Kan man frysa mjölk?

Hmm, det är väl inte pastöriseringen?
Har för mig att det står lågpastöriserad på mjölk, och högpastöriserad på filmjölk?

Bara ett frågetecken som dök upp i min skalle... :tomten

stoffer skrev:
Hållbarheten beror på pastöriseringsgraden, vanlig mjölk är lågpastöriserad och håller då dryga veckan.

Sen finns det högpastöriserad som håller ungefär 2 veckor, finns under varunamnet klövermjölk iaf i östergötland (Arla ger ut den tror jag).

Sen finns ultrahögpastöriserad, vilket bla. finns i de små tetrorna på 2cl som man har till kaffet på mackar, den håller till 2 dagar efter jordens undergång. Och man kan förvara den varmt. :)

Anledningen att all mjölk inte högpastöriseras är att den smakar annorlunda då, inte dåligt, men klövermjölken smakade mycket "fylligare" :mattias

Thermal skrev:
Om du prövar att frysa ner mjölken i frysen istället för kylen ska du se att det blir is av det. :gnissla

Hur kan mjölk bli is?

Zee skrev:
Hur kan mjölk bli is?

Ok, om det nu ska märkas ord så blir ca 97-99%, (beroende av fetthalt) av mjölken is, resten blir bara jävligt hårt.

Edit: Hur skulle den inte kunna bli is enligt ditt resonemang?

Last edited:
Thermal skrev:
Ok, om det nu ska märkas ord så blir ca 97-99%, (beroende av fetthalt) av mjölken is, resten blir bara jävligt hårt.

Edit: Hur skulle den inte kunna bli is enligt ditt resonemang?

Nej, resonera har jag slutat med för längesen. Nu bestämmer jag mig från början hur en sak ska va, sen får det va så.

Martin skrev:
Hmm, jag skulle gissa på att den kommer från ett annat mejeri som har en dags längre framstämpling. Kan bero på många olika saker, bättre anläggning med mindre bakterier osv. (Ja det finns alltid bakterier i lågpastöriserad mjölk)

Samma mejeri (Milko). Jag blir besviken när du måste gissa och inte vet, trodde du var mjölkkungen av Småland.

När vi ändå är inne på mejeriprodukter och frysar!

vad säger panelen om att frysa en burk creme fraiche?? köpte 2 burkar för 1.50 :- igår och det känns ju dumt att slänga dom bara för att jag inte behöver dom just nu... :confused:

Sundance Kid skrev:

vad säger panelen om att frysa en burk creme fraiche?? köpte 2 burkar för 1.50 :- igår och det känns ju dumt att slänga dom bara för att jag inte behöver dom just nu... :confused:

Jag har inget liv... :( så jag kollade upp ditt creme fraiche dilemma ;)
Står att man skall helst inte frysa "rekommenderas ej"...
I need to get out more :tomten

Nursey skrev:
Jag har inget liv... :( så jag kollade upp ditt creme fraiche dilemma ;)
Står att man skall helst inte frysa "rekommenderas ej"...
I need to get out more :tomten

tack för att du lägger ner energi i lilla mig! Kan återkomma med rapport den dagen cremen ska tinas! :tummenupp

Sundance Kid skrev:

Späd med avjoniserat vatten så det blir mjölk igen,
Lägg därefter mjölken i tex Frysboxen för längre hållbarhet.

Hagster skrev:
Samma mejeri (Milko). Jag blir besviken när du måste gissa och inte vet, trodde du var mjölkkungen av Småland.
Men hörrö du, du tror inte att Milko har fler än ett mejeri eller?
Finns det bara ett McDonalds också? :tomten

Zee skrev:
Nej, resonera har jag slutat med för längesen. Nu bestämmer jag mig från början hur en sak ska va, sen får det va så.
det är väl några procent vatten i mjölk, mellan alla små vattenkristaller kanske mjölken fastnar å ser ut som att det frusit :va
hehe har ingen aning.

Amerikansk mjölk innehåller lite vadsomhelst och gick utmärkt att "frysa" (lägga i frysen och får det att bli hårt :) )

Iaf enligt en polare från hawaii som äter flingor till frukost,middag,lunch... han hade ett bra lager mjölk i 2l förpackningar

morecore skrev:
det är väl några procent vatten i mjölk
ca 87%

xaphoz skrev:
Hmm, det är väl inte pastöriseringen?
Har för mig att det står lågpastöriserad på mjölk, och högpastöriserad på filmjölk?
Jo pastörseringsgraden bestämmer hållbarheten, eller man kan säga att bakteriehalten bestämmer hållbarheten. Men ju högre temp du pastöriserar på desto färre bakterier finns det.

Sundance Kid skrev:

Ska du laga mat på den så kan du frysa den.

Wunder skrev:
Ehum, det är bara fettmängden som skiljer, inte mängden kalcium eller andra ämnen. Ben består till stora delar av kalcium, men inget fett förutom det i benmärgen, men märgen bestämmer ju ändå inte benets styrka eller tjocklek så whatever...

Okey. Fel av mig. Men minimjölk är ju i princip bara färgsatt vatten. Smakar så iaf :hihi

Det går....För att när min dotter va bebis så frös vi ner bröstmjölk för att jag skulle kunna dia knodden när morsan skulle ut på stan o ränna...
Polarn undra va fan det va, när han skulle ta is till drinken....

Hagster skrev:
Jag är också besviken på Martin. Trodde han visste nåt om mjölk :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...