Kan man pruta hos hojhandlare?

Jag har köpt de två hojar jag haft privat. Så jag undrar: Sitter man i en sämre "prutsits" om man har inbyteshoj med sig? Vid bilköp hör man ju ofta att det ska vara lättare att få ett bra pris utan inbyte.

Och när jag ändå är inne på det, men lite OT. Hur mkt sämre inbytespris får man vs. sälja privat? Svårt att svara på givetvis, men mellan tummen och pekfingret.
Det är ju jävligt lämpligt att byta in. Fan, man är ju dönervis om nån oerfaren som är intresserad vill testa hojen :gnissla.

Ja du får dåligt betalt vid inbyte. En handlare tar inte in cykeln i hallen kollar igenom den och står för garantin om de inte tjänar 10-15kkr minst. Så du får förvänta dig motsvarande mindre.

Gå till handlaren och fråga vad de ger i inbytespris. Lägg ut cykeln på blocket för 5kkr över och har du inte sålt den inom ett dygn när något fel...
 
Lägg ut cykeln på blocket för 5kkr över och har du inte sålt den inom ett dygn när något fel...

Jag gjorde ungefär så förra året och hamnade i en lustig loop.
Dåvarande hoj sattes ut till storleksordningen samma peng som inbytespriset jag fått på ett ställe.
När min hoj fanns på blocket ringde jag på en helt annan butikshoj och passade på att fråga lite om inbyte där.
Han synade blocket medan jag väntade, hittade min hoj och gjorde en ny dumpning av inbytesvärdet baserat på mitt pris.

Jag försökta förklara att det var exakt den cykeln vi talade om, varför priset var där det var men antinigen fattade han inte eller så sabbar man hela balansen när man gör så.

Oavsett vilket så såldes den lite senare, ännu mer prutad men det var betydligt enklare att handla med kontanter i handen än en inbyteshoj på släpet.
 
Klart man kan pruta! I ditt fall vid köp av beghoj är det vettigt att ha koll på vad dom står i på Blocket. Det är ingen fantastisk marknad för motorcyklar just nu, så butikerna vill nog gärna bli av med beghojarna. Är det en förmedlingshoj så ringer butiken säljaren och frågar om han/hon godtar budet i regel, men dom kan vara mer svårflörtade tycker jag.

På nya hojar har jag förstått att det är svårare, marginalen är liten. Däremot kan du säkert göra ett bra totalpris om du köper utrustning samtidigt. Dock är ju i princip alltid utrustning billigare från Tyskland/England...
 
...

Pruta går om man inte blir kär vid första ögonkastet. Sådant genomskådas :)

Det var det som hände när jag köpte min andra motorcykel. Jag försökte inte ens pruta. Säljaren skrattade bara och sade att han förstod hur jag kände. Jag fick i alla fall ett tankskydd, ett skivbromslås och ett otroligt bra bemötande på köpet. :)
 
Tja om man nu ska gå till handlare öht så visst kan man och ska pruta:tummenupp. Dock är det väldigt individiuellt hur mottaglig säljaren är. Som köpare ska man ha god tid på sig, ha alternativa ex (tindrande ögon och lovetics i gashanden ger ett riktigt taskigt förhandlingsläge...) och vara påläst.

De bästa hojaffärerna har jag tveklöst gjort privat
 
Jag har köpt de två hojar jag haft privat. Så jag undrar: Sitter man i en sämre "prutsits" om man har inbyteshoj med sig? Vid bilköp hör man ju ofta att det ska vara lättare att få ett bra pris utan inbyte.

Och när jag ändå är inne på det, men lite OT. Hur mkt sämre inbytespris får man vs. sälja privat? Svårt att svara på givetvis, men mellan tummen och pekfingret.
Det är ju jävligt lämpligt att byta in. Fan, man är ju dönervis om nån oerfaren som är intresserad vill testa hojen :gnissla.

Ska du sälja SVn?
 
jag har ringt på bilar säljes för kunds räkn och dom stog inte för nåt sa dom.
har ett företag som bara säljer åt privatpersoner här i s-svall, där gäller heller inga garantier.
 
Skiter björnar i skogen. Det är på begagnat handlarna har goda marginaler.

Ta fram den arabiska torghandlaren i dig och kör bara.
 
Jag har köpt de två hojar jag haft privat. Så jag undrar: Sitter man i en sämre "prutsits" om man har inbyteshoj med sig? Vid bilköp hör man ju ofta att det ska vara lättare att få ett bra pris utan inbyte.

Och när jag ändå är inne på det, men lite OT. Hur mkt sämre inbytespris får man vs. sälja privat? Svårt att svara på givetvis, men mellan tummen och pekfingret.
Det är ju jävligt lämpligt att byta in. Fan, man är ju dönervis om nån oerfaren som är intresserad vill testa hojen :gnissla.

Hade en 03:a med 1700 mil på mätaren, blev bjuden 35 hos probike och 30 hos ava i somras. Inköpt för 37 tidigare samma år.
 
Jag har köpt de två hojar jag haft privat. Så jag undrar: Sitter man i en sämre "prutsits" om man har inbyteshoj med sig? Vid bilköp hör man ju ofta att det ska vara lättare att få ett bra pris utan inbyte.

Och när jag ändå är inne på det, men lite OT. Hur mkt sämre inbytespris får man vs. sälja privat? Svårt att svara på givetvis, men mellan tummen och pekfingret.
Det är ju jävligt lämpligt att byta in. Fan, man är ju dönervis om nån oerfaren som är intresserad vill testa hojen :gnissla.
Jag försökte byta in min 690 Enduro mot en ny SMC-R förra året. Då skulle jag betala 40k imellan..
Då har jag tidigare blivit erbjuden att köpa en ny SMC-R för 72k. Så jag skulle få 32k för min hoj och en likvärdig på blocket gick för ca 50-55 då. Så att byta in hojen hos handlare är inget man gör annat än i nödfall..
 
Hade en 03:a med 1700 mil på mätaren, blev bjuden 35 hos probike och 30 hos ava i somras. Inköpt för 37 tidigare samma år.
35k var väl ett skapligt pris ändå...

Jag försökte byta in min 690 Enduro mot en ny SMC-R förra året. Då skulle jag betala 40k imellan..
Då har jag tidigare blivit erbjuden att köpa en ny SMC-R för 72k. Så jag skulle få 32k för min hoj och en likvärdig på blocket gick för ca 50-55 då. Så att byta in hojen hos handlare är inget man gör annat än i nödfall..
...och detta var värdelöst!

Kanske är olika från handlare till handlare?
 
Jag har hittat en Yamaha FZ6-S med ABS-bromsar (sjukt bra ju) från 2006 som enligt trafikregistret gått 520mil och haft en enda ägare innan handlaren fick klorna i hojen. 44900kr ska de ha för hojen. Dock ser jag att dem köpte hojen i augusti 2012, så den verkar alltså inte vara särskilt lätt att sälja då den stått i typ ett halvår. Guldläge att pruta ner priset ordentligt eller? Det är väl ingen hoj jag är så där suupersugen på. Men det som lockar är att den knappt rullat alls ute på vägarna och därmed borde risken för haverier vara i princip obefintlig..? Den har dessutom abs-bromsar, endast 1 ägare och som jag förstått det är det samma motor som i R6an? Dock nertrimmad till 98hk. Kommer den kännas slö jämfört med tex en SV1000 eller något annat med 20 extra pållar? Kommer jag som är 195cm lång tycka att den är för liten? Den ser ju inte jättestor ut på tex bilden i den här recensionen http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-fz-6-93041
 
Förresten, någon som vet vart man kan försäkra en sådan hoj billigt? Kostar typ 14000kr på både svedea och bilsportomc. suzuki sv1000 kostar typ 6 000kr för mig, fastän den är större och rejält rappare. Så borde la gå å hitta billigare försäkring på fz6an?
 
En deal där båda skar tass, byter pengar emot vara. Ska vara sjysst. En del säger rätt pris är när affären genomförs.... inte alltid. Rätt pris.... pruta lite! Överpris pruta hårt. Men detta kräver ju din kunskap.... som köpare. Läs på!

Lite tankar ifrån min förvirrade hjärna:confused:. Toyman

Jag tycker du tänker helt rätt. Gott kunskapsläge och rak kommunikation ihop med en säljare som har en realistisk bild av vad han säljer. Jag är förvisso en sparsam individ, men tjafsa om pris, bli lurad eller själv lyckas lura säljaren eller för den delen utnyttja en taskig situation vill jag definitivt inte.

Jag vill varken komma ur ett hojköp och känna att jag har vunnit för att jag fått säljaren att acceptera ett underpris eller för den delen få en trist köpupplevelse av en sur och ogin säljare bara för att slippa betala några tusenlappar. Lätt och smidigt är bättre, pengar är inte hela världen, även om många tycks tro det.
 
Jag har hittat en Yamaha FZ6-S med ABS-bromsar (sjukt bra ju) från 2006 som enligt trafikregistret gått 520mil och haft en enda ägare innan handlaren fick klorna i hojen. 44900kr ska de ha för hojen. Dock ser jag att dem köpte hojen i augusti 2012, så den verkar alltså inte vara särskilt lätt att sälja då den stått i typ ett halvår. Guldläge att pruta ner priset ordentligt eller? Det är väl ingen hoj jag är så där suupersugen på. Men det som lockar är att den knappt rullat alls ute på vägarna och därmed borde risken för haverier vara i princip obefintlig..?

Jag tänker tvärt om, har den bara rullat 500 mil på 6 år lär ju inga fabrikationsfel ha hunnit visa sig än. Sen kan man fråga sig hur många gånger tex olja eller bromsvätska blivit bytt med tanke på milen?

Mitt mest problemfria fordon någonsin är min nuvarande BMW R1200R '07 som rullat precis 8000mil, blivit servad minst 1ggr per år, funkar klockrent och som jag iskallt räknar med håller både 10&20000mil till utan nämnvärda bekymmer. Men så kör ju jag tyskt å andra sidan ;)

Med dina 195cm skulle jag dessutom tittat på nåt annat, fast sånt är ju väldigt individuellt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top