Kan någon förklara detta däckslitage

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tjena!

Såhär ser mina däck ut, jag tycker det ser lite konstigt ut. Både fram samt bakdäck sattes på samtidigt.

Jag brassar nästan uteslutande små kurviga vägar och tycker att slitaget är ganska konstigt på framdäck kontra bakdäck, framdäcket är slut på sidorna (gillar svänga vänster) medan bakdäcket är nästan nytt på sidorna och helt slut i mitten.

Någon som har en förklaring för detta underliga fenomen?

(Däcken som sitter på nu är Bridgestone BT016 pro)








Däcken som sitter på nu är Bridgestone BT016 pro
 
Last edited:
Det är någon som gillar att burrrna och snurra i rondeller framför fjortizzarna vid korvmojjen.
 
Du får på gas hårt när du rätat upp hojen i utgången i kurvorna skulle jag tro.
Sedan är det hyfsat normalt att bakdäcket tar slut innan framdäcket.
 
Det är någon som gillar att burrrna och snurra i rondeller framför fjortizzarna vid korvmojjen.

Brukar reta HD gubbarna som alltid är vid Gårdstånga rastplats och äter körv genom att dra knäskrap i gårdstånga rondellen om och om och om igen, man måste vara OuTTa Eslöv för att förstå sånt... :banana

Du får på gas hårt när du rätat upp hojen i utgången i kurvorna skulle jag tro.
Sedan är det hyfsat normalt att bakdäcket tar slut innan framdäcket.

Får börja gasa mer i kurvorna helt enkelt!
 
Du behöver mer vrid och effekt i kurvorna för att få till slitaget bättre på sidorna ;)

Hårdare på gasen!
 
Tycker väl tvärt om att slitaget ser väldigt bra ut, även om bakdäcket verkar ha gått väldigt hårt åt på mitten.

Vad det beror på? Brassa satan i kombination med mjukare gummiblandning på mitten (men hårdare på sidorna) gör väl att corden tittar fram i mitten snabbt.
 
Vad det beror på? Brassa satan i kombination med mjukare gummiblandning på mitten (men hårdare på sidorna) gör väl att corden tittar fram i mitten snabbt.

vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning
 
Du skriver inte vilket däckstryck du kör med under vilka förhållanden. Är det för att du inte vet exakt så har du en del av problemet där. Är det för att du inte trodde att det var väsentligt så har du en del av problemet där.

Ett däck som ser ut på det viset har du troligen kört med för hårt lufttryck i - för den aktuella körningen. Och kanske också valt fel däck för.

- - - Updated - - -

vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning


Ja, eller snarare annorlunda uttryckt: Hårdare i mitten så det bättre tål raktframkörning på motorväg...

- - - Updated - - -

Vägens lutning (bombering) gör att ditt framdäck slits mera på vänster sida.


Ja, och kanske läge att kolla hur hojen går på vägen också...
 
vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning

Vägens lutning (bombering) gör att ditt framdäck slits mera på vänster sida.


Det är ett två-komponent däck fram och ett tre-komponent däck bak, där den yttersta delen är mjukast och mitten hårdast. Därför jag tycker det slitits lite konstigt i och med ytterdelen är mjukare och fram helt slut på sidorna





Du skriver inte vilket däckstryck du kör med under vilka förhållanden. Är det för att du inte vet exakt så har du en del av problemet där. Är det för att du inte trodde att det var väsentligt så har du en del av problemet där.

Ett däck som ser ut på det viset har du troligen kört med för hårt lufttryck i - för den aktuella körningen. Och kanske också valt fel däck för.

Däcktryck 2.2 bar 2.5 bar, kör mest på mindre slingriga vägar men blir ju en del ofrivilliga transportsträckor.

Bridgestone hade inga rekommendationer för däcktryck så körde på det som är original.

värt att tilläggas är att bakdäcket är ett 150/70/18 istället för ett 140/60/18 pga svårigheter att hitta rätt dimension.

tror framdäcket har slitits ok egentligen men man kanske skulle kört lägre tryck bak typ 2.3bar ?
 
Last edited:
värt att tilläggas är att bakdäcket är ett 150/70/18 istället för ett 140/60/18 pga svårigheter att hitta rätt dimension.

Där har du en del av förklaringen. När du kräver på ett bredare och högre däck än vad fälgen är gjord först får du en "ballongprofil" där själva kontaktytan blir mindre, tvärtemot vad många tror alltså.

Tänk dig att du sätter ett bakdäck på framfälgen, då kommer däckets profil att bli spetsig eftersom du klämmer ihop däcksidorna mot varandra. Spetsig profil ger ett smal område som har kontakt med asfalten. Kombinera det med hårt använd gashand...:)
 
Förklaringen ligger väl i att TS kör en turbobusa, han är rimligtvis försiktig på gasen tills han rätat upp hojen och kanske heller inte är rädd för att bromsa en bit in i kurvorna.

Gissar jag?
 
Förklaringen ligger väl i att TS kör en turbobusa, han är rimligtvis försiktig på gasen tills han rätat upp hojen och kanske heller inte är rädd för att bromsa en bit in i kurvorna.

Gissar jag?

Min buzzza har NOS också (NITROUS OXIDE SYSTEM) vet ej om det påverkar direkt, sen snackade jag med Rossi en dag han rekommenderade trail braking så brukar köra med det en hel del !
:yoparty




(nästan allt var sant)
 
Hade samma problem tidigare på CBR XX'n. Du kan testa att ligga på cirka 10.000 varv i fullt nerlägg och sen ge full gas genom svängen. Det bör ge mer däckslitage på sidan av däcket, cykeln och skinnstället. #kraschtest
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top