Kan man reklamera däck?

Jag har sagt det i nån annan tråd förut, men sedan jag jobbade på en gummiverkstad har jag inte köpt något annat än Michelin.
 
Även om du inte lyckas få däcket reklamerat så skulle jag råda dig till att byta det. Jag körde på ett bakdäck som var opålitligt, och behöll det av ren snålhet tills det var slut. Sabbade min körteknik ganska ordentligt. Så förutom att det är farligt, du kommer att köra sämre även efter byte till ett däck som inte är totalt värdelöst om du kör det tills det tar slut.
Ja... När jag satte på Pirellidäcket sa jag till mig själv, "lita på däcken och lita på asfalten" funkade tills nu. Känner man inte säker i vått gör man det inte i torrt heller. Är inne på det 4:e däcket med denna hoj och det ska inte få sabba körtekniken, tro mig! :gnissla

Köp aldrig däck av någon som inte åker mc. Säljer däck själv och vägrar sälja Avon oavsett hur mycket man skulle tjäna på dem. Det är skräp!
Du får väl ringa upp och låta som Shanti Roney (MNK i P3) och fråga om du ska köra upp däcket i röven på han?
Han jag köpte av hade minst 3 hojar, sa han iaf. Han var också noga med att påpeka att det var ett mycket bra däck. :dummer
 
Köpte Metzeler Z8 inför det här året. Bästa däcket jag haft i vått och torrt, fast det säger i.o.f.s. inte så mycket. :tungan
I vilket fall så är det första säsongen nånsin (sen 2005) som jag inte haft nått släpp alls på blött, med min körstil beaktad då så klart, för det går säkert att provocera fram ett släpp om man vill.
 
Mitt första däck var ett Metzeler också det ett lömskt däck på vått underlag. Dock inte lika lömskt som Avon
 
Bemötandet på Däckpoint i Mölndal var det inget fel på! Det här ska nog lösa sig! :Bugar
 
...Däckia i Mariestad har dock vissa invändningar på att reklamera däcket, dom tycker att jag bör torka av däcket med tinner för att få bort de yttersta lagret "som är så halt", även om Däckpoint har intygat att detta lager är borta. Sen vill dom att jag köra ytterligare 10-15mil i blött underlag för att se om problemet kvarstår, först då kan dom tänka sig att byta däcket. Enligt mig är detta rent galet, ska jag utsätta mig själv för ren livsfara bara för att se om det var beläggningen eller däcket den var fel på.

Undrar just om dom ersätter ev skador på hojen vid sådan "provkörning". :död
 
Last edited:
Dom kanske hoppas på att du blir hög av allt thinner.så när du har torkat av däcket och provkör hojen så tycker du att den går som på moln :D
 
...Däckia i Mariestad har dock vissa invändningar på att reklamera däcket, dom tycker att jag bör torka av däcket med tinner för att få bort de yttersta lagret "som är så halt", även om Däckpoint har intygat att detta lager är borta. Sen vill dom att jag köra ytterligare 10-15mil i blött underlag för att se om problemet kvarstår, först då kan dom tänka sig att byta däcket. Enligt mig är detta rent galet, ska jag utsätta mig själv för ren livsfara bara för att se om det var beläggningen eller däcket den var fel på.

Undrar just om dom ersätter ev skador på hojen vid sådan "provkörning". :död

Du hade något råd om att måla däcken, eller hur? AVON borde målas med självlysande färg som signalerar fara! Önskar lycka till med reklamerandet men att köra omkring på puppor som är llivsfarliga kan ju inte vara något alternativ. Byt skiten och ta diskussionen sen.

Har bara så grymt dåliga erfarenheter av samtliga AVON-däck jag råkat på. Det är ju som att självmant och konstant exponera sig för den där sträckan vid Vagnhärad som diskuteras nu.
AVON - E4 slipperywhenwetedition., for the thrill of it...

Thinner lär göra det än halare, förutom att den där filmen försvinner vid första värmecyklen. Hade du kört 40 mil och de menar att det skulle finnas kvar? Är du söker på att det är ett däckinstitut du bevistat eller diskuterat med?
 
Last edited:
Thinner!? På ett gummidäck?! Är det ett däckföretag som föreslog det? Det är ju fan polisanmälan på stämpling till mord eller mordförsök på det!
 
Thinner!? På ett gummidäck?! Är det ett däckföretag som föreslog det? Det är ju fan polisanmälan på stämpling till mord eller mordförsök på det!

:fakta

För övrigt är det ett bakdäck på en grushoj. Spinn ner hela slitytan i grus så är den saken biff. Man häpnar.
 
Vilket Avon är det? För Distanzia är ett utmärkt onroad-däck som i normalfallet inte är halt i vått. Avons sportdäck är däremot urusla...
 
Reklamera enligt konsumentköplagen till den som sålde däcket till dig.
Vägra alla cirkuskonster dom försöker få dig att prova, det är säljarens ansvar att utföra eventuella åtgärder för att avhjälpa felet.

Däcket har inte de egenskaper du kunde förvänta dig att det skulle ha vid köpet och är felaktigt bara av den anledningen eftersom säljaren inte informerat dig om att däcket inte är lämpligt att köra med i regn.

Du reklamerar inom 6 månader från att du gjorde köpet, så det är handlarens ansvar att visa att det INTE är något fel på varan, eller att eventuella fel orsakats av felaktigt handhavande.

Till köparen: Stå på dig
Till säljaren: Skit på dig
 
Vilket Avon är det? För Distanzia är ett utmärkt onroad-däck som i normalfallet inte är halt i vått. Avons sportdäck är däremot urusla...

Citerar:
Har ett Distanzia 130/80-17 65T,
Hittar inget datum på däcket. Hade samma problem med grepp på våt asfalt sist jag hade Avon, då med ett rent asfaltsdäck. Trodde dock handlaren visste vad han gjorde :huvet
 
Oavsett vad så borde du skälla ut Däckia för att rekommendera skitdäck!
 
Oavsett vad så borde du skälla ut Däckia för att rekommendera skitdäck!

Fast just Distanzia är inget skitdäck. Jag har säkert kört slut på 5uppsättningar på pappas BMW GS använd till allt ifrån instruktör på bandagar till grusväg utan problem. Deras sportdäck däremot är sämre än DongFeng, jag höll på att highsidea en kawa ER6 på Sturup Raceway i torrt med deras sportigaste däck.
 
Satt och läste flera recensioner om Distanzia och alla vara bra. Det är ett offroad däck så våtgreppet är väl inte superbra.

Dock gissar jag att du har antingen "slemmet" kvar på sidorna av däcket. Eller har dom sålt dig ett 5 år gammalt Distanzia från Däckia.

Så burna loss däcket i en sandhög och få bort "skyddshinnan" samt kolla Datumstämpeln på däcksidan när det tillverkades. Om det är typ tillverkat 2012 är det bedrägeri :P

Eller att du kör med fel däcktryck vilket du också bör kolla upp.

Tror inte på fullaste allvar att Distanzia är så halt som du fått uppleva för andra Distanzia ägare.
 
Satt och läste flera recensioner om Distanzia och alla vara bra. Det är ett offroad däck så våtgreppet är väl inte superbra.

Dock gissar jag att du har antingen "slemmet" kvar på sidorna av däcket. Eller har dom sålt dig ett 5 år gammalt Distanzia från Däckia.

Så burna loss däcket i en sandhög och få bort "skyddshinnan" samt kolla Datumstämpeln på däcksidan när det tillverkades. Om det är typ tillverkat 2012 är det bedrägeri :P

Eller att du kör med fel däcktryck vilket du också bör kolla upp.

Tror inte på fullaste allvar att Distanzia är så halt som du fått uppleva för andra Distanzia ägare.
Skrev på förra sidan att däckia i Mölndal har intygat att slemmet är borta, körde 10 mil grus härom dagen.
 
Fast just Distanzia är inget skitdäck. Jag har säkert kört slut på 5uppsättningar på pappas BMW GS använd till allt ifrån instruktör på bandagar till grusväg utan problem. Deras sportdäck däremot är sämre än DongFeng, jag höll på att highsidea en kawa ER6 på Sturup Raceway i torrt med deras sportigaste däck.

Vi vänder på det, hade du rekommenderat Avon över huvudtaget utan att nämna kostnad? :näsblod
 
Avon Distanzia ÄR ett skit däck! Jag har aldrig åkt på sämre däck i vått än det. I torrt fungerar det hyfsat, men i vått fungerar det bara om du vill byta kallingar/trosor. Att rekommendera det och säga att det är ett bra däck eller att be kunden torka av däcket med thinner och köra ytterligare 10-15 mil i regn säger ju mig att man måste ha fått ett skruvstäd i skallen som barn. Det finns massor med bra on/offroad däck från Metzeler, Pirelli, Michelin, Dunlop, Continental. Vilket som är ungefär 1000% bättre.

Nä, gör som Shanti skulle ha gjort... och be han att aldrig rekommendera ett Avon igen...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top