Andreas318
Ny medlem
Helvetes jävla oljetrådar 
Har ju självklart bytt olja på mina hojar förut, men omständigheterna har förändrats!
Tidigare har jag bara kört på fina oljor till mina motarder som gått hårt för runt 130-150kr/L. Alla dessa motarder har förvarats i varmgarage året runt.
Har nu kompletterat min ktm 660 med en VN800, för V-twin är såååå coooolt
Denna stackare kommer EVENTUELLT få spendera sin vinter utomhus... Har möjligtvis hittat förvaring, men vill vara förberedd ändå.
Sämst fråga, innerst inne vet jag svaret, men fryser motorolja i svenska vinterklimatet? Självklart inte... Men hjärtat vill ändå få det bekräftat
Allt krom är så fint! vill inte att hojen ska behöva lida! 
Andra frågan: Hojen är helt orörd och stått still sen 2014, så självklart ska olje och filterbyte ske. Men det är inte tokigt långt kvar på säsongen (Inte för mig iallafall
) Så känns ju trist att kasta ut 130-150kr/L på fin-olja, då jag ändå är en sån som byter oljan inför vinterdvalan. Så lär inte bli så många mil per krona olja... Hade ni/du själv valt en billigare olja och kört säsongen ut, eller pungat upp med the good stuff? Man vill ju ändå ge hojen en hälsosam olja nu när den stått still så länge...
Är inte alls van vid de här motorerna! Dom verkar inte kräva så mycket omsorg ändå.
I vanlig ordning med mig så blev texterna alldeles för långa till en alldeles för simpel fråga, så här kommer sammanfattningen:
1. Fryser motorolja vid -30? Typ SAE10W40
2. Dyr eller billig olja för de sista säsongsveckorna? Byter igen innan förvaring. Alt fin olja direkt, och sen förvara hojen med 100mil gammal fin-olja i sig?
Som alltid, så uppskattar jag eran tid och de svar ni ger mig, ni oändliga kunskapsbank!


Har ju självklart bytt olja på mina hojar förut, men omständigheterna har förändrats!
Tidigare har jag bara kört på fina oljor till mina motarder som gått hårt för runt 130-150kr/L. Alla dessa motarder har förvarats i varmgarage året runt.
Har nu kompletterat min ktm 660 med en VN800, för V-twin är såååå coooolt


Denna stackare kommer EVENTUELLT få spendera sin vinter utomhus... Har möjligtvis hittat förvaring, men vill vara förberedd ändå.
Sämst fråga, innerst inne vet jag svaret, men fryser motorolja i svenska vinterklimatet? Självklart inte... Men hjärtat vill ändå få det bekräftat


Andra frågan: Hojen är helt orörd och stått still sen 2014, så självklart ska olje och filterbyte ske. Men det är inte tokigt långt kvar på säsongen (Inte för mig iallafall


Är inte alls van vid de här motorerna! Dom verkar inte kräva så mycket omsorg ändå.

I vanlig ordning med mig så blev texterna alldeles för långa till en alldeles för simpel fråga, så här kommer sammanfattningen:
1. Fryser motorolja vid -30? Typ SAE10W40
2. Dyr eller billig olja för de sista säsongsveckorna? Byter igen innan förvaring. Alt fin olja direkt, och sen förvara hojen med 100mil gammal fin-olja i sig?
Som alltid, så uppskattar jag eran tid och de svar ni ger mig, ni oändliga kunskapsbank!

