Kan man slipstreama långtradare?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Cyklister slipstreamar ju, och nascarförare gör väl samma sak? Nu ska jag köra flyttlass med min passat med släp, kan jag slipstreama lastbilar och långtradare längs E4:an då?

1. Går det? :confused:
2. Hur gör man? :va
3. Hur mycket tjänar jag på det? :ätapiller
4. Bör jag göra det? :näsblod

Såå.. fram med svaren nu! :banana

PS: Jag kör med tomt släp från Skåne - Lkpg, nån som behöver något fraktat?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
stoffer skrev:

Enligt trucker-spelet de hade på färjan som jag åkte med i helgen går det att Slipstreama långtradare...

Spelet gick ut på att köra just lastbil och i vinjetten för spelet så var ett av tipsen just att slipstreama...

ju större fordonet framför är deso enklare borde det väl vara att slipstreama!?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
stoffer skrev:
4. Bör jag göra det? :näsblod


Nej. Det går att slipstreama med bil bak en lastbil men du måste ligga svinnära ~2-3 meter. Skulle lastbilen nita så sitter du som ett dragspel i röven på'n.


Men det går. När du ligger i precis rätt läge kommer det känns som om de blåser bakom dig och att du plötsligt får lite medvind. Det är dock ganska marginellt och det gör nog inte mycket på soppförbrukningen. Dessutom måste du "balansera" dig till rätt läge hela tiden.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Då jag lånat farsans Guldwinge har man lyckats fastna i baksuget från långtradaren , det e skitfränt, du frikopplar och dras med en bit sen släpper det då wingen tappar för mycket fart
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har gjort det med 125an..
När man kommer tillräckligt nära (ca 2meter) kunde jag nästan släppa gasen helt o ändå "åka med"
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det går, men är komplett livsfarligt pga att du måste ligga så nära. När jag cyklade lite mer aktivt (trampcykel), så passade jag ofta på att lägga mig precis bakom en långtradare som började accelerera. Det gick att komma upp i respektabla farter på det sättet :)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har jobbat med möbelleveranser och kört många mycket slöa lätta lastbilar.. Jag kan säga att det går hyfsat i början, men när man kommer upp i höjd med hytten på lastbilen man ska köra om så börjar det sacka och så får man gå tillbax.. Resultatet blir att man har en hög med ilskna bilister bakom sig!
 

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
DET går jättebra!!
Brukar alltid göra det när jag kör till tävling/träning med släpet, funkar finfint o man tjänar massor om man ska åka långt! Fick ned förbrukningen på långresor me släp från 1,4 till 0,8!!!!! o så brukar lastbilar hålla en jämn fart oxå, det gör nog sitt.
Tänk bara på att du får ligga en dryg meter bakom, så du får inte slöa till o lastbilen bromsar, MEN det gör dom nästan aldrig :) o när de gör det så blir det inga F1-nitar direkt.. och OM du skulle sitta som ett frimärke i röven på aset så utsätter du knappast varken chaufören eller ngn annan för större fara, tror knappt han skulle märker det. Så slippa på bara :tummenupp
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har provat med hojjen och det är faktiskt skitläckert.
Helt plötsligt när man närmar sig lastbilen så upphör allt vindbrus och hojen drar iväg så man måste dra av på gasen.
Jag brukade göra så när jag pendlade till Sala från Avesta och började frysa på morgonkvisten.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
stoffer skrev:
Det är ett hyrsläp, dårå?

Det finns olika företag som har uthyrning här o lämna där..

Dvs du kör utan släp "upp" o sen hyr släp lsatar grejer kör ner o lämnar in släpet o kör tomt upp hyr nytt släp...

Statoil har denna tjänsten men va enligt mig lite dyrt jag tror de finns billigare
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
AleX skrev:
Det finns olika företag som har uthyrning här o lämna där..

Dvs du kör utan släp "upp" o sen hyr släp lsatar grejer kör ner o lämnar in släpet o kör tomt upp hyr nytt släp...

Statoil har denna tjänsten men va enligt mig lite dyrt jag tror de finns billigare
Jag hyr släp gratis, och jag måste ändå skjussa tillbaka min flytthjälp + städa ur lägenheten, så det kvittar.

Är det ingen som behöver något fraktat från skåne - östergötland?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Funkade fint med min (ganska hårt trimmade) moped. För att hålla ca 90 enligt mätaren fick man hålla ca trekvarts gas normalt, några meter bakom en lastbil höll man den farten på halvgas. (Jaja, jag vet vad det tycks om moppesnack här, men med en så svag hoj märks skillnaden mycket tydligt.)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top