Kan man frysa mjölk?

fz6n

Fantasilöst nick
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ6N 2005
Jag har ett stort problem:

Den 1 januari köpte jag ett paket mjölk (1,5 liter) för 10 kronor.
Då min mjölkkonsumtion under denna årets första vecka inte varit särskilt stor så har paketet förblivit oöppnat. :fyllisar
Bäst före datum är den 6 januari, dvs imorgon.
Kan man frysa ner hela det oöppnade paketet för att sen plocka fram vid ett senare tillfälle när mjölkbrist råder i mitt hushåll. Eller är det bara att slå ut mjölken och förbanna sig själv för att man har slängt 10 kronor i sjön (eller slasken). :gnissla

Hjälp emottages tacksamt.

Det går bra, men sen passar den bara till matlagning.
Jag tar en femma i konsultarvode. :)

jag föreslår att du skaffar ett jobb eller går till socialen eller en psykolog om spild mjölk verkligen får dig att gråta. Men annars så är jag rätt säker på att mjölk går att frysa.

fz6n skrev:

Jag kan garantera dig att den där mjölken med all säkerhet lär vara drickbar veckan ut och säkerligen ett par dagar in i nästa vecka..

Markus skrev:
Det går bra, men sen passar den bara till matlagning.

Min gode mor hävdade med bestämdhet att pannkakor gjordes bäst på mjölk som passerat bästföredatum ... (det skulle iofs fortfarande se ut som mjölk och inte börjat likna keso eller något annat äckligt :zpy)

honkiie skrev:
jag föreslår att du skaffar ett jobb eller går till socialen eller en psykolog om spild mjölk verkligen får dig att gråta. Men annars så är jag rätt säker på att mjölk går att frysa.

Jobb: -japp det har jag

Regelbundna psykologbesök: -jajemän :banana

då är det lungt..

Ang. mjölken så skiter jag väl i tio kronor hit eller dit... Det är principen, mjölk är ju så himla gott... :huvet

fz6n skrev:
Jobb: -japp det har jag

Regelbundna psykologbesök: -jajemän :banana

då är det lungt..

Ang. mjölken så skiter jag väl i tio kronor hit eller dit... Det är principen, mjölk är ju så himla gott... :huvet
Annars kan du lösa problemet på följande vis. Gå ner till närmsta butik som innehar ballerinakex och så slår du på ett avsnitt simpsons eller nånting och frossar i mjölk och ballerinakex

honkiie skrev:
Annars kan du lösa problemet på följande vis. Gå ner till närmsta butik som innehar ballerinakex och så slår du på ett avsnitt simpsons eller nånting och frossar i mjölk och ballerinakex

Bra idé, är dock inte så glad i ballerinakex. Går det bra med vanliga mariekex?

Simpsons är bra men när jag glor på det äter jag alltid rotmos och dricker brustabletter. Det vill jag inte ge upp.

korvgubbe skrev:
Jag kan garantera dig att den där mjölken med all säkerhet lär vara drickbar veckan ut och säkerligen ett par dagar in i nästa vecka..

Hur det är med "vanlig" 3% mjölk har jag ingen aning om, men minimjölken blir tyvärr dålig nästan på klockaslget när datumet går ut. Antar att det kan ha o göra med att det är så lite fett i den. Men god är den.

Jo, det är den. :gnissla

Last edited:
fz6n skrev:
Bra idé, är dock inte så glad i ballerinakex. Går det bra med vanliga mariekex?

Simpsons är bra men när jag glor på det äter jag alltid rotmos och dricker brustabletter. Det vill jag inte ge upp.
Alltså mariekex, jag vet inte om det går att sitta ensammen och äta mariekex. Tror det ska gärna vara tre människor, gärna ett barn med som undrar om det finns några ballerinakex men får nöja sig med mariekexen och tiger i sitt missnöje för att hans mamma sagt åt han att vara tacksam.

Du råkar inte ha några kanelbullar liggandes någonstans?

Thermal skrev:
Naturligtvis går det INTE med mariekex. Ballerina är det enda som funkar, förutom kanelbullar.
Hann du läsa min post eller är det verkligen så att det är en av naturens lagar att det ska vara ballerinakex eller kanelbullar? :va

honkiie skrev:
Hann du läsa min post eller är det verkligen så att det är en av naturens lagar att det ska vara ballerinakex eller kanelbullar? :va

Nej, jag hann inte läsa din post, så det måste vara en naturlag. Särskilt som det nu är två för varandra okända personer som hävdar samma sak i princip samtidigt. Lite spooky faktiskt.

Thermal skrev:
Nej, jag hann inte läsa din post, så det måste vara en naturlag. Särskilt som det nu är två för varandra okända personer som hävdar samma sak i princip samtidigt. Lite spooky faktiskt.
Ungefär som när jag upptäckte att morlock också hette håkan karl öberg och har gått elektronik. Det var helt crazy

Edit: jag tror iaf att det var morlock :va

Thermal skrev:
Naturligtvis går det INTE med mariekex. Ballerina är det enda som funkar, förutom kanelbullar.

Choklad kakor är bäst! Cookie varianten är fin.

fz6n skrev:
Jag har ett stort problem:

Den 1 januari köpte jag ett paket mjölk (1,5 liter) för 10 kronor.
Då min mjölkkonsumtion under denna årets första vecka inte varit särskilt stor så har paketet förblivit oöppnat. :fyllisar
Kan man frysa ner hela det oöppnade paketet för att sen plocka fram vid ett senare tillfälle när mjölkbrist råder i mitt hushåll. Eller är det bara att slå ut mjölken och förbanna sig själv för att man har slängt 10 kronor i sjön (eller slasken). :gnissla

Hjälp emottages tacksamt.

3 stora koppar O´boy så är den ju slut...

Thermal skrev:

Det borde jag ha fattat för längesen, har varit förstoppad sen i höstas.

Fast kannelbullar kan man ju baka när man tinat mjölken.

Luccebullar är annars underbara till varm mjölk.

(kanske är nåt 7/11 som har några kvar sen i jul. du får dem säkert billigt)

korvgubbe skrev:
Fan, du är modig du. Tänk om vi också kunde lova det, vad pengar vi skulle sparat. Men lite ligger det i det, det heter bäst före inte kass efter.
Någon/några dagar kan du allt gå över datumet. Oftast är det bara produktförstörande bakterier som tar sig. Patogena bakterier är inte så vanligt, även om det kan förekomma och växa till sig fint om man låter paketet stå framme ett dygn eller så.

Fryser du den är den nog inte så god att dricka sen, men det går.
Hur kallt har du i kylen föresten? Det skiljer en del mellan t ex 8 och 4 grader i bakterietillväxt.

Last edited:
Lyssna på Martin nu, han kan de där med mjölk! Inte nog att han jobbar med mjölk, han mjölkar på jobbet också! :hihi

*/ ?>
Back