Kan man pruta hos hojhandlare?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Finns det prutmån hos hojhandlare? Det börjar dra ihop sig för köp av en maskin i typ 30-45000kr klassen och jag tror jag vill köpa av en handlare. Känns lite småtryggt med några månaders garanti som brukar ingå. Dessutom är det ett stort plus att man kan få finansiering löst. Det är väl inte dumt av mig att köpa direkt, på avbetalning, när plusgraderna kommer och sedan i maj/juni när jag får en klumpsumma från jobbet betala in alltihop på ett bräde?

Kan man pruta nån tusenlapp på en hoj i detta prissegment? Ingen aning om vad som är kutym. Eller typ glida in tillsammans med flickvännen och plantera tidigt hos säljaren att jag har ett behov av typ en hjälm och ryggplatta till tjejen. Och sedan tycka att det är rimligt att de slänger med det i priset? Alternativt hjälm å skivbromslås typ.

Vad är era pruthistorier från hojhandeln?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Man kan pruta på precis allt men om det sedan fungerar beroende på säljare eller föremål är en helt annan femma.Men naturligtvis kan du pruta på en hoj hos en mc handlare.Finns alltid ett beräknat lägsta värde på hojen du tittar på som inte syns direkt på prislappen.Olika historier om rena skambud är inte lönt om hojens skick är i relation till sitt pris.Det blir i regel svårare att pruta ju närmare / bättre mc säsongen är i förhållande till hur populär mc modellen du tittar på är.Generellt sett är är det lättast att få ner priset mest utan byte och med kontant betalning. :fakta

En av hojarna jag har kommer från en mc handlare och där la jag hela bunten sedlar kontant på disken efter att ha kontaktat securitas som utgjordes av min tjej som agerade värdetransport för dagen ... LOL ... och hade räknat från femtusen och frågade om han ville göra affär på den summan efter en massa dösnack om mc livet och dess olika hojar de senaste årtiondena.Han räknade noga och såg lite kryptisk ut, tittade på mig och sa, ja då får vi väl fira din nya hoj med en kopp kaffe.Mycket trevlig säljare som hjälpte mig med bra försäkring samt lastning och surrning av hojen. :crash
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad spelar det för roll om man betalar kontant? Du vill väl ändå ha kvitto på att du köpt en hoj eller..?? :va
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jag har prutat 15 k på en hoj hos en handlare som kostade 45. Jag gik och dom ringde 30 min senare och jag köpte den.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är inte allt fler begagnathojar i butik av typen "Säljs för kunds räkning"?
Mao blir prutandet lite segt?
 

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
Pruta kan du alltid göra, ni står på varsin sida. Du vill betala så lite som möjligt och säljaren vill att du skall betala så mycket som möjligt.

Gå och kläm på ett par hojar, Bestäm dig för ett pris DU är beredd och betala vill handlaren ha mer så går du därifrån. Du kommer misslyckas ett par ggr garanterat, men jag gör så varje gång jag byter bil (vart tredje år) och har aldrig känt mig lurad.

Men gå ALDRIG över siffran du tänkt först.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är inte allt fler begagnathojar i butik av typen "Säljs för kunds räkning"?
Mao blir prutandet lite segt?

Jag köpte min hoj så. Den gick på 85k, men jag hade bara 80k. Förklarade hur det låg till och de ringde kunden. Sen var affären klar efter ett par minuter.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Sover Dolly Parton på rygg?
Klart du kan pruta. Det går såklart inte att säga hur mycket, men pruta går alltid. Ett tips är att inte visa att du "tar den" innan du prutat klart. Efter du sagt att du tar den är det alltid svårare att be säljaren "kasta med" några grejer.
Säg innan till exempel: "OM jag får med utrustning till ett värde av 5.000 kr så är jag beredd att göra affär" - sen är diskussionen igång. Hur du betalar spelar ingen roll skulle jag vilja påstå. Ofta tjänar firman mer på en avbetalning - om den inte är räntefri.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett sätt att hjälpa dig på traven är att kolla på Transportstyrelsen hur länge firman (där det är de som säljer) ägt hojen. Hyllvärmare vill ingen ha så har de stått med hojen sen i somras är det bra läge för prisdiskussion.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Din tur! Här är ju något fel, 45 till 30, bra för dig men säkert en riktigt usel affär för säljaren. Klart man vill pruta, men inte för prutandets skull utan till värderingen. Köpte precis en Ducati 996SPS 2000, prissatt i 80,000.--, servicebehov med remmar och en ordentlig recond och besiktning stod på programmet. Vi resonerade om det och kom fram till att skulle säljaren fortsätta åka så skulle det kosta honom 15,000.-- att fixa till. Priset blev såleda 65,000.--. Jag fick va nöjd, hojen är ovanlig och jag ville ha en sådan. Men nu kostar det mig säkert runt 10,000 att serva hojen. 5000.-- kvar till recond, kommer gå åt. Hade denna hoj varit toppen ifrån början. Hade då försökt en lätt prutning, hållt masken. Hade säljaren kvarhållit 80,000.-- ...... vi hade skakat tass! Jag nöjd och säljaren nöjd. Köpa hoj kräver kunskap, priset som hojen säljs för är det ok, har jag koll? Pengar är alltid ett problem, de är svåra att fånga!

För några år sedan vart jag och kika på en hoj i Småland. Den var för dyr för mig men det visste jag ju när jag åkte och kika på den. Så att göra affär då/ direkt var inte aktuellt. Vi pratade mycket och jag provkörde. Tackade för mig och åkte hem med orden att jag skulle fundera på det. Vi hade lite ytterligare kontakt, men som sagt hojen var för dyr för mig! Efter några månader ringer killen mig till jobbet. Frågar om jag vill köpa hojen, han måste ha pengar till imorgon sade han. Jag står utanför din dörr! Jag hade nu inte mer pengar än innan, säljaren ville göra en deal, typ låna pengar på hojen och försöka sälja den senare och jag skulle få lite ränta på pengarna då. Han var illa ute.... hans hus stod på spel. Men att bli delägare i hojen och för hur länge. Han hade en summa han behövde, ca 40% lägre än vad hojen var värd. De pengarna kunde jag vaska fram. Köpte hojen. Hjälpte honom akut, fick mig en hoj till superpris. Skakade hand och han försvann. Han mådde dåligt, akuträddad. Jag var inte hellre tillfreds. Är fortfarande inte helt ok med hur det gick till!

En deal där båda skar tass, byter pengar emot vara. Ska vara sjysst. En del säger rätt pris är när affären genomförs.... inte alltid. Rätt pris.... pruta lite! Överpris pruta hårt. Men detta kräver ju din kunskap.... som köpare. Läs på!

Ska objektet säljas omedelbart för en förtjänst, då pratar vi ju något annat. Vill jag köpa hojen, det är rätt hoj för mig. Då måste jag ju agera på ett riktigt sätt, annars stänger ju säljaren dörren!

Lite tankar ifrån min förvirrade hjärna:confused:. Toyman
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte min hoj så. Den gick på 85k, men jag hade bara 80k. Förklarade hur det låg till och de ringde kunden. Sen var affären klar efter ett par minuter.

Jag köpte min så också.
Man får vara lite uppmärksam här om man tror man har samma "förmåner" som att köpa av handlare.
Det är rimligen inte säkert att man får de garantier man tror eller att finansiering är lika enkelt.

För övrigt tycker jag det står färre och färre rent butiksägda hojar hos handlare men det kanske bara är inom sportsegmentet?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kolla upp vad som gäller om hojen du köper bara förmedlas av handlaren åt en privat säljare. Tror nämligen att ev krav på garantier från handlaren försvinner iom att det inte är deras hoj utan endast en förmedling..
 

pikeman59

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
Triumph Bonneville T100
Så fort hojen säljs i butik, oavsett om det är kundens eller firmans hoj, så har du garanti.
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
tror endå att det e lite skillnad på kontant betalning o kort betalning tex. jag köpte min hoj kontant o tyckte jag fick ett rätt bra pris. om jag inte har fel så tar ju beroende på vad det e för kort du betalar med en viss % på beloppet du betalar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gå helt enkelt in o tjafsa inte för mycket.
kolla vad du vill ha, prata med säljarn o säg att du är intresserad av den hojen men för ett lägre pris.
fråga sen om de är nån ide att provköra.:tummenupp
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
tror endå att det e lite skillnad på kontant betalning o kort betalning tex. jag köpte min hoj kontant o tyckte jag fick ett rätt bra pris. om jag inte har fel så tar ju beroende på vad det e för kort du betalar med en viss % på beloppet du betalar.

De flesta säljare accepterar inte betalning med kort, då de, som du skriver, får betala procentuell avgift baserat på köpesumman till kortbolaget. Dock kan jag inte se att det skulle vara sämre för säljaren att sälja med finansieringslösning, det är så gott som aldrig säljarna själva som står för finansieringen, utan ett kreditinstitut av något slag (bank etc).

Det innebär att så fort affären är klar och köparen godkänts för kreditsumman av kreditgivaren, så får säljaren HELA beloppet för köpeobjektet från kreditgivaren och kanske dessutom någon form av kick-back för att säljaren ordnat kund till kreditinstitutet.

Med andra ord är det inte negativt, snarare positivt, för säljaren att köparen väljer avbetalning istället för kontaktköp. Detta i sin tur innebär att du förmodligen inte har bättre möjlighet att pruta om du säger att du ska betala kontant än om du vill köpa på avbetalning.

Med de sagt så går det nästan alltid att pruta, hur mycket beror naturligtvis på köpeobjektet i förhållande till utastt pris, samt skicklighet/kunskap hos köpare respektive säljare. Som Toyman skrev, läs på så mycket du kan.

My two cents...
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
De flesta säljare accepterar inte betalning med kort, då de, som du skriver, får betala procentuell avgift baserat på köpesumman till kortbolaget. Dock kan jag inte se att det skulle vara sämre för säljaren att sälja med finansieringslösning, det är så gott som aldrig säljarna själva som står för finansieringen, utan ett kreditinstitut av något slag (bank etc).

Det innebär att så fort affären är klar och köparen godkänts för kreditsumman av kreditgivaren, så får säljaren HELA beloppet för köpeobjektet från kreditgivaren och kanske dessutom någon form av kick-back för att säljaren ordnat kund till kreditinstitutet.

Med andra ord är det inte negativt, snarare positivt, för säljaren att köparen väljer avbetalning istället för kontaktköp. Detta i sin tur innebär att du förmodligen inte har bättre möjlighet att pruta om du säger att du ska betala kontant än om du vill köpa på avbetalning.

Med de sagt så går det nästan alltid att pruta, hur mycket beror naturligtvis på köpeobjektet i förhållande till utastt pris, samt skicklighet/kunskap hos köpare respektive säljare. Som Toyman skrev, läs på så mycket du kan.

My two cents...

möjligt att du har rätt i det du säger. Men är det inte så att när säljaren lägger upp ett lån hos ett bolag så får dom betala en fast avgift som kan variera lite från bolag till bolag? kan ha fel i det men en polare till mig jobbade som säljare på en bilfirma o där fick alltså bilfirman betala en fast kostnad på några tusen lappar för att lägga upp lånet?
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Diskussionen om kortbetalning blir lite infekterad när endast köpare deltar. Jag köpte min bil med kort, efter att jag frågat handlaren på Audi hur han ville ha betalningen. För mig kvittade det sa jag och han svarade att kort var att föredra på alla sätt.

Pruta går om man inte blir kär vid första ögonkastet. Sådant genomskådas :)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag har köpt de två hojar jag haft privat. Så jag undrar: Sitter man i en sämre "prutsits" om man har inbyteshoj med sig? Vid bilköp hör man ju ofta att det ska vara lättare att få ett bra pris utan inbyte.

Och när jag ändå är inne på det, men lite OT. Hur mkt sämre inbytespris får man vs. sälja privat? Svårt att svara på givetvis, men mellan tummen och pekfingret.
Det är ju jävligt lämpligt att byta in. Fan, man är ju dönervis om nån oerfaren som är intresserad vill testa hojen :gnissla.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top