Kan motorolja frysa? Fin eller ful-olja?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Helvetes jävla oljetrådar :tuttar

Har ju självklart bytt olja på mina hojar förut, men omständigheterna har förändrats!
Tidigare har jag bara kört på fina oljor till mina motarder som gått hårt för runt 130-150kr/L. Alla dessa motarder har förvarats i varmgarage året runt.

Har nu kompletterat min ktm 660 med en VN800, för V-twin är såååå coooolt :yoparty:yoparty
Denna stackare kommer EVENTUELLT få spendera sin vinter utomhus... Har möjligtvis hittat förvaring, men vill vara förberedd ändå.

Sämst fråga, innerst inne vet jag svaret, men fryser motorolja i svenska vinterklimatet? Självklart inte... Men hjärtat vill ändå få det bekräftat :D Allt krom är så fint! vill inte att hojen ska behöva lida! :näsblod

Andra frågan: Hojen är helt orörd och stått still sen 2014, så självklart ska olje och filterbyte ske. Men det är inte tokigt långt kvar på säsongen (Inte för mig iallafall :tungan) Så känns ju trist att kasta ut 130-150kr/L på fin-olja, då jag ändå är en sån som byter oljan inför vinterdvalan. Så lär inte bli så många mil per krona olja... Hade ni/du själv valt en billigare olja och kört säsongen ut, eller pungat upp med the good stuff? Man vill ju ändå ge hojen en hälsosam olja nu när den stått still så länge... :krama
Är inte alls van vid de här motorerna! Dom verkar inte kräva så mycket omsorg ändå. :va

I vanlig ordning med mig så blev texterna alldeles för långa till en alldeles för simpel fråga, så här kommer sammanfattningen:

1. Fryser motorolja vid -30? Typ SAE10W40
2. Dyr eller billig olja för de sista säsongsveckorna? Byter igen innan förvaring. Alt fin olja direkt, och sen förvara hojen med 100mil gammal fin-olja i sig?

Som alltid, så uppskattar jag eran tid och de svar ni ger mig, ni oändliga kunskapsbank! :Bugar:banana

Med oljor brukar man prata om lägsta flytpunkt vilket skiljer endel mellan syntet (pao) och mineral.
Ett typiskt tal för en mineral är runt 18-20 minus grader mellan en ren syntet kan ha -45 som lägsta flytpunkt. Men det är inte så intressant egentligen då jag antar att du inte brakar igång dom under vintern.

Angående fråga två, själv skulle jag byta till en fin olja för att sedan ha denna resten av säsongen och över vintern.

Ser ut som det enda vettiga svaret redan kommit. Kan administrator vänligen stänga tråden?

-Attans, någon han posta emellan...

Kolla på Youtubeube där finns många tester med oljor i -30 o det är en ruskigt skillnad en del rinner inte ur flaskan på 5 minuter med kapsylen borta o flaskan upponed..

Tack för info! :krama:tummenupp

Så de slaggprodukterna som bildas på 100-150 mil hade för er känts bra att förvara hojen med? Byter ju ändå efter vintern igen för att se till så att inge vatten eller dylikt bildats i oljan under förvaringen... Hur frätande är egentligen använt olja? :confused: Den växlar så himla fint nu, vill ju inte sabba det med en halvtaskig vinter mot den, som tuggar på växeldrev mm... Den är verkligen i MINT condition, har alltid stått i varmgarage sen -98 och polerats väl, vilket syns! :fakta

Tack för info! :krama:tummenupp

Så de slaggprodukterna som bildas på 100-150 mil hade för er känts bra att förvara hojen med? Byter ju ändå efter vintern igen för att se till så att inge vatten eller dylikt bildats i oljan under förvaringen... Hur frätande är egentligen använt olja? :confused: Den växlar så himla fint nu, vill ju inte sabba det med en halvtaskig vinter mot den, som tuggar på växeldrev mm... Den är verkligen i MINT condition, har alltid stått i varmgarage sen -98 och polerats väl, vilket syns! :fakta

Jag har haft hojar jag inte varit så noga med som fått stå ganska länge med gammal skitig olja, och jag har inte hittat någon slagg eller några frätskador i motorn när jag plockat isär.
Det är nog bättre att ha en frisk och fräsch olja, men med dagens ganska fina oljor och hojars ganska korta serviceintervall tror jag inte det gör någon märkbar skillnad om man inte drar över serviceintervallet rätt rejält och sedan låter oljan bokstavligen ruttna i motorn under några år.
Men, jag är varesig oljetekniker eller motoringenjör, så jag vet inte. Och inte har jag tålamodet att göra empiriska tester på ämnet heller. :hihi

Jag har haft hojar jag inte varit så noga med som fått stå ganska länge med gammal skitig olja, och jag har inte hittat någon slagg eller några frätskador i motorn när jag plockat isär.
Det är nog bättre att ha en frisk och fräsch olja, men med dagens ganska fina oljor och hojars ganska korta serviceintervall tror jag inte det gör någon märkbar skillnad om man inte drar över serviceintervallet rätt rejält och sedan låter oljan bokstavligen ruttna i motorn under några år.
Men, jag är varesig oljetekniker eller motoringenjör, så jag vet inte. Och inte har jag tålamodet att göra empiriska tester på ämnet heller. :hihi

Nä, det är väl så det är :nicka De få månaderna dessutom den kommer stå still dessutom, kommer antagligen inte göra skada... Får bli fin-olja, och vinterförvara med den oljan. Så blir det såklart nytt till våren sen :tummenupp

Tack hörrni! :) :krama:krama

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...