Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
nej den går inte klassiskt att mappa. branspemappen gar dock att forskjuta i hojdled dvs fetta/magra ut. fordelen ar att det ar gratis. det ar dock inte lka bra som pc.
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.Man kan inte komma med ett påstående utan att förklara varför!
Förklara, jag är lite nyfiken på varför det är omöjligt att mappa om original ECU. Är det nån typ av hårdvarurealiserade minnen som inte går att radera?
Frågar man inte lär man sig inte![]()
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.
Ja om hojen stödjer tuneboy. Tror dock inte din gör det. Men tex Aprilia och triumph funkar de med.
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler. Det kanske är lite av en marknadsföringsgrej, och ett sätt att lura in folk till märkesverkstäder?Så är det ju inte på bilsidan, där ligger ju 99.9999% i mjukvara för att en tillverkare ska kunna ändra utan att behöva byta hårdvara som ju är skitdyrt.
Måste ju vara samma på dagens bågar att hela klabbet ligger i mjukvara och kan mappas om.
Det gäller ju bara knäcka skyddet/krypteringen som tillverkaren använder.
VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar?Till Triumph kan man även använda en "VW kabel "och en freeware från internet.
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler.
...VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar?![]()
Man kan inte komma med ett påstående utan att förklara varför!
Förklara, jag är lite nyfiken på varför det är omöjligt att mappa om original ECU. Är det nån typ av hårdvarurealiserade minnen som inte går att radera?
Att det skulle vara betydligt mycket svårare att mappa om original ECU än att använda pc kan jag förstå
Frågar man inte lär man sig inte![]()
Notera historiskt sett och att jag syftade på instrumentenHåller inte alls med om att nya motorcycklar är enkla som en lågbudget Casio.
Nya MC har ju det mesta variablet och styrt elektroniskt vad gäller motorn + ABS, Anstispinn osv. Så visst passar det bäst i mjukvara.
Och att det är krypterat/låst är ju pga att man inte ska kunna gå förbi garanti/miljöregler och ändra själv enkelt.
Lugn och fin. Jag skall försöka svara på frågan.
Nästan alla japanska mc kör med Mitsubishi eller Nippon Denso som leverantör och de specar funktionalitet individuellt.
Suzuki och Kawasaki har en serviceport i ECU som man kan gräva fram dit man kan koppla och göra grovmappningen enl ovan genom att flytta hela mapphöjden. Dock inte göra en riktig mappning ala PC. Denna funktionalitet är vad som kallas bla yoshibox, går att bygga själv för en hundring.
Sen finns där killar som på experimentbasis har läst ur EPROM datan och listat ut vart mappen ligger i datarymden och kan därigenom omprogrammera. Detta är dock tämligen experimentellt och används inte på bred front. (OBS enbart vissa modeller)
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=207938
Är ett exempel på att man kan flasha om ECU på Suzuki av vissa årsmodeller. Detta företag erbjuder mappningsprogramvara och interface för bla Hayabusa
Yamaha har gjort det lättare för hemmahackaren då ECU är möjlig att flasha om med den programvara som finns i kitt-ECU som följer med racingkittet. Då låser man upp alla funktioner och sprutet går att styra fritt samt en mängd racefunktioner aktiveras. (OBS enbart vissa modeller)
Honda saknar serviceport och datan är inte möjlig att nå med mindre än att du smälter ned plasthöljet och läser av EPROM manuellt. Dock är den programmeringsbar via huvudkabeln men där finns ingen i communityn som vet vilken data den sväljer...
Aprilia,KTM,Ducati,Triumph mfl kör med ECU som är omprogrammeringsbar via verktyget TUNEBOY och då har man fria händer att leka runt i en välfungerande programvara....
http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=1
Är forumet för folk i MC ECU hacking branchen. Ridge Racer och Passini är grabbarna som har koll.
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler. Det kanske är lite av en marknadsföringsgrej, och ett sätt att lura in folk till märkesverkstäder?
VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar?![]()
Notera historiskt sett och att jag syftade på instrumentenJag är fullt medveten om att det har hänt väldigt mycket sista året/åren på hojsidan, men dom ligger fortfarande en bit efter bilarna vad gäller avancerad elektronik. Behovet finns inte heller, vem vill ha en Gixxer med pop up-gps, styrkontroll av stereon, flerzons acc, färddator som spelar mp3 och kan visa semesterbilder och dvd-filmer, elinställbart säte, elassisterad servo som anpassar sig efter hastigheten mm? Förutom att hojen skulle väga 100kg till så skulle den kosta det dubbla och man skulle inte kunna använda prylarna iaf.
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |