Kan man pruta hos hojhandlare?

Jag både prutade OCH fick med grejer på köpet när jag köpte min begagnade hoj hos handlare.
Men så gick både jag och brorsan in samtidigt och sa att vi skulle ha varsin hoj och brorsan behövde komplett utrustning.

Där var det tindrande ögon hos säljaren istället kan jag säga.
 
Jag tänker tvärt om, har den bara rullat 500 mil på 6 år lär ju inga fabrikationsfel ha hunnit visa sig än. Sen kan man fråga sig hur många gånger tex olja eller bromsvätska blivit bytt med tanke på milen?

Mitt mest problemfria fordon någonsin är min nuvarande BMW R1200R '07 som rullat precis 8000mil, blivit servad minst 1ggr per år, funkar klockrent och som jag iskallt räknar med håller både 10&20000mil till utan nämnvärda bekymmer. Men så kör ju jag tyskt å andra sidan ;)

Med dina 195cm skulle jag dessutom tittat på nåt annat, fast sånt är ju väldigt individuellt.

Ah fan, har nog redan släppt den hojen faktiskt.. Mest pga att jag inte hittar nån shysst försäkring. Jag har däremot hittat en suzuki sv1000 -03 som gått 2800mil. För 41900kr. Endast en tidigare ägare och utrustad med slipon och power commander. Som kostar 6200kr/år för mig att halvförsäkra. I princip den billigaste försäkringskostad jag lyckats hitta överhuvudtaget..
Vad för prutmån skulle ni säga att jag har på den?
 
Ah fan, har nog redan släppt den hojen faktiskt.. Mest pga att jag inte hittar nån shysst försäkring. Jag har däremot hittat en suzuki sv1000 -03 som gått 2800mil. För 41900kr. Endast en tidigare ägare och utrustad med slipon och power commander. Som kostar 6200kr/år för mig att halvförsäkra. I princip den billigaste försäkringskostad jag lyckats hitta överhuvudtaget..
Vad för prutmån skulle ni säga att jag har på den?

Men kom inte dom snygga baklyktorna -04?
 
Jag har länge gått o tittat på en 690 duke 2011 modell och i mellandagarna tänkte jag att jag nog ville ha en De fanns inte så många på blocket men hitta en som hade rätt färg och passa mitt pris.
Så jag ringde upp firman som sålde den och snacka lite och eftersom den var för långt bort skulle jag köpa den osedd.Sa att jag skulle fundera till nästa dag.
Ringer upp dagen efter då hade jag bestämt mig att jag ville ha den! Men inte köper jag en hoj mitt i vinter direkt efter jul utan att iaf försöka pruta Så jag sa kan du gå ner 5k. Säljaren blev skogstokig och sa att vi kunde avsluta samtalet DIREKT för några skambud bemödade de sig inte med.:3freak
I chock sa jag hejdå och så blev de ingen ny hoj för mig. Jag som redan hade bestämt mig o accepterat priset i mitt huvud. Men de visste ju inte säljare och var han så jävla otrevligt tänker inte jag ringa tillbaka o krusa.
Hojen ligger fortfarande ute till försäljning.:hihi
 
Last edited:
Jag har länge gått o tittat på en 690 duke 2010 modell och i mellandagarna tänkte jag att jag nog ville ha en De fanns inte så många på blocket men hitta en som hade rätt färg och passa mitt pris.
Så jag ringde upp firman som sålde den och snacka lite och eftersom den var för långt bort skulle jag köpa den osedd.Sa att jag skulle fundera till nästa dag.
Ringer upp dagen efter då hade jag bestämt mig att jag ville ha den! Men inte köper jag en hoj mitt i vinter direkt efter jul utan att iaf försöka pruta Så jag sa kan du gå ner 5k. Säljaren blev skogstokig och sa att vi kunde avsluta samtalet DIREKT för några skambud bemödade de sig inte med.:3freak
I chock sa jag hejdå och så blev de ingen ny hoj för mig. Jag som redan hade bestämt mig o accepterat priset i mitt huvud. Men de visste ju inte säljare och var han så jävla otrevligt tänker inte jag ringa tillbaka o krusa.
Hojen ligger fortfarande ute till försäljning.:hihi

Haha, skön story! Då vet jag att jag alltså INTE ska ringa till handlaren innan och försöka pruta! :tuttar Även fast jag har 23mil enkel väg att åka till den hojen jag vill ha. :) Du har inte lust att berätta vilken handlare det rörde sig om? :)
 
Klart du skall pruta, du ska pruta så in i helvete, du skall pruta så du blir blå i ansiktet, du är väl inte ovän med din egen plånbok? Det är ju krig men du skall inte bli otrevlig mot handlaren, då har du förlorat. Gör det med finess och sen gäller det att ha lite flyt och tur.

Själv tycker jag det är toppen att leta hos handlarna efter nya hojar som blivit osålda ett eller två år men fortfarande är nya. Hittade en ZX10:a, listpris 149.900:- , fick den för 100K. Okej, två år gammal men fortfarande splitterny med 5 års garanti.

Ibland slipper man pruta överhuvudtaget, här är ett strålande exempel. En ny Ninja, årsmodell 2010, har för mig att den kostade 169.900:- när den kom, din för 90K. Kanonpris:tummenupp

http://bytbil.com/mc-mopeder/kawasaki/kvmn7arg/BUABEAsf6HXp4MTByAAhw4Y_!
 
Last edited:
Jag har hittat en Yamaha FZ6-S med ABS-bromsar (sjukt bra ju) från 2006 som enligt trafikregistret gått 520mil och haft en enda ägare innan handlaren fick klorna i hojen. 44900kr ska de ha för hojen. Dock ser jag att dem köpte hojen i augusti 2012, så den verkar alltså inte vara särskilt lätt att sälja då den stått i typ ett halvår. Guldläge att pruta ner priset ordentligt eller? Det är väl ingen hoj jag är så där suupersugen på. Men det som lockar är att den knappt rullat alls ute på vägarna och därmed borde risken för haverier vara i princip obefintlig..? Den har dessutom abs-bromsar, endast 1 ägare och som jag förstått det är det samma motor som i R6an? Dock nertrimmad till 98hk. Kommer den kännas slö jämfört med tex en SV1000 eller något annat med 20 extra pållar? Kommer jag som är 195cm lång tycka att den är för liten? Den ser ju inte jättestor ut på tex bilden i den här recensionen http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-fz-6-93041

För det första: varför köpa en hoj du egentligen inte vill ha? :confused: I min värld köper man hoj med hjärta och kulorna, det ska var lite av en förälskelse, då brukar det bli bra. Praktiska/ekonomiska hänsyn styr när man handlar en Passat....

Utöver det: fz6 är trevlig och lättkörd. Köpte en sån ny 04 (utan kåpa) när nya modellen kom. Den sålde som smör i solsken nere i Europa men var inte någon smash hit i Sverige. Sen kom ER6, nya Hornet, GSR 600 (iofs en flopp), Monster 675, Gladius, XJ6...konkurrensen är mördande i den klassen. Att just denna stått ett tag...alltså, det är början av februari -det är ingen jättekommers på hojar. Det borgar för bra prutläge men samtidigt kanske handlaren kan ligga på hojen ett par månader till...

Inte riktigt rättvist att jämföra en litertwin med en nedtrimmad r6 men jo, det är en väsentlig skillnad. FZ6 måste du varva ordentligt, det behöver du inte på SVn (för övrigt en riktigt underskattad hoj med mullig motor), men du kommer inte att få bålgetingkicken som på en riktigt r6. Nedtrimmad som sagt....
 
Kan man trimma upp det där bojsänket FZ6 på 210kilogram på nåt enkelt vis då? Hur är motorn nertrimmad liksom?
 
Kan man trimma upp det där bojsänket FZ6 på 210kilogram på nåt enkelt vis då? Hur är motorn nertrimmad liksom?

Nej det kan man inte. Det är inte en R6 motor med strypningar i insuget som man kan fila bort ala Puch Dakota. Köp rätt hoj från början det blir billigast så.
 
Jaha ja!

Nu sitter jag här med sånt förbannat jävla kli i fingrarna. Vill åka upp till Karlstad och hämta hem en hoj nununu. Men det är 23mil dit och minusgrader. :( och farsans bil saknar dragkrok så det går inte att ta den på kärra. What to do, what to do :(
 
Jaha ja!

Nu sitter jag här med sånt förbannat jävla kli i fingrarna. Vill åka upp till Karlstad och hämta hem en hoj nununu. Men det är 23mil dit och minusgrader. :( och farsans bil saknar dragkrok så det går inte att ta den på kärra. What to do, what to do :(
Dom hyr ut skåpbilar på macken...
 
Haha, skön story! Då vet jag att jag alltså INTE ska ringa till handlaren innan och försöka pruta! :tuttar Även fast jag har 23mil enkel väg att åka till den hojen jag vill ha. :) Du har inte lust att berätta vilken handlare det rörde sig om? :)
Jo de kan du väll de var lindroths i Luleå de var trevliga att ha o göra med fram till man försökte pruta då var de inte ens standard svaret nej vi har inte sånna marginaler för att gå ner så mycket utan bara hejdå!:3freak
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top