Kan man frysa mjölk?

Det är fysikaliskt omöjligt att frysa mjölk. Det går helt enkelt inte.

Smeddie skrev:
En sanning med modifikation, det beror alldeles på hur mycket glykol man blandat i den.

Självklart kommer jag att vara generös med glykolen.
Fast jag har även funderat på att dryga ut den med spolarvätska, det innehåller väl också nån sorts frostskyddsmedel? :confused:

Spara på Glykol och spolarvätska. Ren och skär sprit borde väl vara det bästa.

En klassisk mjölkdrink :gnissla

snobben skrev:
Jupp, varje dag! :tomten

1,5 liter kan väl inte vara så svårt att klämma i sig på en dag? :3freak

Men seriöst, varför ?

Du lär ju ha en benstomme som en kanin typ :hihi

Martin skrev:
Fan, du är modig du. Tänk om vi också kunde lova det, vad pengar vi skulle sparat. Men lite ligger det i det, det heter bäst före inte kass efter.

Du som är Milk-Master-Mike, svara på den här: Varför har krav/ekologiska mjölken en dags längre hållbarhet än vanlig mjölk?

Hagster skrev:
Du som är Milk-Master-Mike, svara på den här: Varför har krav/ekologiska mjölken en dags längre hållbarhet än vanlig mjölk?

Det har jag oxå undrat över. Och på det ämnet, finns det konserveringsmedel i mjölk? Varför finns det inte mera så det håller lite längre. Det finns ju mjölk som håller i månader och jag vill ha ett mellanting.

Bäst före, bra efter borde väl funka?

Jag är persnoligen jävligt negativ mot gamla mjölkprodukter. :zpy

Köp en ny när du vill ha, vaffan 1 liter kostar 6 kronor.

Victor skrev:
Det har jag oxå undrat över. Och på det ämnet, finns det konserveringsmedel i mjölk? Varför finns det inte mera så det håller lite längre. Det finns ju mjölk som håller i månader och jag vill ha ett mellanting.
Hållbarheten beror på pastöriseringsgraden, vanlig mjölk är lågpastöriserad och håller då dryga veckan.

Sen finns det högpastöriserad som håller ungefär 2 veckor, finns under varunamnet klövermjölk iaf i östergötland (Arla ger ut den tror jag).

Sen finns ultrahögpastöriserad, vilket bla. finns i de små tetrorna på 2cl som man har till kaffet på mackar, den håller till 2 dagar efter jordens undergång. Och man kan förvara den varmt. :)

Anledningen att all mjölk inte högpastöriseras är att den smakar annorlunda då, inte dåligt, men klövermjölken smakade mycket "fylligare" :mattias

Jonathan skrev:
Men seriöst, varför ?

Du lär ju ha en benstomme som en kanin typ :hihi
Ehum, det är bara fettmängden som skiljer, inte mängden kalcium eller andra ämnen. Ben består till stora delar av kalcium, men inget fett förutom det i benmärgen, men märgen bestämmer ju ändå inte benets styrka eller tjocklek så whatever...

Hagster skrev:
Hmm, jag skulle gissa på att den kommer från ett annat mejeri som har en dags längre framstämpling. Kan bero på många olika saker, bättre anläggning med mindre bakterier osv. (Ja det finns alltid bakterier i lågpastöriserad mjölk)

En annan anledning till att inte högpastörisera mjölken (förutom smaken som jag inte gillar alls) är att fler näringsämnen försvinner. Vattenburna vitaminer som C, B t ex.(Ja det finns c-vitamin i mjölk, fast ganska lite)

Om du vill, så kan du göra fil eller yoghurt av din mjölk. Värm den till 95 grader ett par sekunder (5 minuter om du vill göra den optimal, för då krokar kaseinet i varandra bättre och man får en fastare produkt) Kyl ner den till 24 grader om du ska göra fil, 43 grader om du ska göra yoghurt.
Häll i lite fil eller yoghurt i mjölken och låt den stå. Räkna med ca ett dygn för att få fil, och 6-10 timmar för att få yoghurt.

-edit-
Ett par fördelar med ekologisk mjölk:
1. Innerhåller större del omega 3 och 6 än vanlig mjölk eftersom djuren får gå ute och idissla färskt gräs.
2. Smakar bättre, enligt blindtester som har gjort då.
3. Mindre vitamin A (i lätt och mellan) eftersom man inte tillsätter någon A-vitamin i ekomjölk. Ett överskott av A-vitamin kan ge ökad risk för benskörhet. Skulle inte förvåna mig om halterna i vanlig mjölk kommer att minskas också
4. Kossorna har det bättre

Last edited:
Ok Jin Chun skrev:
Nähä, då är det väl en illusion som ligger hemma i min frys. :3freak

Ja, det är det. Mjölk g å r inte att frysa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT