Kan man dömas för ett brott man inte begått ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Två personer pekar ut en 3:e och säger att han begått ett brott.

Kan man bli dömd för det ?

Menar om person 3 suttit hemma och kollat på film ensmmen och inte har något vittne eller bevisning på sin sida ?

Räcker det med 2 personers ord för att döma nån ?

Menar om person 3 suttit hemma och kollat på film ensmmen och inte har något vittne eller bevisning på sin sida ?

Trovädrigheten hos de två personerna lär väll ifrågasättas och nötas/blötas samt motiv från både din och deras sida.

Finns nog tyvärr inget bra svar på din fråga!

Självklart så räcker det inte. Det krävs även bevis.

Måste ju finnas bevis för att ett brott har begåtts!

När vi ändå är inne på såna här saker så undrar jag;
Om en person försvinner och en annan person till slut blir dömd för mord på denne, och det sedan visar sig att den första personen inte var död, har då den dömda personen rätt att döda han? ( självklart inte men ändå, hur fungerar det? ) , han kanske redan suttit i fängelse 10 år för "mordet"..

(sannolikheten är antagligen jevligt liten att man blir dömd för mord utan att man hittat kroppen men det Har hänt enligt GW Persson..)

Har man fått sitt straff så har man ju...
Det har dock jag också undrat över.

Står det att läsa någonstans om vi har "Double Jeopardy" i Sverige?

med stor sannolikhet så har vi inte det

wikipedia skrev:
"All members of the Council of Europe (which includes nearly all European countries, and all members of the European Union) have signed the European Convention of Human Rights, which protects against double jeopardy. The Seventh Protocol, Article Four, says:
No one shall be liable to be tried or punished again in criminal proceedings under the jurisdiction of the same State for an offence for which he has already been finally acquitted or convicted in accordance with the law and penal procedure of that State."

*edit*

för dom som inte vet så hindrar "double jeopardy" att en person kan bli anklagad för samma brott två gånger - när någon blir dömd oskyldig så riskerar man inte bara att en skyldig bli frikänd utan hindrar även rättsväsendet att (med hur mycket bevis som helst senare) ta fast honom

Last edited:
Satt och ögnade igenom dumma lagar i USA och i de flesta delstater gäller lagen att du bara kan dömmas för mord på någon 1 gång...

ponera: Min fru försvinner och har inte hört av sig till varken vänner eller bekanta, jag blir misstänkt för att ha dräpt bort min fru och "bevisen" pekar mot mig, plånbok, pass etc etc etc ligger hemma och hon är borta, min fru dyker upp efter 10år, hon var helt enkelt less och drog till Bali för att röka braj och fjuppa på surfkillar, jag har suttit av mitt straff och kommer ut kan därmed mörda henne utan att kunna dömas för det iomed att jag redan suttit av ett straff för mord på henne.

Sjuk värld vi lever i :D

Självklart kan du bli dömd om två personer pekar ut dig, annars försvinner meningen med vittnen. Men om personen nekar, påstår att han var hemma måste det ju göras en utförlig utredning. Om dessa personer inte känner den utpekade alls, förefaller risken att de skulle vilja sätta dit honom liten. Här kommer anledningen till att vittnen sällan får vittna "anonymt", för om den som är åklagad för ett brott ser att vittnet är en person han råkar vara skyldig 100,000:-, då faller ju vittnets trovärdighet. Jag tvivlar dock att om du vet vilka det är som pekat ut dig, och dessutom kan gissa dig till varför, att det är svårrt för åklagaren att få detta att hålla i domstol

Grejen är den att jag gick ensammen hem från krogen, vart utpekad av 2 personer att jag och 2 st till skulle ha spöat dom tidigare under kvällen.
Patrullen som jag träffade på "trodde" på min version och jag visade även händerna för dom och sa att jag har minsann inte slagits med någon.

Nu är det så kul att utredarna inte verkar tro mig, jag har fått ta ledigt från jobbet och åka ner på stationen för fotografering sen ska dom få kolla på massa kort och peka ut mig. Jag påpekade för utredarna att jag har kompisar som varit med mig på krogen under kvällen "Ja då får dom vittna under ed i rättegången" har inte gjort ett jävla skit så jag är inte så sugen att sitta i nån rättegång då jag inte ens varit nära dom där grabbarna eller platsen där jag ska ha slagit dom under kvällen.

Dagens fängelsefilmcitat

1-Vaffan vare me honom?
-Han påstår att han är oskyldigt dömd
-Vem fan e inte de?
:felämne :notme

2-You're gonna fit right in. Everyone in here is innocent, you know that? Heywood, what you in here for?
-Didn't do it. Lawyer fucked me.

Last edited:
För att vara en negative Nancy, så om dom pekar ut person 3 för övergrepp av barn så åker han säkert dit.

Se bara de senaste årens upprättelser där det framkommit att flickan ljugit för att hon var sur på farsan. I dessa mål finns ytterst sällan bevis utan dom döms på flickornas 'förträngda minnen'.

1-Vaffan vare me honom?
-Han påstår att han är oskyldigt dömd
-Vem fan e inte de?
:felämne :notme

2-You're gonna fit right in. Everyone in here is innocent, you know that? Heywood, what you in here for?
-Didn't do it. Lawyer fucked
me.

Ah vafan, vad heter filmen?! Jag har sett den men kommer inte på vad den heter! Sånt gör en galen. :mad:

Grejen är den att jag gick ensammen hem från krogen, vart utpekad av 2 personer att jag och 2 st till skulle ha spöat dom tidigare under kvällen.
Patrullen som jag träffade på "trodde" på min version och jag visade även händerna för dom och sa att jag har minsann inte slagits med någon.

Nu är det så kul att utredarna inte verkar tro mig, jag har fått ta ledigt från jobbet och åka ner på stationen för fotografering sen ska dom få kolla på massa kort och peka ut mig. Jag påpekade för utredarna att jag har kompisar som varit med mig på krogen under kvällen "Ja då får dom vittna under ed i rättegången" har inte gjort ett jävla skit så jag är inte så sugen att sitta i nån rättegång då jag inte ens varit nära dom där grabbarna eller platsen där jag ska ha slagit dom under kvällen.

Det där lär du inte bli dömd för, i annat fall är det skandal. :näsblod

Last edited:
Satt och ögnade igenom dumma lagar i USA och i de flesta delstater gäller lagen att du bara kan dömmas för mord på någon 1 gång...

ponera: Min fru försvinner och har inte hört av sig till varken vänner eller bekanta, jag blir misstänkt för att ha dräpt bort min fru och "bevisen" pekar mot mig, plånbok, pass etc etc etc ligger hemma och hon är borta, min fru dyker upp efter 10år, hon var helt enkelt less och drog till Bali för att röka braj och fjuppa på surfkillar, jag har suttit av mitt straff och kommer ut kan därmed mörda henne utan att kunna dömas för det iomed att jag redan suttit av ett straff för mord på henne.

Sjuk värld vi lever i :D
Fast man kan ju resonera som så att det riktiga mordet är ett nytt brott. Att man en gång blivit frikänd från ett stöldåtal innebär inte att man framgent aldrig kan åtalas för stöld ;)

....
(sannolikheten är antagligen jevligt liten att man blir dömd för mord utan att man hittat kroppen men det Har hänt enligt GW Persson..)

Ja det har hänt. I ett mål som jag känner till så påstås det att en person dömts för mord på en person som aldrig har återfunnits och pga av dett inte har kunnat dödförklarats?? Jag hoppas att någon har missuppfattat situationen annars har vi något j-t konstigt i rättsystemet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back