Kan någon provköra min zx6r, växellådsproblem.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Det är min första hoj, och således har jag föga kunskap om hur en växellåda ska uppföra sig, men jag misstänker att något är galet när jag inte kan växla ned ordentligt genom lådan. Detta skapar både problem och extrem pinsamhet när jag inte kan komma ned till ettans växel vid rödljus och stoppskyltar. Har försökt mig på att rulla lite hit och dit, utan resultat. Även försökt köra lite på varje växel vid nedväxling men hur ofta hinner man gå igenom fyra växlar på femtio meter vid ett rödljus, och det är inte alltid som det funkar ändå, förresten.

Så nu till frågan. Finns det någon människa som vill känna lite på min hoj nu till helgen, säg fredag eller lördag vid GP? Vill bara ha ett omdöme så att jag vet om jag ska gå tillbaka till firman som jag köpte hojen av be om att få använda deras garanti.

Inga problem ,vi kan ta det när det passar.

Sen brukar ettan inte vara så lätt att få i när man rullar fram mot ett rödljus pga att man oftast har för hög fart för den,även om man inte rullar så fort.

Långa farbron skrev:
2080282 Inga problem ,vi kan ta det när det passar.

Sen brukar ettan inte vara så lätt att få i när man rullar fram mot ett rödljus pga att man oftast har för hög fart för den,även om man inte rullar så fort.

Jag hoppades faktist att just du skulle svara, samtidigt som jag inser att det kan tolkas som att det bara är ettan jag inte får i. Det gäller tvåan också, men är en ganska generell upplevese.

Men hursomhelst så vore det toppen om du, och kanske även någon annan, kan ta sig en titt nu till helgen.

Annars kan du nog svänga förbi kenneths mc o be om råd.

Brukar aldrig va några problem med det där.

Poppler skrev:
2080307 Jag hoppades faktist att just du skulle svara, samtidigt som jag inser att det kan tolkas som att det bara är ettan jag inte får i. Det gäller tvåan också, men är en ganska generell upplevese.

Men hursomhelst så vore det toppen om du, och kanske även någon annan, kan ta sig en titt nu till helgen.

Du kan ju prova att justera kopplings vajren lite så den säkert frikopplar ordentligt,det räcker den släpar/hänger lite i lamellerna för att det skall bråka.

Långa farbron skrev:
2080327 Du kan ju prova att justera kopplings vajren lite så den säkert frikopplar ordentligt,det räcker den släpar/hänger lite i lamellerna för att det skall bråka.

Vill stämma in i Fabbrons tips!

Hade en ZX9R. Fick problem med just 1an och 2an, justerade kopplingsvajern och sen var problemet borta!

FÖRGÖRAREN

Jag tog en närmare titt på kopplingen men om något så borde det inte vara något problem med att frikoppla. Snarare att det är för lite spel på grejorna. Kommer vara i stan imorgon, någon som kan prova vid ett-tvåslaget?

Poppler skrev:
2082611 Jag tog en närmare titt på kopplingen men om något så borde det inte vara något problem med att frikoppla. Snarare att det är för lite spel på grejorna. Kommer vara i stan imorgon, någon som kan prova vid ett-tvåslaget?

om det står nån kille där imorn .. så kommer det nog inte vara nåra problem för dig att fråga nån ..
alla vill hjälpa sin mc broder :tummenupp
hade gärna hjälp dig men jag kanske inte hinner vid den tiden

Långa farbron skrev:
2082704 Det är motardåka vid 1430 i morgon då finns jag på GP (om vädret tillåter)
Det var ju toppen. Brukar inte läsa i motardtråden, men det borde man kanske börja med. Jag kommer vara där lite tidigare, hänga och vara snygg. Vill ju inte att folk ska behöva vänta på att få med alla innan avfärd.

Hur kör man bäst in på GP? Vid kättingen eller bakvägen?

Poppler skrev:
2082868 Det var ju toppen. Brukar inte läsa i motardtråden, men det borde man kanske börja med. Jag kommer vara där lite tidigare, hänga och vara snygg. Vill ju inte att folk ska behöva vänta på att få med alla innan avfärd.

Hur kör man bäst in på GP? Vid kättingen eller bakvägen?
Kättingen är inga problem..

va det nån som provkörde din hoj igår ?
va det nåt fel på den

Som Långa farbrorn sa; "Du har nya stövlar". Vad jag hörde var "Sluta sjåpa dig med dina nya glasskor och växla mer bestämt" och se, det löste sig!

Nej det var inte mina nya stövlar som spökade. Har upptäckt att jag måste lyfta upp växelspaken (?) någon millimeter så att den hittar nästa växel. Lite irriterande. Då är ju frågan; Hur justerar jag detta?

Poppler skrev:
2090146 Nej det var inte mina nya stövlar som spökade. Har upptäckt att jag måste lyfta upp växelspaken (?) någon millimeter så att den hittar nästa växel. Lite irriterande. Då är ju frågan; Hur justerar jag detta?
Enkelt. Sitter en stoppskruv, eller någon form av låsskruv som du släpper. Pedalen sitter i splines på växelaxeln, dra av spaken och vrid lite, så kommer pedalen att hamna på ett annat läge.

En skruv att lattja med, barnlek! Det fixar du utan probläm!

Ädit: Bilden visar kanske lite av hur det funkar... Eller, nä? :3freak

Last edited:
hållundan skrev:
2090182 Enkelt. Sitter en stoppskruv, eller någon form av låsskruv som du släpper. Pedalen sitter i splines på växelaxeln, dra av spaken och vrid lite, så kommer pedalen att hamna på ett annat läge.

En skruv att lattja med, barnlek! Det fixar du utan probläm!

Ädit: Bilden visar kanske lite av hur det funkar... Eller, nä? :3freak

Tack Henke! Det var åt det hållet som mina funderingar oxå gick när jag tittade på det. Ska försöka få bukt med det imorgon.

Jag hade samma problem på min zx6a och det var länkaget som kärvade lite. Eller snarare där växelspaken ligger runt "fotpinnen". Det verkar som om den är ganska känslig och om det inte glider lätt här så kommer den inte tillbaka till rätt läge. Ta isär och smörj upp så kommer det fungera bra sen!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8