Kan man reklamera däck?

Har testkört däcket hela morgonen på vått underlag. Summerar man det hela kan man säga att däcket funkar på landsväg med mjuka kurvor. När kurvorna blir hårdare, vägarna mindre eller en drös med rondeller dyker upp så blir däcket ett bananskal. Fick sladd i 17 av 20 rondeller och då körde jag rakt igenom de flesta. Sladden kommer helst i låg fart men på kurvig väg kan den dyka upp när man minst anar det i 70-90 också.
Ska man svänga vänster i en rondell kör man helst höger, vänder hojen och sen kör rakt igenom. Det är inte kul alls och som Ulvhamne säger så förstör det ens körstil rätt rejält.

Handlaren i Mariestad hade ju själv god erfarenhet av däcket och det vill jag inte ifrågasätta. Däremot kan man nog säga att vi inte har samma körstil och antagligen inte kör i likadan miljö eller vägar.

Har testkört däcket hela morgonen på vått underlag. Summerar man det hela kan man säga att däcket funkar på landsväg med mjuka kurvor. När kurvorna blir hårdare, vägarna mindre eller en drös med rondeller dyker upp så blir däcket ett bananskal. Fick sladd i 17 av 20 rondeller och då körde jag rakt igenom de flesta. Sladden kommer helst i låg fart men på kurvig väg kan den dyka upp när man minst anar det i 70-90 också.
Ska man svänga vänster i en rondell kör man helst höger, vänder hojen och sen kör rakt igenom. Det är inte kul alls och som Ulvhamne säger så förstör det ens körstil rätt rejält.

Handlaren i Mariestad hade ju själv god erfarenhet av däcket och det vill jag inte ifrågasätta. Däremot kan man nog säga att vi inte har samma körstil och antagligen inte kör i likadan miljö eller vägar.

Imponerad, du måste vara en väldigt duktig förare som har sådan kontroll med din vassa maskin.

Imponerad, du måste vara en väldigt duktig förare som har sådan kontroll med din vassa maskin.
...Ironin flödar i hela inlägget va? :hihi

Har man kört 2500 mil med en och samma maskin känner man den rätt bra och hon är inte speciellt vass men det finns allt lite krut i henne. Det är föraren (jag) som är vass! :tummenupp

Ett däck som tillåter man reder ut sladdar i 17 rondeller under en tur på blött underlag, verkar i mina ögon ha rätt bra (förutsägbara) egenskaper. Annars brukar överraskande släpp vara rätt jobbiga. Eller är det så att släppen bara provocerades fram? Då kan knappast något offroaddäck klara av att hålla fästet.

Svaret på din fråga är: Ja, du kan reklamera ett däck.

Dock kan det bli som så att verkstaden väljer att skicka iväg däcket för en kontroll.
Om de inte hittar något fel, kan du åka på att betala däcket ändå.
Säger inte att det är så, men det kan bli så beroende på vad generalagenten säger i fallet.

Jag är en smula nyfiken på hur din körstil ser ut. Du talar om teknik och aggressiv körning och presenterar en bild på ett däck (det gamla) som förefaller skulpterat efter en välbevarad mjölkförpackning.

Något är fiskigt i det här...:5sure

Rätt monterat och alla distanser på (rätt) plats?

Jag är en smula nyfiken på hur din körstil ser ut. Du talar om teknik och aggressiv körning och presenterar en bild på ett däck (det gamla) som förefaller skulpterat efter en välbevarad mjölkförpackning.

Något är fiskigt i det här...:5sure

Rätt monterat och alla distanser på (rätt) plats?
Enkelt, har man en relativt tung hoj med hög tyngdpunkt är det svårare att göra kraftiga nedlägg än för en lika tung hoj med låg tyngdpunkt. Att ens komma i närheten av knäskrap är näst intill omöjligt.

Kollar man på däcket tror man ju att jag har kört motorväg hela sommaren men så är inte riktigt fallet. Jag tror inte jag har kört mer än 10 mil motorväg med det däcket och inte mer än 100 mil på väg med mittlinje. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag kör.
Var ute och piskade lite småväg med en polare som är tävlar i motard för någon vecka sedan, jag kör normalt i 120-140 på vägar jag känner, och efter den turen var jag lite trött på att behöva sakta in och vänta in honom varannan sekund. Frågade polaren efteråt "-Fan, tycker du det gick långsamt eller?" ... "Nä Jeppe, du kör på så jag har svårt att hänga med!" :hihi

Last edited:
Ett däck som tillåter man reder ut sladdar i 17 rondeller under en tur på blött underlag, verkar i mina ögon ha rätt bra (förutsägbara) egenskaper. Annars brukar överraskande släpp vara rätt jobbiga. Eller är det så att släppen bara provocerades fram? Då kan knappast något offroaddäck klara av att hålla fästet.

Följdfrågan är, hur testkör man ett däck utan att provocera fram egenskaperna? Och nej, jag provocerade inte fram sladden, i rondellerna kom sladden efter att ha rest upp hojen och vält över den på höger sidan när man svänger ur rondellen (I princip utan gaspådrag).

Svaret på din fråga är: Ja, du kan reklamera ett däck.

Dock kan det bli som så att verkstaden väljer att skicka iväg däcket för en kontroll.
Om de inte hittar något fel, kan du åka på att betala däcket ändå.
Säger inte att det är så, men det kan bli så beroende på vad generalagenten säger i fallet.

Avon lär ju knappast hitta nått fel på sina egna däck, det ser iaf jag som högst otroligt.
Så vad ska jag göra, jag ser det inte som speciellt troligt att jag kommer få ett nytt däck "gratis" så då kan jag lika väl köra slut på däcket så mycket som möjligt och byta inför nästa högsäsong.

i rondellerna kom sladden efter att ha rest upp hojen och vält över den på höger sidan när man svänger ur rondellen (I princip utan gaspådrag).

Du gasar således inte ut ur kurvor och har då vikten fram. Kör dessutom stånka som "pulsar" rätt bra...

Och nu är det produktfel. Hhhhmm

Last edited:
Avon lär ju knappast hitta nått fel på sina egna däck, det ser iaf jag som högst otroligt.
Så vad ska jag göra, jag ser det inte som speciellt troligt att jag kommer få ett nytt däck "gratis" så då kan jag lika väl köra slut på däcket så mycket som möjligt och byta inför nästa högsäsong.

Vi har inte haft med Avon att göra vad det gäller reklamationer ännu.
Däremot vet jag, av erfarenhet, att Michelin, Dunlop och Pirelli har bytt ut däck på reklamation.
Inga pengar tillbaka men nya däck.(som gick att byta till andra däck/modeller)

Thinner is da shit, kvaldäcken till gokarten fick ett hastigt dopp i thinner innan kval så att de var extra klibbiga och höll i fyra varv, utvarv, två fullvarv och invarvet :D (men det blev inte så mycket bättre ändå)

Så, använd inte lösningsmedel på däck, testa gärna med avfettning på bilens däck när ni tvättar och provbromsa eller provdrifta lite direkt efter tvätten

Fast just Distanzia är inget skitdäck. Jag har säkert kört slut på 5uppsättningar på pappas BMW GS använd till allt ifrån instruktör på bandagar till grusväg utan problem. Deras sportdäck däremot är sämre än DongFeng, jag höll på att highsidea en kawa ER6 på Sturup Raceway i torrt med deras sportigaste däck.
Skitdäck eller ej, däcket går åt som smör i solsken... Har kanske kört det lite väl hårt men säsongen har "knappt" startat och jag har redan fått beställa en ny uppsättning, däcket klarade 250-300 mil.

När man handlar däck bör man även fråga om rökindex.
Ryker inte däcket länge och väl, så ska man få ett nytt.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!