Kan man blanda olika viskositeter på olja?

Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!







:rolleyes: Jag skulle byta verkstad om jag var dig...


Ja, och ingen R1:a har gått en meter på ett hjul, och förresten sliter det inget på motorn heller. Bana, däremot:skrämd kanske är det sämsta, som varvstoppsbörnisar ungefär.:va
 
Att höra på en motor att den varit bankörd går inte, visst man kan höra en del missljud från en motor som gått hårt men i det läget så är motorn knappast något att satsa på. Tror helt enkelt att de insåg att du är novis och ville glänsa lite......

Motul 5100 är en riktigt bra olja dock till ett väl högt pris,de rekommenderade troligen den då de har bra vinstmarginal på den. Skall du köra motul välj deras 300V,den är ännu dyrare men ändå mer prisvärd då den i mina ögon är en av de absolut (om inte den) bästa oljan på marknaden.
 
Att höra på en motor att den varit bankörd går inte, visst man kan höra en del missljud från en motor som gått hårt men i det läget så är motorn knappast något att satsa på. Tror helt enkelt att de insåg att du är novis och ville glänsa lite......

Motul 5100 är en riktigt bra olja dock till ett väl högt pris,de rekommenderade troligen den då de har bra vinstmarginal på den. Skall du köra motul välj deras 300V,den är ännu dyrare men ändå mer prisvärd då den i mina ögon är en av de absolut (om inte den) bästa oljan på marknaden.

Ja, så är det nog. Man lär sig ngt nytt varje dag.
Skulle jag köpa Motul 5100 så gör jag inte det av verkstaden. Kan köpa den av en MC-butik där jag har 10% på allt istället. De har den på 5 L dunkar dessutom.
Jag har en flaska 5100 hemma och även en 300V. Verkstaden R.N. MC-Service & Demontering hällde i 5100 en gång och genom ett slarv så bytte yamahacenter både filter och olja till Shell Advance utan att jag bad om det. Den var helsyntet ju så därför köpte jag 300V. 5100 och 300V är av viskositeten 15/50 så de går ju att blanda. Shell Advance vet jag inte, men tror den är 10/40. Känns onödigt att köpa nytt när man har hemma. Jag tänkte som sagt köpa Biltema Racing nästa gång och den har ju inte samma viskositet, men som tidigare har nämnts av en annan SH:are, så gör det inget om man blandar. Dock så bör eftersträva att ha samma viskositet på all olja man häller i. Får köpa en flaska 5100 eller 300V vid nästa oljebyte så att man har samma i vart fall, till den är dags att tömma ur igen och då blir det Biltema Racing.
 
Om "RN" står för Roland Nilsson, förr på Friggagatan, då kan man nog vara lugn!

Inte riktigt på Benny-nivån (Suzuki, Värmlandsbaserad) men inte långt ifrån.
 
Jag talar genom min bror som jobbat med oljor för OK/Q8. Att blanda oljor är inget problem alls bara man är medveten om vad slutprodukten blir. Blandar man mineral med helsyntet blir det delsyntet. Blandar man delsyntet med helsyntet, ja då blir det nåt mellanting. En maskin som ska gå hårt och på höga varv ska ha helsyntet för att må bäst, medans en mer snällkörd kan klara sig på delsyntet eller till och med mineral (väldigt ovanligt att man kör mineral nu för tiden). Att oljornas kemiska uppbyggnad och additiv skulle komma i obalans vid blandning är något som oljebolagen mest snackar om för att försöka få kunderna att hålla kvar vid deras olja. De finns de som medvetet blandar olika oljor för att de har prövat sig fram till att deras motor går speciellt bra med den blandningen. Det absolut viktigaste är att alla oljor du slänger i din häxbrygd uppfyller de krav som din hojtillverkare har angivit i instruktionsboken. Och framförallt ska man inte ta för givet att en en raceolja för 200 spänn litern garanterat är bättre än biltemas för 75 spänn litern. Olika motorer jobbar bäst med olika oljor. Testa dig fram är mitt tips.
Viskositeten är det samma med, som någon tidigare nämnt. Blir ett mellanting av de oljor som blandas.

För övrigt; det här med att det tjuter/viner från motorn vid vissa varv lär väl vara kamkedjan eller? Min R1 -02 tjuter också vid vissa varv och det har jag endast tagit för att det är kamkedjan. Har kört många hojar som tjuter på det viset och det är kamkedjedriften det varit i de fallen.

//morphine
 
Om "RN" står för Roland Nilsson, förr på Friggagatan, då kan man nog vara lugn!

Inte riktigt på Benny-nivån (Suzuki, Värmlandsbaserad) men inte långt ifrån.

Ja, det stämmer. "RN" står för Roland Nilsson som tidigare höll till på Friggagatan:)
 
Jag talar genom min bror som jobbat med oljor för OK/Q8. Att blanda oljor är inget problem alls bara man är medveten om vad slutprodukten blir. Blandar man mineral med helsyntet blir det delsyntet. Blandar man delsyntet med helsyntet, ja då blir det nåt mellanting. En maskin som ska gå hårt och på höga varv ska ha helsyntet för att må bäst, medans en mer snällkörd kan klara sig på delsyntet eller till och med mineral (väldigt ovanligt att man kör mineral nu för tiden). Att oljornas kemiska uppbyggnad och additiv skulle komma i obalans vid blandning är något som oljebolagen mest snackar om för att försöka få kunderna att hålla kvar vid deras olja. De finns de som medvetet blandar olika oljor för att de har prövat sig fram till att deras motor går speciellt bra med den blandningen. Det absolut viktigaste är att alla oljor du slänger i din häxbrygd uppfyller de krav som din hojtillverkare har angivit i instruktionsboken. Och framförallt ska man inte ta för givet att en en raceolja för 200 spänn litern garanterat är bättre än biltemas för 75 spänn litern. Olika motorer jobbar bäst med olika oljor. Testa dig fram är mitt tips.
Viskositeten är det samma med, som någon tidigare nämnt. Blir ett mellanting av de oljor som blandas.

För övrigt; det här med att det tjuter/viner från motorn vid vissa varv lär väl vara kamkedjan eller? Min R1 -02 tjuter också vid vissa varv och det har jag endast tagit för att det är kamkedjan. Har kört många hojar som tjuter på det viset och det är kamkedjedriften det varit i de fallen.

//morphine

Nu känner jag att jag har fått svar på alla frågor och funderingar. Riktigt uttömmande:)

Jag har ingen aning om det skulle vara kamkedjan eller inte då detta är min första hoj och jag inte är så kunnig på motorer för övrigt, så därför frågade jag er som är mkt mer kunniga.
Den går bra i vart fall tycker jag. Oroade mig inte heller eftersom de gav motorn ett bra betyg ändå. När jag köpte den så hade den gått ca 3800 mil och nu har den gått runt 4600 mil. Inga problem alls.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top