojträff någonstans hade dom byggt två cyklar, en med kardan och en med MC kedja så att man fick provcykla...

Jag vet vilken jag skulle ha valt...

Dessutom hävdar HD folket att deras gummisnoddar är effektivare än kedja, fan vet, men tystare, renare och underhållsfriare är dom IAF, och effekt verkar dom palla ändå..

MiZou skrev:
Okej, och vad ska det vara typ då på en 600cc, den jag håller på att kolla på är bänkad i Dynojet med 83,6 hästar och 58,5 Max Torque...Låter detta normalt?

Tyvärr ingen aning.

Men gissar på att det är ok.

Men vänta en sekund så kommer det någon som vet.
:)

MiZou skrev:

Såhär rakt uppåner så låter det fullt rimligt tycker jag. Runt 16% effektförlust om det är 100 kusar i motorn, och max vridmoment ligger nog nånstans där på en 600. :)

MiZou skrev:

Har för mig att man brukar säga att 100Nm per liter är normalt,
och det verkar ju stämma i ditt fall iallafall.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D