Kan man köra en 2t kross i stadstrafik!

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Alltså nu menar jag inte om det är tillåtet eller inte, jag har hittat en fräsh kross 250 2-takt som jag funderar att bygga om till motard. Jag tänkte transportera mig kortare sträckor i stads trafik ( inte i Sverige) men!!! En kross är ju inte byggd för att köras i stan de vet jag med men skulle den ta mycket stryk en varm sommar dag då tempen ligger på +40 och man kanske behöver köra 15-20 min i stadstrafik. 4-takt är inte aktuellet eftersom jag har en begränsad ekonomi.

Vill helst slippa idiotförklarings svar tack :näsblod

Nej det är inga problem, en 2-t cross blir varm när du kör fullt inte av att puttra i stan :)

Alla underskattar 2takt crossar för mycket BACK TO TOPIC: det ska väll inte vara några problem antar jag!

Last edited:
De är ingen fara... När man kör enduro går det ofta sakta och man fastnar, när det är riktigt stalpigt

många kör ju cross på gatorna i utlandet bero ju på vart man är men, så det är nog inga problem

Kör inte för sakta bara, kylarna behöver fartvind.
Kylarvattnet blir lätt väldigt varm vid fiskörning trotts mkt lågt belastning.

Mät kylarvattnet o kolla, bör ligga på max 65 grader !

Jösse skrev:
2663928 Kör inte för sakta bara, kylarna behöver fartvind.
Kylarvattnet blir lätt väldigt varm vid fiskörning trotts mkt lågt belastning.

Mät kylarvattnet o kolla, bör ligga på max 65 grader !

Skojjar du eller? Ligger inte lagom driftstemp på ca 70? Borde ju kunna bli en bit över 100 grader iaf innan den kokar.

snakerider skrev:
2663442 Alltså nu menar jag inte om det är tillåtet eller inte, jag har hittat en fräsh kross 250 2-takt som jag funderar att bygga om till motard. Jag tänkte transportera mig kortare sträckor i stads trafik ( inte i Sverige) men!!! En kross är ju inte byggd för att köras i stan de vet jag med men skulle den ta mycket stryk en varm sommar dag då tempen ligger på +40 och man kanske behöver köra 15-20 min i stadstrafik. 4-takt är inte aktuellet eftersom jag har en begränsad ekonomi.

Vill helst slippa idiotförklarings svar tack :näsblod

Tror inte stadstrafik är något skadligt för en vätskekyld motor. Trailmotorerna överlever ju långa perioder av stillastående.

Klart det funkar, men själv skulle jag inte välja en 2t cross. Om det bara handlar om transport måste det ju finnas bättre alternativ, med mindre skruva/service mm.

Hsb-Chrille skrev:
2667104 Skojjar du eller? Ligger inte lagom driftstemp på ca 70? Borde ju kunna bli en bit över 100 grader iaf innan den kokar.

Helst ska motorn ligga på 55-60 grader för max effekt.
Men en crossmotor varvar inte så mycket så det kvittar nog i detta fallet.

70-80 grader är för 4-takt.

Jösse skrev:
2667988 Helst ska motorn ligga på 55-60 grader för max effekt.

Jaha där ser man.. :)

Jag har då haft uppfattningen av att mycket körning efter väg resulterar i att crossen skär. Typ värmenyper. Därför växlar och gasar man mycket så att den smörjer bra. Jag har dock inte legat och långkört med cross. Så kortare körningar bör inte vara något problem.

Jösse skrev:
2667988 Helst ska motorn ligga på 55-60 grader för max effekt.

Men det stämmer ju inte för alla 2-takt. Tex Aprilia rs 125 har ju arbetstemp på ca 80 grader.

snakerider skrev:
2668350 Läste någonstas att man lätt surar ner stiften vid slö körning stämmer detta?

Ja det stämmer. Jag har dock uppfattningen att det är väldigt beroende av vilken olja man kör på.

Last edited:
snakerider skrev:
2668350 Läste någonstas att man lätt surar ner stiften vid slö körning stämmer detta?
det kan hända om man ligger på allt för låga varv men då snackar vi i stil med att träna krypkörning i 4 timmar ;)

snakerider skrev:
Det problemet har man ibland vid endurokörning.
Bara att skruva ut luftskruven lite på förgasaren i så fall. Så att den får rätt bränsle/luftblandning på låga varv.

snakerider skrev:

Det beror lite på hur förgasaren är bestyckad. Endurohojar går ofta på lägre varv och brukar därför bestyckas något snålare. Man kan också laborera med värmetalen på stiftet, men då krävs det att man vet vad man gör. En crosshoj som går på fullgas bränner snabbt rent stiftet. Av egen erfarenhet beror igenkläggningsbenägenheten (nytt ord?) på vilken 2-taktsolja man använder.

En högtrimmad tvåtakt gillar dock inte att ligga på samma varvtal för länge eftersom smörjningen kommer ifrån bensinen som i sin tur ges i propotion till hur mycket du gasar.

Har kört ett par långkörningar(26 mil) med min ktm exc 300(tvåtakt) och det funkade bra bara man växlade lite och varierade varvtalet och hastigheten ibland.
Då hade jag landsvägsdäck och lägre drevning(10 kuggar mindre bakdrev) såklart:tummenupp
Så att köra 15-20 minuter i stadstrafik ska nog inte vara några problem och det där med värmen ska väl inte vara några problem heller.

en 2-takts cross är bestyckad för att få ett perfekt A/R värde på fullgas (lamdavärde..)

den går oftast lite fett på låg/mellan registret....

sedan för att ge maximal effekt så är den bestyckad att ge 14,3:1 i lamdavärde.. detta värde ger max effekt...MEN...den går för snålt för att inte skära...

sedan beror ju utomhus temperaturen på lamdavärdet...

nu tror ju folk att den ska bestyckas grövre då det är varmt....FEL!!!
när luften är kall så sitter syre-molekylerna tätare i luften vilket gör att den går fetare på luft vilket för att den går snålt på soppa i förhållande till luften...

nu finns det ju race-glykol som man vickar i trimmade hojar för att få bättre kylning...speciellt i slutet av heatet...för att vinna effekt...

ligger man inte på konstant fullgas så ska den inte skära/nypa...

sen så ska man ha bra 2-taktolja (typ castrol TTS)
och sen SKA man minst köra på 2%...gärna 3-4%...dock ska man inte gå över 7% då förlorar man effekt...

skillnaden på bra och dålig 2-taktsolja är inte smörjbarheten...utan oljans egenskap att kunna separera från bensinen under färden genom vevhuset/cylindern..

billiga 2-taktsoljor blandar sig knappt med bensin...

MEN!! för tjock oljefilm pga för fet oljeblandning kan göra att kolven inte överför värmen mot cylindern = den nyper...
detta pga att kolven inte har nån kylning vilket cylindern har...

2-taktare med reedventilsmotorer är faktiskt grymt driftsäkra då soppan passerar genom vevhuset och smörjer ramlagern och nedre vevlagret bra mycket bättre än på motorer som kör in soppa/luft direkt på kolvtoppen..

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back