Kan man ladda ett batteri som sitter kvar i bilen?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Som rubriken: Jag har ett tomt batteri i min bil, jag har dessutom en CTEK-laddare.

Jag har för mig att det inte är något problem att ladda ett batteri som är inkopplat i bilen, men jag är inte helt säker, så jag vänder mig hit och dubbelkollar! :tummenupp

Vad säger ni?

Jag kanske är nojjig men jag skulle defenitivt skruva av åtminstone pluspolen.

Inte så länge det är en vanlig billaddare. Däremot om det är en sån där monsterbooster så kan det bli strul, vi grillade nåt skit i en BMW en gång när den stod på laddning med en sådan laddvagn. Eller så var det för att det var en skräpbil :näsblod

Inte så länge det är en vanlig billaddare. Däremot om det är en sån där monsterbooster så kan det bli strul, vi grillade nåt skit i en BMW en gång när den stod på laddning med en sådan laddvagn. Eller så var det för att det var en skräpbil :näsblod

Starthjälpsladdare kan i sällsynta fall grilla elektroniken eftersom de ger mer ampere än bilen är byggd för.
Dock ger de sällan mer än ett friskt batteri.
Bilelektronik är sällan så känslig.
Skall man koppla bort något (onödigt) så föreslår jag minuspolen.
Bara för att undvika fyrverkeri om man fumlar med plussen.

Starthjälpsladdare kan i sällsynta fall grilla elektroniken eftersom de ger mer ampere än bilen är byggd för.
Dock ger de sällan mer än ett friskt batteri.
Bilelektronik är sällan så känslig.
Skall man koppla bort något (onödigt) så föreslår jag minuspolen.
Bara för att undvika fyrverkeri om man fumlar med plussen.

Första och enda gången jag har varit med om något liknande, verkstaden som hade lämnat in bilen för lackering fick komma och hämta den med biltrailer och nästa gång de kom förbi så sa de att något hade blivit grillat, kommer ej ihåg vad det var dock. Säkerligen något överslagsskydd som är avsett för att lösa ut vid just sådana fall, man kan ju alltid hoppas åtminstone :gnissla

Jag svetsade ofrivilligt med en blocknyckel mot insidan av skärmen när jag skulle lossa pluspolen en gång och efter det så lossar jag alltid på minuspolen först.

I somliga bilar tappar elektroniken minnet när man kopplar ur batteriet.
Somliga bilar blir ostartbara när de har tappat minnet.
Ger laddaren för hög spänning kan man elda upp bilelektroniken om man inte
kopplar bort bilelektroniken från batteriet när man laddar.

Hur man än gör kan det bli fel.

Visst är teknik underbar.
Dessutom brukar radion/stereon tappa minnet och kräva en kod för att vakna till liv igen, jag hade en sån kund som bytt batteri själv men inte fick igång radion.
Han kom med instruktionsbok och en lapp med koden:

1:a försöket, fel kod, du har åtta försök kvar.
2:a försöket, du har sju försök kvar.

-Det är inte rätt kod, sa jag till kunden.
-Jodå, försök igen!

3:e försöket, du har sex försök kvar.

-Var fick du koden ifrån, den är inte korrekt?
-Det är visst rätt, jag fick den från arkivet!
-Vilket arkiv?
-Svenska Bil:s arkiv såklart!
-Du tror inte någon kan ha bytt radio på en 15 år gammal bil?
-Nej, varför skulle man ha gjort det, en radio går väl inte sönder av sig själv heller?

-Well, jag kan i alla fall inte öppna den med den här koden.
-Då åker jag till arkivet, dom kan säkert hjälpa mig...(sur min)

Antar att Riksarkivet hade koden för han dök aldrig upp igen.

En bil batteriladdare ger mellan 3 och 10A.

Bilens generator kan ge 80A

Varför skulle bilbatteriladdaren "grilla" något i bilen?

När laddningen i batteriet ökar går spänningen upp och laddströmmen minskar, om laddaren ändå skjuter på med för hög spänning kan batteriet börja gasa, men ingenting i bilen blir fortfarande "grillat".

Herregud, det är ju inte raketvetenskap att ladda ett bilbatteri.

Herregud, det är ju inte raketvetenskap att ladda ett bilbatteri.
Nä, men det kan vara känsligt att ladda en moderna bil hursomhelst.
t.ex om du ansluter minusklämman innan BMS'en blir övervakningssystemet helt villse, löses med en batterireset och inskrivning av nytt adaptionsvärde med VIDA, eller vänta i ca. 6timmar.
(det blir ingen katastrof direkt, men du kan komma att få varningar om lågt batterivärde tidvis)

Vi får bara använda laddare med glattad spänning på jobbet, nu är det förvisso bara underhållsladdare så dom är rätt snälla.

Starthjälpsladdare har ställt till det för oss förut.
[YOUTUBE-ID]aNi17YLnZpg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Strömkapaciteten (A) hos en laddare eller startablat batteri påverkar inte. Det enda som KAN skada är överspänning.

Man kan startkabla en Nissan Micra från ett ubåtsbatteri om man vill, bara det är rätt polspänning

Strömkapaciteten (A) hos en laddare eller startablat batteri påverkar inte. Det enda som KAN skada är överspänning.

Man kan startkabla en Nissan Micra från ett ubåtsbatteri om man vill, bara det är rätt polspänning

Just därför man kan ha hög ampere på startläge.
Men jag har sett amatörer grilla både batteriet och utrustning genom att ladda batteriet på full kräm.

Om du har en bil med Cambus ( en ström sladd och en styrsladd genom alla strömförbrukare ) då måste man tydligen ha en laddare som kan "prata" med elsystemet annars kan det brinna

Läste jag på min C-Tec laddare

Just därför man kan ha hög ampere på startläge.
Men jag har sett amatörer grilla både batteriet och utrustning genom att ladda batteriet på full kräm.

Ok.
Jag vet inte vad det är för enhet på kräm, så jag får passa på den.

Ok.
Jag vet inte vad det är för enhet på kräm, så jag får passa på den.

Mäts enklast i hallon eller jordgubb.

Oavsett så har han en poäng, ladda ett batteri i startläget kommer garanterat föda batteriet, hur jag vet det? jo prova låna ut en starthjälp så får du se.

Om batteriet är rejält urladdat kan den inre resistansen öka så att batteriet inte orkar
dra ner spänningen från en dum laddare.
Urladdat batteri och dum laddare kan förstöra bilelektroniken.

Lång kabel till ubåten ger hög induktans och ljusbåge vid urkoppling eller dålig kontakt,
och därmed stora spänningsspikar och förstörd elektronik.

Ja då blir det som sagt för hög polspänning. Men vid långa kablar så tvinnar man ju dessa. Jag vill bara att folk ska inse att det är det är spänningen som är problemet. Inte ur många ampere det finns tillgängligt i andra sidan. Strömmen sätts ju av vad det svaga batteriet tar.

Last edited:
Och hur hög polspänningen kan bli vid en ljusbåge är beroende av hur stor ström
laddaren kan ge.

Ja bland annat, samt som sagt hur mycket ström det svaga batteriet tar. Men nu har diskussionen med dig tagit den vanliga vändningen Boston.

Har laddat både hojjar och bilar med allt i kopplat hur många gånger som helst. Brukar använda ctek laddare nu, men även gammal dumladdare har funkat bra på både bmw'n och kawan. Det skall hålla, och gör det inte det finns det säkringar. :)

Sen kan det säkert gå på skit ändå i isolerade fall, oturen är den ända sanna turen. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back