Kan wheelies göra 520 drev ovala?...har problem med ett helt nytt drivpaket

Hur hårt måste man nita för att detta fenomen ska uppstå?

Nitade min kedja, och man känner ju när man nitat ordentligt. Krävs ju lite kraft för att nita såpass att den länken blir stel.

Hmmm.. Dubbelkolla artikelnumret på både framdrev bakdrev och kedja.

Hade en hoj inne för samma fel... Då hade nån mixat 525 drev och 530 kedja. Det blev lite tokigt.. Kedjan vandrade i sidled på bakdrevet hela tiden, vilket gjorde att den studsade rätt ordentligt i lite fart.

Hur hårt måste man nita för att detta fenomen ska uppstå?

Nitade min kedja, och man känner ju när man nitat ordentligt. Krävs ju lite kraft för att nita såpass att den länken blir stel.

Med många nitlås (tex Regina) brukar det ingå en distans/tolk av ståltråd vilken monteras mellan länkarna under nitningen för att förhindra att man trycker ihop o-ringarna för mycket.

har du kollat att bakdrevet inte är ovalt (!)
eller sitter felmonterat så att det blir en "ovaltendens"
lätt att kolla :
ställ hojen på centralstöd/depåstöd, rulla bakdäcket för hand,använd nått
verkyg (eller vad som helst) lägg an mot svingen dra det (verktyget) sakta bakåt mot drevet .... så märker du......

har råkat ut för detta på en moped (tack o lov) när jag köpte ett lågbudget
drevpaket.....

jag har 530 på R6a från 01, så nog fan borde 1000cc åka med 530 också.

De tidigare uttalanden kan jag förstå mig på men detta låter konstigt. Om en R6 med lågt vridmoment och låg belastning har 530, varför skulle en 1000cc med högt vridmoment inte behöva mer?

Är R6 någon gudamaskin menar du? Det ultimata? Något värre finns ej? :D

/a

De tidigare uttalanden kan jag förstå mig på men detta låter konstigt. Om en R6 med lågt vridmoment och låg belastning har 530, varför skulle en 1000cc med högt vridmoment inte behöva mer?

/a

520 räcker gott och väl för alla moderna sportmoppar. Givetvis blir livslängden lite kortare men med tanke på hur mycket folk slarvar med det som är viktigast för en kedjas livslängd (Smörjningen) så ser jag inte problemet....

Goddagens.
Tänkte bara fråga dig Phille..kopplar du upp hojen på bakhjulet eller inte?
Körde du in kedjan? ALLA kedjor töjer ut sig i början och har du kört rycking eller använt kopplingen när du ska slanga dom första 20-30 milen du kört så kan du ha sträckt ut kedjan ojämnt.
Jag kör själv jämt på 520 drivpaket och har själv erfarenhet av detta fenomen när man har slarvat med "inkörningen"
Detta gäller naturligtvis mer på sämre kvalitet av kedja än en 530 eller 520 racing kedja.
Vet du vilken kedja dom satte på? märke och modell.

Ett råd är att ge faan i att slanga dom första 50 milen med kedjan och undvik korta accelerationsmomemt utan DRAAA ut gasen och håll gärna jämn belastning eller så jämn belastning på driven som möjligt.

520 räcker gott och väl för alla moderna sportmoppar. Givetvis blir livslängden lite kortare men med tanke på hur mycket folk slarvar med det som är viktigast för en kedjas livslängd (Smörjningen) så ser jag inte problemet....

Boris, du har skrivit samma sak två gånger nu och det låter logiskt. Det jag försökte poängtera är att wdac's påstående endast utgår ifrån att om en R6 kör ett visst drev så ska 1000cc automatiskt köra samma.

Det kallar jag inget logiskt argument.

/a

Boris, du har skrivit samma sak två gånger nu och det låter logiskt. Det jag försökte poängtera är att wdac's påstående endast utgår ifrån att om en R6 kör 530 ska 1000cc köra 530.

Det kallar jag inget logiskt argument.

/a

Alla sportmoppar levereras med 530 då det är billigare att konstruera en 530 kedja med acceptabel livslängd och då är inte japanerna dummare än att de ökar sin marginal lite till....

/a

RJ03 (99-01) hade 532 orginal

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back