Kan man reklamera däck?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Avon-däcket Däckia i Mariestad satte på åt mig är helt åt helvete halt på vått underlag, såpass halt att det inte går att ta en kurva utan bakhjulssläpp. Trodde handlaren visste vad han gjorde när han sa "Jag vet vilket däck du ska ha!" men uppenbarligen inte... Jag anser att däcket utgör en rejäl trafikfara, kan jag reklamera det trots att det gott ca 40mil?

Var jävligt nöjd med gummiblandningen i Pirelli-däcket jag hade innan och jag vill byta till ett sådant igen.

Åk dit, snacka med dem. Så får du rätt besked, om det är ett seriöst företag så kommer dem ge dig ett annat däck. PS: Avon= världens skit däck.

Så Avon tillverkar fortfarande däck som inte är gjorda för blöta vägar? Jag köpte ett Avon för sju år sedan som var totalt livsfarligt och bjöd på ett antal intressanta situationer i trafiken. :huvet

Försök att reklamera i alla fall. Skulle dock tro att däckhandlaren försöker kämpa emot så mycket han bara kan. Hävda att det inte går att reklamera eftersom att det redan är använt, försöka slingra sig med att man måste ta det lugnare i vått väglag, säga att det måste nötas in lite mer för att ge optimalt grepp etc.

"3.2 Reklamation
Vårt främsta mål är att du som kund ska vara nöjd med ditt köp hos Däckia. Enligt konsumentköplagen måste du som kund reklamera inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som lämnats inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom tre år från det att du har tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.

För att Däckia ska godkänna ett fel krävs att varan är behäftad med ursprungsfel och att du kan visa att du har köpt varan hos Däckia – till exempel genom att uppvisa kvitto. Kontakta oss gärna omgående via kundservice@dackia.se (el till Däckia kundservice, Box 2980, 187 29 Täby) om du vill reklamera något du köpt hos oss.

Bedömningen av det påtalade felet kan behöva göras av tillverkaren. Vid godkänd reklamation, avhjälper Däckia felet alternativt ersätts kunden med likvärdig produkt. Däckia måste dock först konstatera tillverknings- eller materialfel. Om felet är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att häva köpet.

Ersättning i anledning av fel i varan ska inte i något fall omfatta förlust i näringsverksamhet."

Prata med grossisten direkt de brukar var bra att ha med att göra..

Avon-däcket Däckia i Mariestad satte på åt mig är helt åt helvete halt på vått underlag, såpass halt att det inte går att ta en kurva utan bakhjulssläpp.

Har du kollat datumet när däcket tillverkades ?

Känner till flera bilägare som fått 1-5 år gamla däck på sina bilar vid order från grossister.

Vad heter däckmodellen ?
Jag misstänker det är bakdäcket du menar ?
Vilken motorstryka har du på hojen ?

Alla däckföretag har "däckväljare" på deras hemsidor med bästa rekommenderat däck till respektive
http://www.avonmotorcycle.com/motorcykel.
Däckväljaren är på höger sida på denna sajt.

På 70-talet var det poppis att ha ett fett Avon Roadrunner baktill. För att det hade ett ballt mönster. Våtgreppet var även då obefintligt....

Avon-däcket Däckia i Mariestad satte på åt mig är helt åt helvete halt på vått underlag, såpass halt att det inte går att ta en kurva utan bakhjulssläpp.

Har du kollat datumet när däcket tillverkades ? det sitter ett tillverkningsdatum på däcksidan.

Känner till flera bilägare som fått 1-5 år gamla däck på sina bilar vid order från grossister.

Vad heter däckmodellen ?
vad har du för mc och modellnamn?
kör du på rätt rekommenderat däcktryck av tillverkaren ?

Alla däckföretag har "däckväljare" på deras hemsidor med bästa rekommenderat däck till respektive

Här är Träffen jag fick :

DR 650 (1990 - 1997)

Front Tyre
Distanzia
Pressure front: 2.0 bar (29psi)
Front size: 90/90-21 54T

Rear Tyre
Distanzia
Pressure rear: 2.3 bar (33psi)
Rear size: 120/90-17 64S

Last edited:
Har du kollat datumet när däcket tillverkades ?

Vad heter däckmodellen ?
Vilken motorstryka har du på hojen ?

Har ett Distanzia 130/80-17 65T, har aldrig haft ett 120 däck på min DR.
Skulle tippa på att effekten ligger runt 50häst med yoshipipan och KN filtret.
Hittar inget datum på däcket. Hade samma problem med grepp på våt asfalt sist jag hade Avon, då med ett rent asfaltsdäck. Trodde dock handlaren visste vad han gjorde :huvet

fick ett par Avon billigt en gång och jag förstod direkt varför de var billiga , helt galet farliga när det vart blött , så de blev reklamerade

Att reklamera ett däck som gått 40 mil, jag håller tummarna för dig.
Inte lätt att veta att däcket inte har nått fäste på vått underlag när det har rullat de första 38 milen på torrt underlag. Men tack för tack för att du håller tummarna. Får väl blanda in ARN om däckia inte vill samarbeta.

Även om du inte lyckas få däcket reklamerat så skulle jag råda dig till att byta det. Jag körde på ett bakdäck som var opålitligt, och behöll det av ren snålhet tills det var slut. Sabbade min körteknik ganska ordentligt. Så förutom att det är farligt, du kommer att köra sämre även efter byte till ett däck som inte är totalt värdelöst om du kör det tills det tar slut.

Det var sådär 7 år sedan jag körde med sporttouring-däck från Avon, och även de var snorhala i regn. :brinnerup

Nu var det ju ett antal år sedan jag köpte däck hos den firman. De kanske inte alltid tog de mest logiska valen (typ tjenis med leverantören). Men de har haft bra kundservice så jag hoppas det löser sig smidigt. Kör inte med däck du inte litar på, även om du får lägga lite emellan så gör hellre det.
Fast det ska ju erkännas att jag vet att Avon är vinnardäck - lyckades vinna en burnouttävling med ett Avon däck jag köpt där :)

@Thorped
Vi kör likadana hojar och jag måste säga att jag är nöjd med mina däck (Michelin Anakee 2).
Satt några däck på när jag skaffade min hoj som var rent usla på fuktig vägbana. Och bytet har jag aldrig ångrat. Sen är det ju inte säkert att det passar dig för att det passar mig. Men jag är nöjd hur som helst.

Jag satte på ett Anakee 3 igår, och jag är än så länge mer än nöjd (även om jag inte har kört i blötan än). Michelin verkar göra hyfsade allroaddäck. Att åka på bredden genom varenda kurva pga dåliga däck känns väl inte helt motiverat kanske...

Köp aldrig däck av någon som inte åker mc. Säljer däck själv och vägrar sälja Avon oavsett hur mycket man skulle tjäna på dem. Det är skräp!
Du får väl ringa upp och låta som Shanti Roney (MNK i P3) och fråga om du ska köra upp däcket i röven på han?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back