Kan man slipstreama långtradare?

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thumper
Går inte ligga för länge o slipstreama då man inte får nån vind på kylaren.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Buzz skrev:
Går inte ligga för länge o slipstreama då man inte får nån vind på kylaren.

Klart du fortfarande får luft på kylaren. Det är inte direkt något vakuum där bakom.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mr Brownstone skrev:
Tänk bara på att du får ligga en dryg meter bakom, så du får inte slöa till o lastbilen bromsar, MEN det gör dom nästan aldrig :) o när de gör det så blir det inga F1-nitar direkt..

En lastbil stannar fortare än de flesta tror, framför allt om den kör utan last, tänk bara på ytan däck som ligger i backen.

Underskatta inte en lastbils bromsar!!!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag brukar slipstreama tradare när jag kör med husvagnen. Ger en enormskillnad i soppaförbrukning. Allt började med den där tråden om Jorpes slipstream, men utan honom så hade det blivit bra mycket dyrare att åka land och rike runt.

Brukar ligga en 15-20mil bakom samma sen köra om och byta tradare, mest för att känna om storleken har betydelse, 18 eller 24m.
 

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thumper
McB skrev:
Klart du fortfarande får luft på kylaren. Det är inte direkt något vakuum där bakom.

Ok, skulle inte skrivit nån vind, men fartvinden försvinner iallafall. Tänker iof inte testa om temperaturen går upp om man ligger toklänge bakom en lastbil.
 

Coola Ola

Guest
Buzz skrev:
Ok, skulle inte skrivit nån vind, men fartvinden försvinner iallafall. Tänker iof inte testa om temperaturen går upp om man ligger toklänge bakom en lastbil.

Skulle det vara så skadligt som du menar skulle ju de flesta bilar klappa ihop efter några timmar i bilköer. Tror nog att motorns kylning är det minsta problemet om man slipstreamar en lastbil.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Just därför ska man ligga dikt mot lastbilen så man inte har någon hastighetsskillnad vid bromsning eller krock ;)

Gustav1 skrev:
Vad roligt det skulle vara att...

:D
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Finns inget mått att mäta äran i.
Jodå, ära mäts i ära. Tror han kan komma upp i 200-300 ära men det är ju ingenting. Bakhjulsåkning ger ju 1kgära per hundra meter om vi ska ha nånting att jämföra med
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
honkiie skrev:
Jodå, ära mäts i ära. Tror han kan komma upp i 200-300 ära men det är ju ingenting. Bakhjulsåkning ger ju 1kgära per hundra meter om vi ska ha nånting att jämföra med

Inom tättbebyggt område ja.
 

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hillerstorp
Hoj
korvmojsrääser
Mr Brownstone skrev:
DET går jättebra!!
Brukar alltid göra det när jag kör till tävling/träning med släpet, funkar finfint o man tjänar massor om man ska åka långt! Fick ned förbrukningen på långresor me släp från 1,4 till 0,8!!!!! o så brukar lastbilar hålla en jämn fart oxå, det gör nog sitt.
Tänk bara på att du får ligga en dryg meter bakom, så du får inte slöa till o lastbilen bromsar, MEN det gör dom nästan aldrig :) o när de gör det så blir det inga F1-nitar direkt.. och OM du skulle sitta som ett frimärke i röven på aset så utsätter du knappast varken chaufören eller ngn annan för större fara, tror knappt han skulle märker det. Så slippa på bara :tummenupp

en lastbil med tomt släp har tom mindre bromssträcka en en vanlig personbil.

fick reda på det när jag gjorde teorin för bil. men som sagt en lastbil har iallafall en 6 hjul med bromsar på alla sen är ju ytan emot marken ganska stor :gnissla
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Cyanid skrev:
en lastbil med tomt släp har tom mindre bromssträcka en en vanlig personbil.

fick reda på det när jag gjorde teorin för bil. men som sagt en lastbil har iallafall en 6 hjul med bromsar på alla sen är ju ytan emot marken ganska stor :gnissla

En lastbil med halvlastat släp har ännubättre bromssträcka än en med tomt släp har.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Disasterpiece skrev:
Men hur många lastbilschaufförer toknitar med halvlastat släp? Jag gör det då fan inte :p


Kör du med hel-lastat släp då, eller vadå? :b
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Qwerty skrev:
Jag brukar slipstreama tradare när jag kör med husvagnen. Ger en enormskillnad i soppaförbrukning. Allt började med den där tråden om Jorpes slipstream, men utan honom så hade det blivit bra mycket dyrare att åka land och rike runt.

Helt sant, det är som en drog. Jag kan inte sluta tänka på att hitta en stor fin långtradare att streama när man kör skåpbil på motorväg. Man får passa sig lite i nerförsbackar för där brukar tradarna bromsa in lite.
Ett par dl per mil ska man kunna spara om man är duktig.
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Zee skrev:
Kör du med hel-lastat släp då, eller vadå? :b


Öhm, vae? :p Jag mena bara att det inte är direkt vanligt att någon lastbilschaufför toknitar överhuvudtaget.. Och speciellt inte om man har last i bilen/släpet
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
När man endå håller på. Kan man inte åka några meter framför en lastbil. Den puttar ju en massa luft framför sig hela tiden. Borde inte det gå att bli "puttad" i stället för att bli "släpad".
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top