Kan man modifiera längden på en Öhlins dämpare?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag var ute och 'rotade' lite i fyndlådan hos en MC-butik idag. Jag hittade bl.a en flång ny Öhlins dämpare för 3000:- som passar på Honda VFR -02. Eftersom jag kör en VFR -99 började jag fråga personalen om den kunde tänkas passa på min hoj. Reservdelskillen kunde tyvärr inte reda ut detta, men jag köpte den på öppet köp i alla fall.

Efter kontroll på Öhlins hemsida visar det sig att den modell som passar på -99:an är 325 mm lång, medan den modell jag hittade bara är 317,5 mm.

Är det bara att häva köpet, eller har någon lyckats modifera längden på en Öhlins dämpare?

borde det inte vara lättare att modda infästningen istället?!
byta hundben o dylikt tex...
(kan vara helt ute o cykla, men de va de första som ploppa upp i skallen)

Road-Ragge skrev:
2652619 Jag var ute och 'rotade' lite i fyndlådan hos en MC-butik idag. Jag hittade bl.a en flång ny Öhlins dämpare för 3000:- som passar på Honda VFR -02. Eftersom jag kör en VFR -99 började jag fråga personalen om den kunde tänkas passa på min hoj. Reservdelskillen kunde tyvärr inte reda ut detta, men jag köpte den på öppet köp i alla fall.

Efter kontroll på Öhlins hemsida visar det sig att den modell som passar på -99:an är 325 mm lång, medan den modell jag hittade bara är 317,5 mm.

Är det bara att häva köpet, eller har någon lyckats modifera längden på en Öhlins dämpare?

gör nya triangelstag till stötdämparlänkaget som kompenserar för den kortare dämparen (om du har såna?)
så gjorde jag när jag monterade en 929:e dämpare på min urblade.
(längdskillnad på 5 cm)

Road-Ragge skrev:

Du kan låta byta och förlänga kolvstången i den. Bor du i Stockholms närhet vill jag rekomendera Stötdämparexperten på S:t Eriksgatan på Kungsholmen. Pelle Jungebäck heter han som står för firman och han kan verkligen Öhlinare. Räkna med en tusenlapp för kolvstångsbytet.

Jag har själv låtit göra det upp till 30-40mm längre.

Last edited:
sitter de inte nån skruv i botten så man kan justera den då?
isf kanske de finns o köpa el få en förlängning gjord
jag har en juster bar som jag gjort egen nederdel till...
kan justera dämparn mellan 34-38 centi nu :)

Det finns tre modeller av Öhlinare till VFR:en -02-06, den med separat reservoir och hyraulisk förspänning har även "rideheight" så att den kan förlängas (blå "mutter" i botten) Dom andra två modellerna måste det bytas kolvstång på, eller förändra fästet på hojen. Att byta till kortare eller längre "dogbones" höjer eller sänker rideheight men kan också ge konstiga progressivitetskurvor på utväxlingen av dämparen. Till exempel så kan du med combon mycket last/hög fart/stort gupp få en hydraulllåsning (dämparen tvärstummnar) och i värsta fall kan du då få en "oönskad luftfärd i tangentens riktning"...:)

Road-Ragge skrev:
2652619 Jag var ute och 'rotade' lite i fyndlådan hos en MC-butik idag. Jag hittade bl.a en flång ny Öhlins dämpare för 3000:- som passar på Honda VFR -02. Eftersom jag kör en VFR -99 började jag fråga personalen om den kunde tänkas passa på min hoj. Reservdelskillen kunde tyvärr inte reda ut detta, men jag köpte den på öppet köp i alla fall.

Hur ser övre fästet ut till dämparen? Om det är en u-bygel på bult kan du lägga en 6 mm bricka mellan u-bygeln och ramen. Det är vanligt att man gör ändå för att få hojen mer snabbstyrd.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026