Kan wheelies göra 520 drev ovala?...har problem med ett helt nytt drivpaket

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag bytte som sagt drivpaket alldeles nyss på firma. Och redan på en gång märkte jag att wheelies har blivit livsfarliga. Det är som om någon helt plötsligt sparkar till bakdäcket vilket leder till ett snett nedlägg som resulterar i kraftigt wobbel! Detta har hänt 5 ggr nu på en vecka och jag har aldrig känt detta fenomen tidigare ever under de 2 år jag ägt hojen. Kan hända att den vibrerar minimalt mer än normalt oxå. Svårt att säga. Däcket var rakt på svingen men märkte sen att kedjan är olika spänd när jag snurrade däcket...den var stenhårt spänd för att sedan få ett spel på 3 cm...
Kan det vara att 520 drev o kedjan inte pallar wheeiles och töjer ut kedjan/gör drevet snett?

Är det fel på kedjan lr fel på drevet? Kedjan hoppar jävligt mycket på överdelen som om bakdrevet vore ovalt men det syns inte med bara ögat. Ska kika noggrannare imorrn...men några ideer? Kan firman ha monterat på bakdäcket med för spänd kedja som i sin tur leede till detta problem kanske? Fuck..hatar strul

Last edited:
Konstigt att kedjan har olika spel. Det är ett tecken på sliten kedja, men din är ju ny? Kolla med firman som utförde jobbet.

Konstigt att kedjan har olika spel. Det är ett tecken på sliten kedja, men din är ju ny? Kolla med firman som utförde jobbet.

Stämmer..ny kedja, fram samt bakdrev..ska ringa o höra med dom

Om du åkt med för spänd kedja så riskerar du att kröka drivaxeln , där framdrevet sitter. å då kan du få det du beskriver..

Hmm...I see. Går det att se/kontrollera ifall drivaxeln är krökt. Gissar att det är inget man ser med blotta ögat

Last edited:
Innan jag nu bytte drivlina på min gixx 750 så var det liknande.

Men då hade ju drivpaketet säkert gått 2000 mil eller nåt också.

Nitlåset hade "skurit". Den länken gick mycket tyngre än övriga. Det resulterade i att kedjan vart olika spänd när man snurrade på hjulet.

Bytte drivlina och problemet var borta.

Men att ditt problem beror på whellies låter ju extremt långsökt.

Stämmer..ny kedja, fram samt bakdrev..ska ringa o höra med dom

Hmm...I see. Går det att se/kontrollera ifall drivaxeln är krökt. Gissar att det är inget man ser med blotta ögat

Jo, av med kåpan som sitter för framdrevet av med kedjan och starta hojen lägg i växel och släpp kopplingen så ser du om det är ovalt när det snurrar. men.. det är i värsta fall. har en kompis vars nya drivpkt höll i 100mil sen va det helt slut. Dom skyllde på att de var fel monterat.. hur man nu fel monterar ett driv pkt..???
Så jag tippar nog på att det är kedjan... Hoppas det löser sig..

HAr du provat att släppa lite mera på spänningen på kedjan??

Eftersom kedjan är olika spänd, och drivpaketet är nytt så är ENDA förklaringen till problemet att kedjan har sträckts = förstörd. Förmodligen var den för spänd i början.

Jo, av med kåpan som sitter för framdrevet av med kedjan och starta hojen lägg i växel och släpp kopplingen så ser du om det är ovalt när det snurrar. men.. det är i värsta fall. har en kompis vars nya drivpkt höll i 100mil sen va det helt slut. Dom skyllde på att de var fel monterat.. hur man nu fel monterar ett driv pkt..???
Så jag tippar nog på att det är kedjan... Hoppas det löser sig..

HAr du provat att släppa lite mera på spänningen på kedjan??

Jo, det var det första jag gjorde...visste att det inte kunde vara bra o släppte lite på det. Fort olika spel och fort livsfarlig på bakhjulet. Känns inte like mycket då man kör rakt med båda däcken på marken..lite mer vibrationer vid stark acc kanske. Fan..det sista är svårt att avgöra iallafall. Ska ringa nissarna som satte på skiten och be dom kontrollera det hela

Eftersom kedjan är olika spänd, och drivpaketet är nytt så är ENDA förklaringen till problemet att kedjan har sträckts = förstörd. Förmodligen var den för spänd i början.

exakt det jag hade på känn oxå

Last edited:

Det skulle jag också gissa på. För tight kedjespänning varvid den nya kedjan skurit i ett antal länkar.

Är inte 520 för lite för en modern tusenkubikare?

Har för mig man har 525 på 600cc och minst 530 på 1000cc.

Kan det ha något med saken att göra?

/s

Firman kanske har nitat låset för hårt?
Kolla om kedjar är mera spänd när nitningen passerar dreven.

/s

520 använder man även på 1000, fördelen är lättare vikt och mindre rullmotstånd. Dock är det inte vilken hejåhå 520 utan gärna en aningens dyrare...

Som ovan, kolla så att de inte nitat den för hårt, ett inte alltför ovanligt fel...

Gör en lite färgmarkering på kedjan, eller nått, och snurra runt och kolla om det blir exakt varje varv. Eller är det varje varv hjulet snurrar en gång, eller framdrevet!
Sitter distansen mellan ryckutjämnaren och hjulet på plats?

Mats

/s

Det räcker absolut även om slitaget blir lite större.....

Där finns inte ens i närheten av tillräckligt med grepp och vridmoment för att dra sönder en högkvalitativ 620 kedja med en vanlig sporthoj. Felaktig nitning eller montering är mitt tips om det inte är så att dreven är gjorda av kinesiska barnarbetare och är kass från fabrik...

Det räcker absolut även om slitaget blir lite större.....

Där finns inte ens i närheten av tillräckligt med grepp och vridmoment för att dra sönder en högkvalitativ 620 kedja med en vanlig sporthoj. Felaktig nitning eller montering är mitt tips om det inte är så att dreven är gjorda av kinesiska barnarbetare och är kass från fabrik...

Delarna ska vara av bra kvalitet..inköpte från grevens. RK GXW520 kedja för 1800:- samt deras drev, vet ej fabrikat

Delarna ska vara av bra kvalitet..inköpte från grevens. RK GXW520 kedja för 1800:- samt deras drev, vet ej fabrikat

Om du bytte framdrevet monterade de fast det åt rätt håll?(vet inte hur det är på nyare gixxers men på aprilian kunde man montera det åt fel håll)

Du har inga jack i bakdäcket från kedjan?

Jag kör med GXW520 kedja på min dragbike och det håller..
Det är samma brottgräns på GXW520 som det är på en standard 530 o-ring.

Om du bytte framdrevet monterade de fast det åt rätt håll?(vet inte hur det är på nyare gixxers men på aprilian kunde man montera det åt fel håll)

Du har inga jack i bakdäcket från kedjan?

Ska kika men jag tror att det är rättmonterat..var trots allt en auktoriserad suzuki handlare som gjorde servicen o bytte drivpaketet

Inga jack vad jag sett..har inte hunnit gått ner till hojen o kikat ordentligt en sista gång än

Gör en lite färgmarkering på kedjan, eller nått, och snurra runt och kolla om det blir exakt varje varv. Eller är det varje varv hjulet snurrar en gång, eller framdrevet!
Sitter distansen mellan ryckutjämnaren och hjulet på plats?

Mats

Bra tips!!!..ska kolla

Last edited:

/s

jag har 530 på R6a från 01, så nog fan borde 1000cc åka med 530 också.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back