Kan man mappa original ECU:n på hojar?? (via bänk)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Läste på någon engelsk sida att vissa gjorde det på sina gsxr 1000 K6-K8...finns det några fördelar eller är det bara billigare mot att bänka med PC?
 
Det går med Yoshimura adjuster box, men de inställingsmöjligheterna på den är knappa (dock bara på Suzuki-hojar, vad jag vet). Mycket bättre med PC.
 
Inte speciellt många moderna fordon tillåter ändringar i orginal-ECUn pga utsläppsreglerna och helfordonsgodkännandet. (båda bryts ju om man börjar pilla med insprutningen och det får nog inte tillverkaren medverka till om fordonet är tänkt att registreras och gå på gata.)
 
nej den går inte klassiskt att mappa. branspemappen gar dock att forskjuta i hojdled dvs fetta/magra ut. fordelen ar att det ar gratis. det ar dock inte lka bra som pc.
 
Ja om hojen stödjer tuneboy. Tror dock inte din gör det. Men tex Aprilia och triumph funkar de med.
 
nej den går inte klassiskt att mappa. branspemappen gar dock att forskjuta i hojdled dvs fetta/magra ut. fordelen ar att det ar gratis. det ar dock inte lka bra som pc.

Man kan inte komma med ett påstående utan att förklara varför!

Förklara, jag är lite nyfiken på varför det är omöjligt att mappa om original ECU. Är det nån typ av hårdvarurealiserade minnen som inte går att radera?
Att det skulle vara betydligt mycket svårare att mappa om original ECU än att använda pc kan jag förstå

Frågar man inte lär man sig inte :Bugar
 
Last edited:
Man kan inte komma med ett påstående utan att förklara varför!

Förklara, jag är lite nyfiken på varför det är omöjligt att mappa om original ECU. Är det nån typ av hårdvarurealiserade minnen som inte går att radera?

Frågar man inte lär man sig inte :Bugar
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.
 
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.

Ok.
Vet att många biltillverkare använder sig av programmerbara ECU'er eftersom programvaran ofta uppdateras på service.
Sen funderar jag på om det verkligen är priset som avgör om en tillverkare vill använda en programmerbar krets eller en "statisk" (heter det så?).
 
För att dom dels inte har något gränssnitt för det, och dels inte har den funktionaliteten, mycket billigare att ha statiska ECU'er som bara stämplas ut och skruvas i hojarna.

Så är det ju inte på bilsidan, där ligger ju 99.9999% i mjukvara för att en tillverkare ska kunna ändra utan att behöva byta hårdvara som ju är skitdyrt.

Måste ju vara samma på dagens bågar att hela klabbet ligger i mjukvara och kan mappas om.

Det gäller ju bara knäcka skyddet/krypteringen som tillverkaren använder.
 
Ja om hojen stödjer tuneboy. Tror dock inte din gör det. Men tex Aprilia och triumph funkar de med.

Till Triumph kan man även använda en "VW kabel "och en freeware från internet.

Har tänkt kolla på det i vinter av rent intresse.
 
Så är det ju inte på bilsidan, där ligger ju 99.9999% i mjukvara för att en tillverkare ska kunna ändra utan att behöva byta hårdvara som ju är skitdyrt.

Måste ju vara samma på dagens bågar att hela klabbet ligger i mjukvara och kan mappas om.

Det gäller ju bara knäcka skyddet/krypteringen som tillverkaren använder.
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler. Det kanske är lite av en marknadsföringsgrej, och ett sätt att lura in folk till märkesverkstäder?

Till Triumph kan man även använda en "VW kabel "och en freeware från internet.
VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar? :va
 
Går att göra på nyare gsxr om man behöver det (typ slängt på ett hel-system eller öppnare burkar), men den är inte alls lika finstämd som powercomander är.

Hört från mek, men kanske ska ta det med salt.
 
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler.

Håller inte alls med om att nya motorcycklar är enkla som en lågbudget Casio.

Nya MC har ju det mesta variablet och styrt elektroniskt vad gäller motorn + ABS, Anstispinn osv. Så visst passar det bäst i mjukvara.

Och att det är krypterat/låst är ju pga att man inte ska kunna gå förbi garanti/miljöregler och ändra själv enkelt.
 
Mmm, men det skiljer lite grand mellan fabrikaten när det gäller konfigurationen av kablarna, den Du köper ska vara av VAG-typ USB till OBD-II om Du ska prata med ett Triumph ECU. Finns som Paps säger på E-bay för ca hundralappen.

...VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar? :va
 
Man kan inte komma med ett påstående utan att förklara varför!

Förklara, jag är lite nyfiken på varför det är omöjligt att mappa om original ECU. Är det nån typ av hårdvarurealiserade minnen som inte går att radera?
Att det skulle vara betydligt mycket svårare att mappa om original ECU än att använda pc kan jag förstå

Frågar man inte lär man sig inte :Bugar

Lugn och fin. Jag skall försöka svara på frågan.

Nästan alla japanska mc kör med Mitsubishi eller Nippon Denso som leverantör och de specar funktionalitet individuellt.

Suzuki och Kawasaki har en serviceport i ECU som man kan gräva fram dit man kan koppla och göra grovmappningen enl ovan genom att flytta hela mapphöjden. Dock inte göra en riktig mappning ala PC. Denna funktionalitet är vad som kallas bla yoshibox, går att bygga själv för en hundring.
Sen finns där killar som på experimentbasis har läst ur EPROM datan och listat ut vart mappen ligger i datarymden och kan därigenom omprogrammera. Detta är dock tämligen experimentellt och används inte på bred front. (OBS enbart vissa modeller)

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=207938
Är ett exempel på att man kan flasha om ECU på Suzuki av vissa årsmodeller. Detta företag erbjuder mappningsprogramvara och interface för bla Hayabusa

Yamaha har gjort det lättare för hemmahackaren då ECU är möjlig att flasha om med den programvara som finns i kitt-ECU som följer med racingkittet. Då låser man upp alla funktioner och sprutet går att styra fritt samt en mängd racefunktioner aktiveras. (OBS enbart vissa modeller)

Honda saknar serviceport och datan är inte möjlig att nå med mindre än att du smälter ned plasthöljet och läser av EPROM manuellt. Dock är den programmeringsbar via huvudkabeln men där finns ingen i communityn som vet vilken data den sväljer...

Aprilia,KTM,Ducati,Triumph mfl kör med ECU som är omprogrammeringsbar via verktyget TUNEBOY och då har man fria händer att leka runt i en välfungerande programvara....


http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=1
Är forumet för folk i MC ECU hacking branchen. Ridge Racer och Passini är grabbarna som har koll.
 
Last edited:
Håller inte alls med om att nya motorcycklar är enkla som en lågbudget Casio.

Nya MC har ju det mesta variablet och styrt elektroniskt vad gäller motorn + ABS, Anstispinn osv. Så visst passar det bäst i mjukvara.

Och att det är krypterat/låst är ju pga att man inte ska kunna gå förbi garanti/miljöregler och ändra själv enkelt.
Notera historiskt sett och att jag syftade på instrumenten ;) Jag är fullt medveten om att det har hänt väldigt mycket sista året/åren på hojsidan, men dom ligger fortfarande en bit efter bilarna vad gäller avancerad elektronik. Behovet finns inte heller, vem vill ha en Gixxer med pop up-gps, styrkontroll av stereon, flerzons acc, färddator som spelar mp3 och kan visa semesterbilder och dvd-filmer, elinställbart säte, elassisterad servo som anpassar sig efter hastigheten mm? Förutom att hojen skulle väga 100kg till så skulle den kosta det dubbla och man skulle inte kunna använda prylarna iaf.
 
Lugn och fin. Jag skall försöka svara på frågan.

Nästan alla japanska mc kör med Mitsubishi eller Nippon Denso som leverantör och de specar funktionalitet individuellt.

Suzuki och Kawasaki har en serviceport i ECU som man kan gräva fram dit man kan koppla och göra grovmappningen enl ovan genom att flytta hela mapphöjden. Dock inte göra en riktig mappning ala PC. Denna funktionalitet är vad som kallas bla yoshibox, går att bygga själv för en hundring.
Sen finns där killar som på experimentbasis har läst ur EPROM datan och listat ut vart mappen ligger i datarymden och kan därigenom omprogrammera. Detta är dock tämligen experimentellt och används inte på bred front. (OBS enbart vissa modeller)

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=207938
Är ett exempel på att man kan flasha om ECU på Suzuki av vissa årsmodeller. Detta företag erbjuder mappningsprogramvara och interface för bla Hayabusa

Yamaha har gjort det lättare för hemmahackaren då ECU är möjlig att flasha om med den programvara som finns i kitt-ECU som följer med racingkittet. Då låser man upp alla funktioner och sprutet går att styra fritt samt en mängd racefunktioner aktiveras. (OBS enbart vissa modeller)

Honda saknar serviceport och datan är inte möjlig att nå med mindre än att du smälter ned plasthöljet och läser av EPROM manuellt. Dock är den programmeringsbar via huvudkabeln men där finns ingen i communityn som vet vilken data den sväljer...

Aprilia,KTM,Ducati,Triumph mfl kör med ECU som är omprogrammeringsbar via verktyget TUNEBOY och då har man fria händer att leka runt i en välfungerande programvara....


http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=1
Är forumet för folk i MC ECU hacking branchen. Ridge Racer och Passini är grabbarna som har koll.

Grymt bra svar :yoparty
 
Man har väl inte sett behovet historiskt sett, det har liksom inte funnits så mycket att ändra, man har gjort en mapp som klarar bullerkrav och miljöregler, och instrumentpanelen är ungefär lika avancerad som min lågbudget-Casio, punkt. På bilsidan så är ju fordonen så mycket mer komplexa, med antisladd/spinn, färddatorer, inbyggda gps'er mm, dessutom används kommunikationsgränssnitt via canbus/liknande, så där finns det mer vits med att ha det helt mjukvarustyrt för att kunna uppgradera allt eftersom. Frågan är ju hur mycket av uppgraderingarna som verkligen har med motorstyrningen att göra, och hur mycket det i verkligheten uppdateras? Effekten får ju inte ändras, inte utsläppen heller pga klassningar, typningar, lagar och regler. Det kanske är lite av en marknadsföringsgrej, och ett sätt att lura in folk till märkesverkstäder?


VW-kabel? Du menar OBD2, som är standard i alla bilar? :va

Kan vara så. Har inte kollat så noga änu men har sparat länkar till både kabel och Freeware hemma. Om jag inte kommer ihåg helt fel så kostade kabeln typ 169:- och programvaran var gratis så billigt är det.
 
Notera historiskt sett och att jag syftade på instrumenten ;) Jag är fullt medveten om att det har hänt väldigt mycket sista året/åren på hojsidan, men dom ligger fortfarande en bit efter bilarna vad gäller avancerad elektronik. Behovet finns inte heller, vem vill ha en Gixxer med pop up-gps, styrkontroll av stereon, flerzons acc, färddator som spelar mp3 och kan visa semesterbilder och dvd-filmer, elinställbart säte, elassisterad servo som anpassar sig efter hastigheten mm? Förutom att hojen skulle väga 100kg till så skulle den kosta det dubbla och man skulle inte kunna använda prylarna iaf.

Hörde jag Goldwing ? :D
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top