Kan man dömas för ett brott man inte begått ?

Om en person försvinner och en annan person till slut blir dömd för mord på denne, och det sedan visar sig att den första personen inte var död, har då den dömda personen rätt att döda han?

Moooohahahahaha
:skrattaåt

Tack, nu förgyllde du min dag! :D

Jag blev åtalad för misshandel i våras och trodde efter rättegången att jag skulle bli dömd. Jag Tog tag i en killes kläder och skakade om honom medans hans två kompisar sa att jag upprepade gånger slagit knytnävsslag i ansiktet på honom. Åklageren yrkade på misshandel och samhällstjänst men efter att min fantastiska advokat pressade skiten ur vittnena ("offrets" kompisar) så kom tingsrätten fram till att deras vittnesmål inte var trovärdiga och jag blev frikänd.

Men ett tag trodde jag verkligen att jag skulle bli oskyldigt dömd.

Jag blev åtalad för misshandel i våras och trodde efter rättegången att jag skulle bli dömd. Jag Tog tag i en killes kläder och skakade om honom medans hans två kompisar sa att jag upprepade gånger slagit knytnävsslag i ansiktet på honom. Åklageren yrkade på misshandel och samhällstjänst men efter att min fantastiska advokat pressade skiten ur vittnena ("offrets" kompisar) så kom tingsrätten fram till att deras vittnesmål inte var trovärdiga och jag blev frikänd.

Men ett tag trodde jag verkligen att jag skulle bli oskyldigt dömd.

Mjo nu hade du ju tom tagit tag i personen, jag har ju inte ens varit där.

Grejen är den att jag gick ensammen hem från krogen, vart utpekad av 2 personer att jag och 2 st till skulle ha spöat dom tidigare under kvällen.
Patrullen som jag träffade på "trodde" på min version och jag visade även händerna för dom och sa att jag har minsann inte slagits med någon.

Nu är det så kul att utredarna inte verkar tro mig, jag har fått ta ledigt från jobbet och åka ner på stationen för fotografering sen ska dom få kolla på massa kort och peka ut mig. Jag påpekade för utredarna att jag har kompisar som varit med mig på krogen under kvällen "Ja då får dom vittna under ed i rättegången" har inte gjort ett jävla skit så jag är inte så sugen att sitta i nån rättegång då jag inte ens varit nära dom där grabbarna eller platsen där jag ska ha slagit dom under kvällen.

Hänvisa till polispatrullen som du visade upp dina händer för & be dem vittna om ditt omdömme, dina händer & hur du agerade när de pratade med dig.

k

med stor sannolikhet så har vi inte det

*edit*

för dom som inte vet så hindrar "double jeopardy" att en person kan bli anklagad för samma brott två gånger - när någon blir dömd oskyldig så riskerar man inte bara att en skyldig bli frikänd utan hindrar även rättsväsendet att (med hur mycket bevis som helst senare) ta fast honom

När man talar om trollen, nu börjar den filmen på tv4-film "double jeopardy" :D

Fast man kan ju resonera som så att det riktiga mordet är ett nytt brott. Att man en gång blivit frikänd från ett stöldåtal innebär inte att man framgent aldrig kan åtalas för stöld ;)

Hmm tror inte du läste igenom riktigt, jag KAN INTE bli dömd för mord på den personen igen, visst dråp, misshandel etc men inte mord. Detta gällde inte inbrott eller liknande utan just mord, jag kan inte mörda någon 2ggr och kan därför inte bli straffad för det 2ggr är väl deras resonemang. Shit the same om hon inte är död men jag har suttit av straffet och kan därför inte bli dömd för just mord på henne igen.....

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back